Hur mycket kan man höja PCI-X hastigheten?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man höja PCI-X hastigheten?

Då mitt moderkort (p5b-vm) inte vill klocka alls utan att jag höjer PCI-Express (som nu ligger på 110Mhz) av någon anledning så tänkte jag fråga:
Hur höt kan man ställa PCI-Express hastigheten utan att det är risk för att pajja saker?

Moderatorns notis:
På grund av ett missförstånd skrev trådskaparen till en början PCI-X som är något helt annat än PCI-Express som han avsåg att fråga om. Tråd korrigerad.

Permalänk
Medlem

PCI-X fins i 66, 100 och 133Mhz standarder så kör du aker avsedan för PCI-X 133Mhz på bussen så lär det ju inte var nåt problem där. kolla så det inte fins deviders annars för att sänka PCI-X bussen. jag har på mit tyan moderkort möjlighet at sänka PCI-X bussen från 100mhz till 66Mhz via en jumper på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog sänka PCI-X till 66Mhz i bios vill jag minnas, men hur vet jag om jag kör den i 133Mhz? Mitt GTO _borde_ väl kräva så snabb hastighet som möjligt men jag har ingen större koll på just detta och jag är inte riktigt säker på varför jag ska sänka hastigheten?

Permalänk
Medlem

PCI-E Mhz ska du väl inte höja alls?den ska väl ligga på 100?
har ingen lösning på det, men jag råder dej till att köra orginal, funkar säkert att köra med mer, men jag råder dej till orginal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
PCI-E Mhz ska du väl inte höja alls?den ska väl ligga på 100?
har ingen lösning på det, men jag råder dej till att köra orginal, funkar säkert att köra med mer, men jag råder dej till orginal

Ati's x18/900 serie har presterat bättre med högre pci-e hastighet enligt tester.
Upp till 115mhz är inga problem,testa och höj,ge det resultat var glad.
Märker du ingen skillnad så sätt tillbaka till 100mhz.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Ah, men 7900GTO då? Grejen att jag frågar hur mkt jag kan höja den är att min FSB inte vill gå upp utan att jag höjer PCI-X :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Ah, men 7900GTO då? Grejen att jag frågar hur mkt jag kan höja den är att min FSB inte vill gå upp utan att jag höjer PCI-X :/

Vet inte om det är olika från kort till kort.
Under 120mhz borde inte vara några problem.

Inte läst något om prestanda ökning i samband med högre hastighet på pci.e porten med 7900serien.

Det är bara testa,startar den om testa igen.
Inget går fysisktsönder,windows kan behövas installeras om.
Ett mindre nervsammanbrott kan också vara att vänta.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Ah, ok tackar. Ska testa lite då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Ah, ok tackar. Ska testa lite då!

Härliga tider!!

Nu ska jag sticka ner och fixa något att äta!

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Att öka spänningen till pci-e är aldrig riskfritt.
Det finns ju dom som fått prestandaökning genom att höja pci-e men i vissa fall ger det ingen effekt alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayor
Att öka spänningen till pci-e är aldrig riskfritt.

Det har vi inte prata om:O?

Vi pratar om mhz på pci-e kanalen.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Mer om detta moderkort finns i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Jag kör just nu i 300 Mhz fsb och 103 Mhz pci-e med bra resultat och stabilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayor
Att öka spänningen till pci-e är aldrig riskfritt.
Det finns ju dom som fått prestandaökning genom att höja pci-e men i vissa fall ger det ingen effekt alls.

Tycker du kan hålla tyst, vi snackar inte om spänningar so SHH.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag 115Mhz på PCI-X och får upp FSB i 310 iallafall. Då jag inte är halt säker på bieffekterna av att höja PCI-X mer så håller jag mig här ett tag

Men man spänningen ökar alltså inte iom att jag höjer hastigheten (jag har ingen koll alls här), så jag skulle kunna höja den till 200 eftersom det är PCI-X hastigheten som verkar hindra mig från att klocka FSB högre.

sme: Jo men jag skrev senaste inlägget i den tråden så jag kan inte "uppa" den vad jag förstått.

Permalänk

PCI-X och PCI-E är helt olika saker...

pa1983 pratar om PCI-X som mycket riktigt trådskaparen frågar om.

Och att höja PCI-E frekvensen brukar inte ge så mycket prestanda, så låt den vara på 100

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
PCI-X och PCI-E är helt olika saker...

pa1983 pratar om PCI-X som mycket riktigt trådskaparen frågar om.

Och att höja PCI-E frekvensen brukar inte ge så mycket prestanda, så låt den vara på 100

Misstänker att vi pratar om pci-e.

Men visst,kan vara pci-x.

Isf får du lyssna på 1983.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs gärna här för att lära er skillnaderna mellan de olika protokollen, så blir det inte lika virrigt:

http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/pcie.ars/1

Artikeln går igenom PCI, PCI-X och PCIe.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ah haha, helt klart my bad där. Det borde ju med all förmodan vara PCI express jag menar, självklart går jag och använder helt fel förkortning.

Och för att klargöra, jag höjer min PCI express i bios bara för att det är den som sätter stopp för hur mkt jag kan öka FSB utan att datorn inte startar.