Permalänk
Medlem

Nybörjarhjälp med trådlöst

Hejsan.
Jag är total rookie när det gäller nätverk och framförallt trådlösa nätverk.

Jag har en stationär dator med bredbandsbolaget kopplad via den medföljande boxen (eftersom jag även har telefonin med bbb) till ett uttag direkt i väggen.
Nu vill jag använda samma anslutning till min bärbara via ett trådlöst nätverk. Jag har skaffat en Netgear Rangemax trådlös router, och när jag följer instruktionerna på installations-cdn så säger den att jag måste ställa om routern i bridgemode. Nu till min fråga; Hur gör man det?

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Re: Nybörjarhjälp med trådlöst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
Hejsan.
Jag är total rookie när det gäller nätverk och framförallt trådlösa nätverk.

Jag har en stationär dator med bredbandsbolaget kopplad via den medföljande boxen (eftersom jag även har telefonin med bbb) till ett uttag direkt i väggen.
Nu vill jag använda samma anslutning till min bärbara via ett trådlöst nätverk. Jag har skaffat en Netgear Rangemax trådlös router, och när jag följer instruktionerna på installations-cdn så säger den att jag måste ställa om routern i bridgemode. Nu till min fråga; Hur gör man det?

du går in i nätverksanslutningar i Windows, där ska du se dina två anslutningar, och skall kunna högerklicka och välja att "brygga" lr "Bridge". Jag tror det är det den menar iaf annars är det någon inställning i router, den får du åtomst genom att skriva 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 som sökväg i InternetExplorer/FireFox...

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Grejen är det att jag inte ens kopplat in den trådlösa routern än. Jag kör installationsprogrammet till den trådlösa, och den säger att jag ska ställa in min bredbandsgateway i bridge mode innan jag kan fortsätta installationen. Men jag hittar inte det i manualen eller på internet.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

nån annan får ta över här, som säkert kan det här mycket bättre än mig

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Det är inte så att manualen säger att du skall ställa in modmet i "bridge mode"? Jag tolkar det som att du får bredbandet via en LAN-anslutning och därför inte har något modem. Du bör alltså kunna bortse från detta och köra vidare på nästa punkt i manulen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Näe, jag har inget modem. Istället har jag bredbandsbolagets medföljande standardgateway som telefonen även är kopplad till. och det står att jag ska ställa om min gateway till bridge mode, och sedan starta om installationsprogrammet och följa anvisningarna för vanligt modem.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
Näe, jag har inget modem. Istället har jag bredbandsbolagets medföljande standardgateway som telefonen även är kopplad till. och det står att jag ska ställa om min gateway till bridge mode, och sedan starta om installationsprogrammet och följa anvisningarna för vanligt modem.

Installationsprogram? Finns väl inget som skall installeras för att komma igång med denna.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

om man kör Internet via telefon, så måste man väl ha ett modem?
Är du säker på att det är ett installationsprogram, inte bara en Manual på CD?

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått till installationen av routern, men har problem med den trådlösa delen. Har en bärbar dator med trådlöst nätverkskort men den hittar ingenting. indikatorn på routern för det trådlösa blinkar bara grönt i en konstant hastighet. Vad ska jag göra för att få till så att min bärbara ska hitta nätverket? Jag kan ingenting om detta.. Trodde att det bara skulle vara att installera routern och sedan tuta och köra

Och sedan så undrar jag vilken säkerhetsinställning jag ska välja, WEP, ingen alls, eller någon av alla som börjar på WPA?

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus

Och sedan så undrar jag vilken säkerhetsinställning jag ska välja, WEP, ingen alls, eller någon av alla som börjar på WPA?

WPA2 Personal om det finns, verkar vettigt.
WEP ska du INTE köra, det är visserligen bättre än ingen kryptering alls men det är relativt lätt att knäcka. Väldigt lätt om attackeraren vet vad han gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
WPA2 Personal om det finns, verkar vettigt.
WEP ska du INTE köra, det är visserligen bättre än ingen kryptering alls men det är relativt lätt att knäcka. Väldigt lätt om attackeraren vet vad han gör.

Ok, tack för tipset.
Men åter till min viktigaste fråga; hur gör jag för att min bärbara dator ska hitta det trådlösa nätverket?

förresten, jag minns inte exakt vad jag gjorde, men jag gjorde något så att i mina nätverksplatser ligger det en grej som heter Residential Gateway, vet ej om detta är relevant eller inte, men men.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.