Första bilderna på One Laptop Per Child

Permalänk
Medlem

Tror det kommer floppa, kommer bli svarthanel med dem bara tror jag.

Men det är en god tanke iaf. Men jag saknar veven. Alla har inte ström där nere.

Permalänk
Medlem

Många kommentarer verkar lite malpalcerade om man bara hade kollat i mytFAQ:n först
< http://wiki.laptop.org/go/OLPC_myths >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tror det kommer floppa, kommer bli svarthanel med dem bara tror jag.

Men det är en god tanke iaf. Men jag saknar veven. Alla har inte ström där nere.

Hur är det tänkt att en svartabörshandel ska komma igång om det inte säljs några?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Hur är det tänkt att en svartabörshandel ska komma igång om det inte säljs några?

"One Laptop Per Child "

Vad händer med vuxna som också vill ha sånna? Det kommer bli hög efterfråga hos alla antar jag. Speciellt hos barnlösa personer och familjer med barn som inte går i skola.

Så stöld på dessa datorer kan man väl förvänta sig?

I dunno

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Hur är det tänkt att en svartabörshandel ska komma igång om det inte säljs några?

Har du hör aldrig hört talas om gerillor som beslagtar medciner och mat från Röda Korset osv..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Har för mig att man skulle få köpa 2 för $200 så skänktes den ena automatiskt till nåt U-Land. Vet inte hur det blev med det dock.. Jag vill iaf ha en!

nej det är bara vad folk ville och lämnade in namninsamlingar osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har du hör aldrig hört talas om gerillor som beslagtar medciner och mat från Röda Korset osv..?

Klart jag har, och jag misslyckas med att se hur det är jämförbart med det du pratar om. För att det överhuvudtaget ska finnas några laptops att stjäla så måste det komma in beställningar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Är det bara jag som undrar vad fanken det står på skärmen på bilden på förstasidan?

Haha, hade jag ingen tanke på.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att satsa på "one laptop per parent" i u-länderna istället? Barn ska väl ändå lära sig att respektera de vuxna, inte lära sig att hacka de vuxnas arbete eller piratkopiera (vilket vi sett i i-länderna alldels för mycket).

Förresten hade dom kunnat återlansera VIC 20 och ge till uländerna istället. Varför ska ett snorigt barn surfa för? Det blir ju som att beställa årsprenumerationer på NY Times, Science today, Learn To hack and phreak, bland annat.

De ska väl lära sig programmering, ordbehandla, kalkylera som alla andra jävla snorface.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har du hör aldrig hört talas om gerillor som beslagtar medciner och mat från Röda Korset osv..?

Därför vi behöver fler som gör utlandstjänst. Ansök nu!

http://www.mil.se/article.php?id=915

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte vad dom ska med datorer till, och en per barn t.o.m. Personligen förstår jag inte varför högstadieungdomar/gymnasieungdomar i Sverige helst ska ha en bärbar dator var när dom inte ens kan stava! Börja med att lära dom stava och ens bygga meningar, sen kan dom få en dator att leka med....

Ni får ju tänka på att det är nog inte många barn som får studera mer än kanske tills dom är tio år gamla i många länder sen måste dom ut och börja arbeta. Jag förstår ju direkt att ge dom en dator som det kommer att bli mycket strul med är bättre än att köpa ett par dussin böcker per barn i en årskurs som de kan använda i tio år i skolväsendet, för ni tror ju alla att de där datorerna kommer att fungera bra om fem år? Sen utöver böckerna lär man kunna få ihop en hel del bistånd och sjukvård istället för de pengarna vi pratar om.

Sen hur många datorer som kommer att hamna i rätt händer är ju också tveksamt, lär ju bli lite hårdvaluta.

Permalänk

Jahaja... Så bara för att jag råkar ha fått låna en dator av skolan så har jag helt plötsligt inga svenskkunskaper?

Jag tycker detta projektet är ett riktigt bra sådant då ALLA ska ha rätten till kunskap. Kunskap ska vara fritt för alla oavsett pengar.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att du fått låna en dator för mina skattepengar, så att du inte behövt betala för en egen. Jag tycker inte datorer för 10k ska kastas ut åt höger och vänster då det inte direkt är något stort hjälpmedel i undervsningen, men det kanske bara är jag som är gammal och bitter och inte förstår mig på varför mina skattepengar ska gå till leksaker åt skolbarnen och inte till löner till lärare, bra sjukvård och såna saker.

Permalänk

Semjenov, och hur fanken tror du nästa generations teknikare ska klara sig om de inte vant sig vid att arbeta med det största verktyget som finns, DATORN.

försök bygg en bil utan svets, popnita ihop allt, ineffektivt. elr skruva ihop en dator utan skruvmejsel. använda naglarna? innefektivt.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tror att det är barnarbetare som gjort den för att få ner priset?

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Semjenov, och hur fanken tror du nästa generations teknikare ska klara sig om de inte vant sig vid att arbeta med det största verktyget som finns, DATORN.

försök bygg en bil utan svets, popnita ihop allt, ineffektivt. elr skruva ihop en dator utan skruvmejsel. använda naglarna? innefektivt.

tror inte Semjonov behöver oroa sig, jag tvivlar på att det finns ungar i Afrika som stavar så jäkla illa som det görs på det här forumet..

när man svetsar ihop chassidelar idag är det faktiskt ungefär samma som att popnita.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Vore det inte bättre att man sponsrade med mat, utbildning och sjukvård istället för en satans dator?

Nej, vi kan inte fortsätta försörja alla uländer med allt, vi måste lära dem stå på egna ben ("ge en man fisk och han ahr mat för dagen, lär honom fiska och han har mat för resten av sitt liv"). Vi har redan skickat ner hundratals i princip komplett fabriker men pga total brist på utbildning och tekniks kunskap så har inget vettigt gjorts i dom där fabrikerna, förutom dom som köpts för en billig peng avv inflyttade vita som sedan tar alla pengar och flyttar hem igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
påminner?

http://www.dmotion.nl/psp/realsize_psp_gba.jpg
( http://www.dmotion.nl/psp/realsize_psp_gba.jpg )

http://wiki.laptop.org/images/thumb/0/00/AP1_38.jpg/800px-AP1...

det finns nått styrkorsliknande också på andra sidan.

smart och trevlig design. grymt gullig iaf, jag vill ha! dom borde sälja den här för överpris och hjälpa finansieringen lite.

Wasabi borde gilla denna..

Fast kryss, fyrkant, triangel, cirkel är väldigt logiska figurer. Tänk på att den var till barn. Men är det verkligen en cam strax över?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag tycker inte datorerska kastas ut åt höger och vänster då det inte direkt är något stort hjälpmedel i undervsningen, men det kanske bara är jag som är gammal och bitter och inte förstår …

Om du kollar wikin jag länkade ovan så förklarar de just den saken väldigt utförligt och pedagogiskt.
Men att inte det gick fram kanske beror på att du bara kan tillgodogöra dig lärdom som kommer ur en bok och inte sådan som kommer för en e-bok.
Fast nu avslöjade jag nog för mycket - så prova wikin (myth FAQ) och kolla på bilderna på datorn i fråga i "e-book mode".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Fast kryss, fyrkant, triangel, cirkel är väldigt logiska figurer. Tänk på att den var till barn. Men är det verkligen en cam strax över?

men Japan är ju inget U-land. ( http://japanesetranslator.co.uk/portfolio/playstation_symbols... )

skillnaden i uppfattningen här förklarar också varför vissa Playstationspel har O som valknapp och X som ångra, sen när de spelen släpptes här ändrades det ibland till tvärtom enligt västerländsk uppfattning om att X = kryssa för val, O = utgående symbolik. (se elkopplingar tex)

/ en del spel har iof kvar O som valknapp även här.

// ja, verkar så: http://wiki.laptop.org/images/a/aa/AP1_31.jpg detta undrar jag däremot om det är en bra idé.. men den kanske är rätt dålig kvalitet på bilden åas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag förstår då inte varför de ska ha en cam? Sälja porr är väl lite fel signaler tycker jag.

Permalänk
Medlem

Ni tycker väl inte att det känns bakvänt då dom får en dator (Om dom har tur.) men lider av svält, könsjukdomar och har tre barn innan dom är tolv och är döda av hiv eller svält eller dylikt innan de är 25? Ni tror att en dator mirakelöst ska hindra dom från att svälta, datorn ska reparera sig själv och att dom verkligen tillåts använda de i stora regioner här i världen.

Permalänk
Medlem

Hur kan du vara så negativ Semjonov?
Man behöver inte vara raketforskare för att se ett samband med högt barnafödande och avsaknad av utbildning/arbete. För de som varken är läs- skriv- eller räkne-kunniga finns inte många arbeten.

Nu får de möjlighet till enklare utbildning. Det kommer bli några barn med läshuvud som upptäcks och får möjlighet att gå vidare i utbildning, och förhoppningsvis starta affärsverksamhet som sysselsätter fler personer. Nu finns det läs/skrivkunnig arbetskraft tack vare denna i ditt tycke fullständight meningslösa gadget. Folk i arbete, mindre barnafödande och mindre svält.

Skärmen kan vändas och läggas över tangentbordet i 'e-book mode',
och man har navigeringsknappar lättillgängliga. Max 0.8W förbrukning och batteripack på 22.8 watt-hour. Ett dygns drift och laddning bör kunna ske med en liten solcellspanel.

"The power consumption design target is 4W total power consumption for the device in laptop mode; consumption in e-book mode is estimated to be 0.3 to 0.8W. "

"In e-book mode, all hardware sub-systems are powered down except the monochrome display (including any display backlighting). When the user moves to a different page the system wakes up, draws the new page on the display and then goes back to sleep."

Det är lustigt att du tycker det vore bätrre med bistånd och sjukvård istället för dessa utbildningsmedel. Sjukvård som får spädbarnen att överleva den första kritiska tiden och öka svälten och bistånd i form av mat som ser till att det finns en växande, svältande outbildad befolkning så att den vita mannen kan fortsätta att diktera villkoren för exploatering av naturtillgångarna. Hjälp till självhjälp som kan få u-länderna att i sinom tid våga ta kontrollen över sina naturtillgångar är det rätta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

för 1000 spänn styck hade dom nog kunnat köpa sjuhelvetes stationära, relativt sett när jag går el data i SVERIGE och tvingas installera och jobba med windows , 2000, linux och autocad på samma burk. 200mhz p2 med 192mb ram inbyggt graffe och 47 gb hårddisk....! hata kommunala skolor sluta skänk skatten till alla fängelser och ge mig nåt att arbeta med..

för övrigt kommer skärmen på runt 60% av alla dessa som säljs råka brytas av inom 1 år

för övrigt 2 så behövs veven kan inte fatta att dom slopa den..

för övrigt 3 så är nog färgen mest för att den japanska chinesiska marknaden ska gilla den och den ska sälja bättre..

och till sist men ändå inte minst..

"ge ett barn en fisk och det är mätt för en dag men lär det att fiska och det svälter aldrig mer" skulle man nog kunna tillämpa här,

lär ett barn i afrika att använda c++ och dos så det kan börja konkurera med bill gates..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Gief vill ha! Underbart cool ju, skulle haft en sån hemma och plockat isär o maxat sönder, sen kanske med lite tur den skulle palla doom 1 !!:D

Saknar veven dock, hade varit grymmt ball om den varit kvar! ;D

Visa signatur

AeroEngine II // eVGA 680i // Intel Core 2 Duo E6300 @ 2.80Ghz // ATI X1950XT 256MB // Corsair XMS2 PC6400 2x512MB DDR2 @ 800Mhz (4 - 3 - 3 - 3 - 2T) // Hiper 580W //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Ni tycker väl inte att det känns bakvänt då dom får en dator (Om dom har tur.) men lider av svält, könsjukdomar och har tre barn innan dom är tolv och är döda av hiv eller svält eller dylikt innan de är 25? Ni tror att en dator mirakelöst ska hindra dom från att svälta, datorn ska reparera sig själv och att dom verkligen tillåts använda de i stora regioner här i världen.

men skärp dig ffs. ingen sån du beskriver är målgruppen för projektet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ok.. min uppfattning av sweclockers läsare har ändrats en smula, varför är det så svårt för vissa att se att det här projektet kommer hjälpa barn och ungdomar i utvecklingsländer till en bättre framtid? Om någon inte tycker det är en bra ide tycker jag dom skall försöka göra något bättre själva.

Dock blev jag själv väldigt sugen på en, visserligen en smula plastig, men shit va gullig. Att köpa två och skänka en lät som en fin ide tycker jag..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Ok.. min uppfattning av sweclockers läsare har ändrats en smula, varför är det så svårt för vissa att se att det här projektet kommer hjälpa barn och ungdomar i utvecklingsländer till en bättre framtid?

för att de är korkade eller nyliberaler, eller båda delarna..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är irriterande att det alltid ska komma någon o säga undrar vad man får för fps i cs med den där, o tror att allt en dator kan vara bra för är att spela,när det oftast står klart o tydligt i artikeln vad den är till för

Visa signatur

dator:msi k8n neo4 Amd Athlon 64 3500+ @2.57 GHz/Corsair TWINX 1024MB/Sapphire Radeon X1950PRO/2 st maxtor diamond max 200GB/1st samsung spinpoint 300GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
[

för övrigt 2 så behövs veven kan inte fatta att dom slopa den..

lär ett barn i afrika att använda c++ och dos så det kan börja konkurera med bill gates.. [/B]

Tror att det skulle till nån fot grej istället...
Så bara att sätta lilla syrran i arbete med att ladda.

Personligen tror jag den stora vinsten blir informations spridning.

Utbildningsmässigt och politiskt.

Att inte ge dom den moderna världens senaste verktyg är väl inte att hjälpa dom? Tänk dig att man skulle säga " nä detta med papper o penna är bara för väst världen"

Jag ser maskinen faktiskt som ett mellanting mellan en E-bok och en PDA fast större och bättre. Dvs det är ett helt nytt kreatur in dator djungeln.