Spelprogrammerare.. behövs skolan?

Permalänk

Psionicist: Sant det du säger men det beror mycket på vilken gren inom programmering man tänker satsa på.
Tänker man bli vhdl konstruktör (vhdl är ett programmeringsspråk) och saknar matten, elektronik eller signalbehandling så är det inte lätt att få något jobb.
Likaså för en spelprogrammare som saknar grundläggande kunskap om datorgrafik och liknande vad de nu håller på med.
Så inom vissa programmeringsområden kan man lugnt kalla andra ämnen för undergrenar till just det programmeringsområdet. Att prata om en generell programmerare kan man göra, men nästan ingen utbildar sig till en sådan. (både skola eller såna som lär sig på fritid)
-De flesta som kallar sig för en "generell programmerare" sitter enbart och gör program för ett datorsystem (pc), som inte ens är det vanligaste datorsystemet.
Visst många utbildningar är breda och innehåller industriell ekonomi, mattematik, diverse el, fysik etc för att passa flera yrken.
*edit*
Annars håller jag med dig helt, men jag tycker som sagt att man måste begränsa det väldigt stora området programmering till olika inriktningar. Hur mycket matte man tänker lära sig (i skola, fritid eller arbete) är ett exempel på att begränsa sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ett het tips är att se till att du har behörighet till de olika program du kan tänkas vilja läsa i framtiden på universitet och högskolor. Själv sitter jag i en sitts där jag inte har det vilket känns nedranns negativt, känns som jag borde tänkt på det innan.

Permalänk
Medlem

Jag hörde nånting om att det är lika många som jobbar på spelföretag i sverige som det är folk som examineras från spelutbildningar... varje år. Kan vara nåt att tänka på.

Sen skulle jag personligen rekommendera en högre utbildning i kombination med att syssla med hobbyprojekt på sidan av för att få störst chans att få ett jobb i branschen (och lyckas där).

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Som spelprogrammerare? Självklart! Du måste vara "progressiv", främst eftersom spelprogrammering ligger så långt framme vad gäller plattform, verktyg och arbetsuppgifter. Allt detta kräver att man är grym på att självlära sig, jobba med imperfekta system och framförallt kunna komma med lösningar till varje pris.

Talang, med andra ord.

Njae, syftade mest på "vanlig" programmering?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör som jag... läser Naturvetenskaplig linje inriktning matte/data

vi börjar med programmering A nästa termin och sen senare så blir det väll B,C och databashantering...

jag ska nog välja till kemi B och lite annat eftersom att programmering eller att bli programmerare(enligt mig) inte är så bra yrke...

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Skola behövs nästan aldrig, däremot behövs kunskap som är väldigt svårt men inte omöjligt att ta på egen hand. Det handlar inte enbart om att det är svårt att lära sig utan att vissa saker som man måste kunna är förbannat tråkiga, iaf enligt mig.
Och det är inget som jag skulle sätta mig med på fritiden om jag nu inte var tvungen.
-Den som exempelvis studerar modellering med pde, telekommunikation etc på fritiden bara för skojs skull kan då inte ha mycket liv utanför. (enlig mig)
*edit* Dåligt exempel av kurser från mig, då de ej ingår i spelprogrammering. Men programvaruprojekt som Outlaw84 sa är något svårt och ofta inte så roligt att lära sig själv.

Jag menade inte att det var jätte svårt eller tråkigt utan mer att det finns aspekter som man inte tänker på helt enkelt... sen så tycker jag att du är lite väl hård mot telekom idag så är telekom och datorkom nästan samma sak och skall man tex implementera multiplayer över nätverk så är det nog en fördel om man kan lite om det

En av de sakerna som är viktigast som många lätt missar i samband med programvaruprojekt (ett spel är också ett programvaruprojekt) är just kravdelen som jag nämnde innan (requirements på engelska). Jag tror faktiskt att i spel så är kravdelen extra viktig. Krav handlar då alltså om att på ett icke implementationsspecifiktsätt beskriva vilka funktioner systemet skall ha och vilka behov den skall uppfylla, kravelicitering handlar om att ta fram "rätt krav". Du kan ju vara hur elite som helst på att programmera implementerar du fel krav så har du byggt ett felaktigt system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
En typisk programmerare (förutsatt att den typiska programmeren får ett halvtrisst jobb som Javaslav nånstans) skriver nog fler ekonomirelaterade program än spelmotorfysik men inte innehåller utbildningarna ekonomikurser

Min utbildning på LTH innehöll ekonomi Fast det var så jävla tråkigt att ingen i vår klass klarade den vid ordinarie tillfället Jag glömmer dock aldrig vad ekonomiläraren sa på första föreläsningen

Citat:

Ursprungligen sagt av okänd ekonomilärare
"Teknik utan ekonomi är hobbyverksamhet"

något annat som han har sagt kommer jag dock inte ihåg

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säg att inom spel och film, 3D, så tycker de flesta att en utbildning eller erfarenhet är ganska viktigt iaf, om man då precis har kommit ut från gymnasiet utan någon riktig arbetslivserfarenhet från den branchen så är det en bra idé att gå en utbildning först.. Vet inte hur det är med spelprogrammering, men tänkte att det kanske inte är så stor skillnad på Datorgrafik/3D och spelprogrammeringbranschen.

Och ang. talang måste jag säga att det är "viktigt" det också, man kan inte riktigt bara välja vilket yrke man vill ha utan måste ju ta något som passar mer med sin natur. Te.x mig, jag har svårt för proggrammering, kämpade mig igenom Programmering A och Gud ska veta att jag försökte, men jag fattade det bara inte, fick ett G iaf. Men däremot form och bild, färger, multimedia, 3D, bildredigering osv har jag alltid haft lätt för, MVG nästan hela tiden, så var det ganska naturligt för mig att satsta på sånt istället för programmering.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag är benägen att hålla med - men bara delvis. *klipp*

Bra skrivet!

Jag håller nog med, när jag tänker efter lite. Slutsatsen måste väl bli att man får fundera lite på vilken sorts program man vill skriva. Vill man programmera spel, ekonomiprogram eller bara knacka hemsidor?

Det behövs antagligen fler kurser utöver de rena baskunskaperna som alla programmerare måste kunna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Kan väl nämna att jag läser till högskoleingenjör på LiTH (LING), inriktning datorteknik. Valde det framför civilingenjör mest för att jag tycker att matte och fysik är tråkiga ämnen. Samtidigt valde jag inte systemvetenskap därför att det är, enligt mig, för lite matematik.
Förutom den "vanliga" matten lär vi oss saker som exempelvis linjär och boolsk algebra samt binär aritmetik. Kunskaperna man får från dessa kurser är jag övertygad om att programmerare kan dra nytta av.
Just nu läser vi även kurser som behandlar grundläggande programmering i C++ samt ASM (på m68k), vilket är desto roligare.
Vi kommer också läsa lite ekonomi.

Programmering på gymnasienivå har jag inte mycket till övers för... Jag läste Programmering A men skippade B och C mest för att läraren var riktigt kass.
Kurserna jag läser nu är ljusår bättre, även om boken (C++ Direkt) är ganska dålig. Föreläsarna jag har är riktigt duktiga.

En sak jag har i bagaget sedan gymnasiet är kurserna inom nätverk. Jag lärde mig ganska mycket inom ämnet då jag läste Cisco CCNA, så det kan jag rekommendera.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Läser också på "Högskoleingenjör i datateknik" på LiTH, och är ruskigt nöjd med det. Trodde när jag gått ut gymnasiet att jag skulle kunna bli spelprogrammerare. Hade gjort ett enkelt spel i 3D, många hemsidor och var stensäker.

Nu när jag läst 2½ år på Di förstår jag varför de två spelbolagen som fick min ansökan inte ens orkade svara.

Det går säkert att lära sig sakerna som behövs på egen hand, men det tar garanterat mycket längre tid än på en högskola. Samtidigt lär man sig saker på högskolan av annan natur, hur man skriver vetenskapliga rapporter, hur man tänker och arbetar i grupp för att nämna två viktiga saker som är svårt att lära sig på egen hand men krävs i arbetslivet.

Sen har jag fått sån iver att lära mig mer på högskolan. Inser ju mer och mer hur lite jag vet... Senaste kursen, Designmönster, var mycket givande och något jag använder nästan varje dag numera och inte kan förstå hur jag klarade mig utan innan.

Vill du jobba med datorer inom mjukvarutveckling så läs en ingenjörsutbildning på en högskola, det är min rekommendation!

Permalänk
Glömsk
Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nån frågade detta på Slashdot idag: http://ask.slashdot.org/article.pl?sid=06/11/17/1221207 Carmack svarade till och med: http://ask.slashdot.org/comments.pl?sid=207072&cid=16891904

uh status att få svar från programmeraren #1 my hero!

Visa signatur