Cs Och Dator Kunniga Se Hit! §

Permalänk
Medlem

Roligaste tråden på länge, CS är verkligen spelet för idioter
Visst, ge mig en varning för det, men ärligt talat, hur många sådana här idiotiska trådar finns det inte i forumet/andra forum/internet.

Och att se skillnad på 97fps och 100fps, då måste era ögon vara omänskliga eftersom det mänskliga ögat uppfattar något värde runt 20-25? som flytande.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lycan
Jag kanske har fel men 100fps är 100 RIKTIGA FPS, hur kan man ha falska fps egentligen?

//LYCAN

"Falska" fps är när datorn renderar 100fps men skärmen bara visar 60, eftersom man inte har ställt in CS rätt eller har vsync på.
Sen kan vissa tycka att man har 100fps iallafall, även om skärmen inte visar mer än 60. Beror väl lite på hur man ser det, men om du stänger av skärmen, har du då fortfarande 100fps?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Beror väl lite på hur man ser det, men om du stänger av skärmen, har du då fortfarande 100fps?

Ja det har du.
Man ska hålla isär saker som bör hållas isär. Fps är måttet för antalet framesper sekund som grafikkortet ritar upp, hz är antalet uppdateringar per sekund som skärmen kör och det på verkar inte varandra det minsta. Sant är att även om du har 100fps så ser man inte mer än 60 iallafall om skärmen är satt på det, men du har iallafall 100 fps i vilket fall.

Att kalla det "falska" och "riktiga" fps är bara missvisande och egentligen helt fel. Ungefär som att man skulle kasta en sten från ett åttavåningshus men jag ser den bara mellan våning 2 och marken... är den sträcka stenen då trillat mellan våning 8 och 2 en "falsk" stäcka då? Knappast.

Edit **
Gaah, note to self: Sluta skriva i denna tråd!
Att jag aldrig lär mig...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja det har du.
Man ska hålla isär saker som bör hållas isär. Fps är måttet för antalet framesper sekund som grafikkortet ritar upp, hz är antalet uppdateringar per sekund som skärmen kör och det på verkar inte varandra det minsta. Sant är att även om du har 100fps så ser man inte mer än 60 iallafall om skärmen är satt på det, men du har iallafall 100 fps i vilket fall.

Att kalla det "falska" och "riktiga" fps är bara missvisande och egentligen helt fel. Ungefär som att man skulle kasta en sten från ett åttavåningshus men jag ser den bara mellan våning 2 och marken... är den sträcka stenen då trillat mellan våning 8 och 2 en "falsk" stäcka då? Knappast.

Edit **
Gaah, note to self: Sluta skriva i denna tråd!
Att jag aldrig lär mig...

Som sagt, det beror ju på hur man ser det. Jag tycker inte att man har (kanske borde det heta UPPLEVER) 100 fps om man bara har en skärm som klara 60hz... Eller för den delen om man inte har någon skärm alls
Här kommer en dålig jämförelse: du har köpt en hdtv-box och kopplar den till en svartvit 14" tv från 1977 och avnjuter den underbara kvaliten. Kan det verkligen kallas hdtv?
Eller likadant, du köper en fet 7.1 förstärkare och spelar upp flerkanaligt ljud, men du har bara två högtalare. Hör/upplever du då 7.1-ljud?
Kan skriva massvis med liknelser, antar att du fattar min poäng...

Och ja, jag kan hålla med dig om att det är dumt att skriva falska fps. Därav mina citationstecken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah

Denna länk kan vara givande för er som är intresserade utav ämnet. Kanske inte direkt några vetenskapliga expriment, men ändå helt klart tänkvärt.
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Okej, men om vi säger så här då. Det kanske inte går att "se" 100fps, men man märker skillnad på 100fps och 60fps.

TrådskapareN: http://www.cs-tweak.info.se/ Hoppas att du finner något där

Kolla under rates och se ifall du har de rätt inställt.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlowManCrap
Hur snabbt ett öga uppfattar bilder i sekunden är individuellt.
Människor är olika och en del är längre fram i evolutionens tand.

Sen beror det också på hur man har tränat hjärnans synopser under tid och hur snabbt dem kan överföra signalerna från ögat till hjärnan.

Och ja, en del personer ser faktiskt skillnad mellan 60 och 100 fps.

För att inte omvandla detta till en rent fysiologisk diskussion nöjer jag mig med att säga "du har fel". Övriga spörsmål i frågan kan tas via pm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
För att inte omvandla detta till en rent fysiologisk diskussion nöjer jag mig med att säga "du har fel". Övriga spörsmål i frågan kan tas via pm.

Om man säger så här. _JAG_ och de, antagligen, andra cs spelarna kan se skillnad på 60fps och 100fps. Om man sedan har 100Hz eller 75Hz på skärmen så laggar det vid 60fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Om man säger så här. _JAG_ och de, antagligen, andra cs spelarna kan se skillnad på 60fps och 100fps. Om man sedan har 100Hz eller 75Hz på skärmen så laggar det vid 60fps.

Nej det kan ni inte

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

nu har jag testat och ja, jag _UPPLEVER_ en rätt tydlig skillnad mellan 60 och 100fps men jag kan inte säga att jag _SER_ skillnad.
Däremot var det inga som helst problem att spela med 60fps eftersom datorn då höll exakt 60fps vilket den inte gör när jag kör med 100fps.

Vad lär vi oss av detta? jo:
1. Det mänskliga ögat ser inte 100 bilder i sekunden
2. FPS-mätaren i CS (och antagligen alla andra moddar som bygger på en spelmotor från förra århundradet) är knappast tillförlitlig
3. En jämn bilduppdatering är oändligt mycket viktigare än hur många bilduppdateringar per sekund datorn klarar av att visa.
4. Att majoriteten av den här tråden innehåller ogrundade påståenden och antaganden + en hel del små troll.

Och nu till en viktigare fråga: Påverkar en bra speyside min upplevelse av spelet mer än ett par fps hit eller dit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Nej det kan ni inte

Förklara, snälla!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
Vad jag har "förstått" under mina fyra år på läkarprogrammet är att hjärnan har förmåga att på egen hand förutsäga nästa rörelse och därmed skapa en sömlös visuell upplevelse av omvärlden om uppdateringsfrekvensen överstiger ca 30 bilder per sekund. Detta innebär med andra ord att allt däröver i praktiken blir överflödigt. Jag vill inte påstå att alla människor är likadana i den här aspekten. Det finns säkert de som kan skilja mellan 30 och 50 fps, men jag tvivlar som sagt starkt på att någon ens med sjuttioelva års erfarenhet av ligaspel i Counter-strike skulle kunna skilja mellan 60 och 100 fps.

Om du hittar några forskningsrön som visar på motsatsen, får du mer än gärna dela dem med mig. Allt jag eftersträvar är kunskap.

När bilden är helt flytande ligger FPS:en på 60-70, den gräns då hjärnan inte kan hänga med längre. självklart ser man skillnad på 30 FPS och 60, svårare att känna skillnad på 60>100 dock.

Citat:

Roligaste tråden på länge, CS är verkligen spelet för idioter
Visst, ge mig en varning för det, men ärligt talat, hur många sådana här idiotiska trådar finns det inte i forumet/andra forum/internet.

Och att se skillnad på 97fps och 100fps, då måste era ögon vara omänskliga eftersom det mänskliga ögat uppfattar något värde runt 20-25? som flytande.

på 20-25 fps som i filmer, hinner man ju se de enstaka bilderna och "analysera" dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mts
nu har jag testat och ja, jag _UPPLEVER_ en rätt tydlig skillnad mellan 60 och 100fps men jag kan inte säga att jag _SER_ skillnad.
Däremot var det inga som helst problem att spela med 60fps eftersom datorn då höll exakt 60fps vilket den inte gör när jag kör med 100fps.

Vad lär vi oss av detta? jo:
1. Det mänskliga ögat ser inte 100 bilder i sekunden
2. FPS-mätaren i CS (och antagligen alla andra moddar som bygger på en spelmotor från förra århundradet) är knappast tillförlitlig
3. En jämn bilduppdatering är oändligt mycket viktigare än hur många bilduppdateringar per sekund datorn klarar av att visa.
4. Att majoriteten av den här tråden innehåller ogrundade påståenden och antaganden + en hel del små troll.

Och nu till en viktigare fråga: Påverkar en bra speyside min upplevelse av spelet mer än ett par fps hit eller dit?

Var snäll att bevisa påstående ett!

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk

Eftersom ögat inte ser i bilder?

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

asså jag hade ca 230 fps med ett gf 4....

det måste vara drivisar eller nån inställning som sabbar det för dig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Var snäll att bevisa påstående ett!

ptja, varför ska jag bevisa det? räcker väl med att du sätter dig och tittar på en datorskärm och leker lite med frekvensen, vid vilken frekvens slutar du ser flimmer? där har du väl ett rätt bra bevis på din egen förmåga att se uppdateringar av bild.

Nä, ska vi ytterligare bena ut det här så finns det lite att tänka på (det här är rätt läsvärt och jag har absolut inte kommit på det själv. Tittar du på en film av filmjölk i tjock dimma som rör på sig oändligt långsamt kommer du inte se eller känna någon större skillnad om du har en flimmerfri (luddigt, men ni fattar förhoppningsvis vinken) skärm med 1000 eller 10 bilder per sekund. Varför? jo för att skillnaderna mellan bilder är väldigt långsam och det mänskliga ögat som inte tittar i bilder per sekund utan mer liknande ljusflöde.
Tittar du istället på din hand och rör den fram och tillbaks framför ditt ansikte med konstant ökande hastighet så vill det väldigt mycket till innan du uppfattar det hela som flytande.

Kanske inte världens bästa exempel men det jag vill påvisa är att oskärpa simulerar flöde medan skärpa simulerar "hackighet".

Testa själv, spela ett fps-spel (t.ex CS) i 25FPS och du lär garanterat uppleva en "hackighet" i bilden, kolla på bio, du ser smuts och skrapmärken i filmen men i övrigt känns bilden flytande och trevlig.

Flera exempel, "Flimmerfri" tv var ju poppis i slutet av CRT-eran, vad innebar det? TV-skärmen har aldrig varit flimmerfri, däremot flmmrar de i en högre frekvens än vad vi människor uppfattar (100Hz stod det va?).

puh, går i cirklar här känns det som, men som andra tidigare har sagt här i tråden: Vi människor ser inte världen i fps, vi ser den i ljus- och nyansflöden. Hur många fps skulle ge en perfekt spelupplevelse? ingen aning men det är nog en hel del.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mts
nu har jag testat och ja, jag _UPPLEVER_ en rätt tydlig skillnad mellan 60 och 100fps men jag kan inte säga att jag _SER_ skillnad.
Däremot var det inga som helst problem att spela med 60fps eftersom datorn då höll exakt 60fps vilket den inte gör när jag kör med 100fps.

Vad lär vi oss av detta? jo:
1. Det mänskliga ögat ser inte 100 bilder i sekunden
2. FPS-mätaren i CS (och antagligen alla andra moddar som bygger på en spelmotor från förra århundradet) är knappast tillförlitlig
3. En jämn bilduppdatering är oändligt mycket viktigare än hur många bilduppdateringar per sekund datorn klarar av att visa.
4. Att majoriteten av den här tråden innehåller ogrundade påståenden och antaganden + en hel del små troll.

Och nu till en viktigare fråga: Påverkar en bra speyside min upplevelse av spelet mer än ett par fps hit eller dit?

Hur kan du INTE se skillnad? Det laggar ju massor om man har 60Fps :S Tycker jag iallafall. Men som någon sa tidigare i tråden, att man är ju individuell och vissa har kommit längre i evolutionen. Om jag förstod det hela rätt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Hur kan du INTE se skillnad? Det laggar ju massor om man har 60Fps :S Tycker jag iallafall. Men som någon sa tidigare i tråden, att man är ju individuell och vissa har kommit längre i evolutionen. Om jag förstod det hela rätt

då måste du tycka att det "laggar" ännu mera när du tittar på TV då det är 25FPS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Förklara, snälla!

Det är skillnad mellan att SE och att KÄNNA.
Man kan uppleva en skillnad mellan säg 70 och 100, men det betyder inte att man uppfattar varenda frame som hinner visas. Att verkligen se någonting är att uppfatta intrycket, bearbeta det och identifiera det som någonting individuellt. Alltså att en frame är olik en annan och veta vad det är som skiljer dem åt. Att känna skillnaden är att man någonstanns i hjärnan uppfattar att någonting inte är exakt det samma som innan. Man behöver inte vara medveten om vad skillnaden är för att känna att den finns, men för att verkligen se denna skillnad, så måste man både hinna uppfatta och bli medveten om den.

Det mänskliga ögat har dock ingen begränsning. Ett öga ser inte saker i frames, utan i en enda kontinuerligt intryck. Begränsningen sitter i överföringen mellan öga och hjärna och i hjärnans bearbetning av dessa intryck. Precis som alla andra signaler i kroppen så är överföringen från öga till hjärna en form av elektrisk impuls (enkelt uttryckt), och på grund av detta så kommer det därför alltid finnas en gräns i hur fort denna signal kan ta sig fram. Om man sen dessutom verkligen ska se någonting så ska man ta med den tid det tar för hjärnan att identifiera, bearbeta och sammanställa den signal den får från ögat till ett intryck som ens medvetande kan uppfatta.

Och dumheter om att vissa skulle ligga längre fram i "evolutionen" är ju bara nonsens. Visst är ingen människa lik en annan och vissa ligger säkert lite före eller efter, men om det helt plötsligt börjat dyka upp så stora skutt i denna evolution att vissa ligger före precis alla andra med så mycket att uppfattningsförmågan och signalbegränsningarna nästan fördubblats så ska man inte sitta och tjafsa om det på ett forum, utan ringa till dr Xavier och fråga om man får vara med i x-men...

Dock håller jag med mts, det här går i cirklar och har så gjort rätt länge. Så länge folk inte kan lära sig att hålla isär saker och deras innebörd så lär det heller inte sluta gå runt. Fps och hz är inte samma sak. Att se och att känna är inte samma sak.

Och nu ska jag se till att hålla mig ifrån denna tråd, den går ingenvart och det är otroligt otillfredsställande att behöva upprepa samma saker om och om igen för döva öron.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Håller klart med belga och mts..

Ni andra som tror motsattsen kan ju alltid gå till en ögonläkare, dom har nog koll på de där

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och dumheter om att vissa skulle ligga längre fram i "evolutionen" är ju bara nonsens. Visst är ingen människa lik en annan och vissa ligger säkert lite före eller efter, men om det helt plötsligt börjat dyka upp så stora skutt i denna evolution att vissa ligger före precis alla andra med så mycket att uppfattningsförmågan och signalbegränsningarna nästan fördubblats så ska man inte sitta och tjafsa om det på ett forum, utan ringa till dr Xavier och fråga om man får vara med i x-men...

Menar du alltså att CS-leets INTE är kronan på Guds skapelse och INTE har selekterats fram på rent darwinistiskt vis genom att de som fraggas oftast slutar spela CS? Skulle det innebära att förmågan att uppfatta omvärlden med hjälp av synintryck (som tagit miljontals år att utveckla och förädla) INTE tagit ett skutt de senaste 10 åren sedan CS lanserades?
Det verkar som om någon behöver läsa på om de verkligt överlägsna fysiska attribut som CS-spelare besitter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

tvivlar dock på om du verkligen "känner" skillnad på 95 och 97 fps... låter lite väl extremt..

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem

jag har en lösning på problemet! Ta en printscreen när du har 100fps, öppna paint, skriv ut bilden, klipp ut rutan där det står 100fps, tejpa fast på skärmen över net_graph!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
jag har en lösning på problemet! Ta en printscreen när du har 100fps, öppna paint, skriv ut bilden, klipp ut rutan där det står 100fps, tejpa fast på skärmen över net_graph!

HAHA, HELT RÄTT

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

fps

skriv r_speed 1 och developer 1 i consolen o skriv fps_max 300 o kolla!

cs motorn ska inte gå över 100 fps men där kan du ingentligen vad din dator klarar av.. ligger på en 400-500 me min moster dator

Visa signatur

johan572

Permalänk
Medlem

har ingen insett hur patetisk den här tråden blivit?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har ingen insett hur patetisk den här tråden blivit?

snarare tvärtom va? eller du kanske tillhör skaran som inte vill tänka mer än att "100fos är bäst" på samma sätt som att "plusmeny gör mig mättare". Finns rätt mycket bra läsning i den här tråden imo, tyvärr har den smygit sig ifrån ämnesraden ett par hästlängder men sånt är livet.

Permalänk
Medlem

Håller med, den var dålig redan från början, förvånad att ingen låst den, tråd #122000332330200020003020302030 om FPS i CS.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag år någon "progamer", men visst märker även jag av fpsdrops från 100 ner till typ 95.
Sen har jag svårt att förstå varför en del envisas med att blanda in fps på en teve i det hela? Där är det ju redan på förhand avgjort vad som ritas upp på skärmen. I CS som ju är ett spel, så är det ju inte direkt förutbestämt vad som dyker upp på skärmen därnäst.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mts
snarare tvärtom va? eller du kanske tillhör skaran som inte vill tänka mer än att "100fos är bäst" på samma sätt som att "plusmeny gör mig mättare". Finns rätt mycket bra läsning i den här tråden imo, tyvärr har den smygit sig ifrån ämnesraden ett par hästlängder men sånt är livet.

bara söka på 100fps så hittar du allt info som finns här + samma mängd skitsnack...var så jag menade, dessutom är 9999fps bäst

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.