Att göra spel flertrådade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Hm... varför pratar dem om "Half-Life 3" i artikeln, självaste Gabe använder namnet också... http://www.bit-tech.net/gaming/2006/11/02/Multi_core_in_the_S...

trodde det var klart att Episod 1-3 var HL3. Låter som att det ska komma ett eget HL3-spel.

Kanske bara olika sätt att tolka det på..

Självklart kommer det ett HL3 också, de sa väl valve för flera år sen, episod 1-3 är expansionspack för HL2 på samma sätt som t.ex. blueshift var en expansion till HL1.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

kan man inte dela upp "trådarna" eller vad man kallar det så ett spel har 16 "delar". har man 4 kärnor får varje kärna 4 delar, har man 2 kärnor får varje kärna 8 delar etc... har man mer än 16kärnor har man nog processorkraft att klara spelet/programet på 16 av dom kärnorna man har...

8delar på samma kärna kan ju låta mycket, men man får ju anpassa efter hårdvaran... på samma sätt som man inte kan köra crycis i 1600x1200 på ett geforce2 o en 1ghz-prolle...

Visa signatur

"Get a life!" But? What lvl do I need 4 that?

Permalänk

Stupid Ass: Problemet med att dela upp är att det är inte alltid trådarna kan köras oberoende av varandra. Det krävs så förbannat massa extra arbete för att optimera ett spel så det anpassar sig efter antalet kärnor och utnyttjar dem "maximalt". Men visst större speltillverkare på sina största spelmotorer borde ju kunna fixa för 2 resp 4 kärnor.

Det bästa för speltillverkarna enligt mig är att bara fortsätta(även börja för vissa) optimera spel för 2 kärnor, om ett tag så kan de göra för 4a. De som endast har två kärnor kan ju köra spel för 4 kärnor också, det går bara slött som det brukar göra när man har gammal hårdvara.
Intels spekulation om mängder med kärnor, ja då gör man bara mängder med trådar. Det är inte så noga att antalet är det exakt samma, det ställer nog till med mer problem än fördelar att få spel att anpassa sig efter varenda antal som kan tänkas finnas. För problemet är som sagt att alla trådar inte kan vara oberoende, har man en väldigt massa semaphorer som låser trådar hela tiden, ja då får man dåligt utnyttjande då också.

Det största problemet enligt mig med detta är inte att det är svårt, utan att det kräver så mycket extra arbete. När de redan idag släpper beta versioner av spel som final, så tror jag inte alla har tid att lägga ner för mycket tid på hög utnyttjande grad av cpun.
Men har man en väldigt massa kärnor så behöver man inte ha hög utnyttjande grad, för att spelet ändå skall flytta på rejält mycket bättre än på en cpu med bara några kärnor. Så egentligen är detta inget större problem, då det bara handlar om cpu kraft som man skulle kunna använda.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".