Premier Pro 1.5 - Ändra upplösning

Permalänk
Medlem

Premier Pro 1.5 - Ändra upplösning

Håller på att lära mig lite Premier Pro. Jag försöker att ändra upplösningen på hela filmen men det funkar inte. Rutorna där upplösningen står verkar vara låsta till 720x576. Hur gör jag för att ändra?

Permalänk
Medlem

För att göra det måste du skapa ett nytt Project med den upplösning du vill ha och importera in ditt gamla Project in i det nya med den nya upplösningen.

/Roger

Permalänk
Medlem

Varför ska du ändra upplösning? Det smartaste är väl ändå att redigera i full upplösning (720x576 är upplösningen för PAL, vår TV-standard), för att sedan välja en annan upplösning när du komprimerar filmen till ett mer hanterbart format.

Permalänk
Medlem

Vars kan jag välja vilka inställningar den komprimerar filmen med, när jag väljer export movie så får jag inte ändra nåt.

Sen har jag en till fråga, om jag vill att en viss del ur ett filmklipp ska spelas i slow-motion t.ex, hur gör jag då? Jag har testat lite med keyframes och sequence markers men får inte till det.

Säg att jag vill att mellan 1:29 - 1:35 ska gå i slowmotion, hur gör jag det enklast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Vars kan jag välja vilka inställningar den komprimerar filmen med, när jag väljer export movie så får jag inte ändra nåt.

Vad vill du göra, i vilket format vill du ha filmen? Det blir enklare att ge svar om du berätta det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Sen har jag en till fråga, om jag vill att en viss del ur ett filmklipp ska spelas i slow-motion t.ex, hur gör jag då? Jag har testat lite med keyframes och sequence markers men får inte till det.

Säg att jag vill att mellan 1:29 - 1:35 ska gå i slowmotion, hur gör jag det enklast? [/B]

Klipp vid 1:29 och vid 1:35. Flytta sedan alla klipp till höger en bit. Högerklicka sedan på det klipp du vill använda för slow motion och välj Speed/Duration. Ändra Speed till ett värde mindre än 100% för slow motion. (Tex 50% är halva hastigheten)

/Roger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Vars kan jag välja vilka inställningar den komprimerar filmen med, när jag väljer export movie så får jag inte ändra nåt.

Sen har jag en till fråga, om jag vill att en viss del ur ett filmklipp ska spelas i slow-motion t.ex, hur gör jag då? Jag har testat lite med keyframes och sequence markers men får inte till det.

Säg att jag vill att mellan 1:29 - 1:35 ska gå i slowmotion, hur gör jag det enklast?

Du klipper ut biten som ska gå i slow motion, sen drar du bak klippet bakom så du får lite spelrum. Högerklicka på klippet som ska gå sakta och välj typ "Speed/duration", sen sätter du speeden till runt 70 % (Inte så mycket mindre, när framsen börjar synas lite väl mycket då). Sen kan du om du vill klicka i valet att pitcha ljudet så det håller orginalpitchen.

Det blev säkert lite krångligt, men testa dig fram. Bästa sättet att lära sig är alltid att bara klicka på allt man hittar och försöka lista ut vad det är till för.