Permalänk
Medlem

vad heter delen jag söker?

Behöver en liten elektronisk grej till ett bygge men kan inte komma på vad det heter. Så här ligger det till jag vill med en liten ström påverka en större ström, dvs om den lilla strömmen är på så ska den stora också vara det och om den lilla strömen är av så ska den stora också vara det. Men dessa två strömmar ska inte ha någon som helst koppling mellan varandra.
Det måste väl finnas någon elektronisk sak som kan åstakomma detta, eller?

Permalänk
Medlem

relä kanske är ordet du söker.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Transistor?
Relä?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Transistor
http://sv.wikipedia.org/wiki/Relä

Beror på vad den ska vara till, spänning, ström samt batteri eller direktdrift..
Finns för och nackdeler med båda..

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

relä kan det vara ja.
Edit: Jag har 12V, 1A på den stora kretsen och den lilla kretsen har vad som helst under 50V, 100mA. Likström på båda. Vad bör jag köpa? Helst billigt och på elfa.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Ett relä?

http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?Kretskortsmonterade%20r...

precis men vilken ? förstår mig inte på datan riktigt.

Permalänk
Medlem

Men.. du har ju all fakta du behöver själv? Bara leta?

Min Brytström ska vara MAX. 12V 1A.
Stryström/Spänning ska vara max 50v 100mA

1Poligt om du bara ska bryta pluspolsen, annars 2Poligt om du vill bryta både plus och minus (men spelar ingen roll)

Sen är det bara leta efter den billigaste

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine

Min Brytström ska vara MAX. 12V 1A.


mycket min och max.
Kontaktfunktion: 1-polig slutning (Form 2A)
Brytförmåga: 0,3 A 125 V~ (50 V~ EU), 1 A 24 V=
Min kontaktlast: 1 mA 5V=
Kontaktresistans: Max 100 mΩ
Isolationsresistans: 1×109 Ω
Överslagsspänning: 750 V~ över kontakt, samma polaritet
1000 V~ spole-kontakt
Stig-/falltid:

Spolspänning
nom (min–max)
24 V= (18,0–36,0)
Spolresistans 2504

Skulle denna fungera? styrspänningen kan vara mellan 18-36V och brytförmåga 1A, 24V. fungerar eller? Och vad är spolresistans?

Permalänk
Medlem

Den ser ut att fungera!

Spolresistanten vet jag inte exakt vad den har för syfte men den talar iaf om hur mycket strömmen begränsas genom spolen... Tror du kan strunta i den helt..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

ska du bygga något som blinkar i takt till musiken är nog inte ett relä det du vill ha.

(Jag gissar eftersom drivspänningen kunde vara vad som helst upp till 50v och .1 amp.)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
ska du bygga något som blinkar i takt till musiken är nog inte ett relä det du vill ha.

(Jag gissar eftersom drivspänningen kunde vara vad som helst upp till 50v och .1 amp.)

Nää ska inte ha den till musik. den ska vara till en liten sak som jag tänkte styra med datorn. Jag sa vad som helst upp till 50V för att det jag kommer att få ut från datorn är 50V sen kan jag ha en resistor på den.

Permalänk
Medlem

50V från datorn? Vänta nu lite? :S

Tänk dessutom på att motstånd (bortsett från effektmotstånd) klarar extremt liten ström genom sig.. vanligast är endast bara 1/4W!!

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
50V från datorn? Vänta nu lite? :S

Tänk dessutom på att motstånd (bortsett från effektmotstånd) klarar extremt liten ström genom sig.. vanligast är endast bara 1/4W!!

mvh Jim

enligt datan till kretskortet kommer det ut max 50V.

Strömförsörjning: Från USB-utgång, ca 70 mA
Digitala ingångar: 5 st (0=jord, 1=öppen)
Digitala utgångar: 8 st, max 100mA 50 V (OC)
Analoga ingångar: 2 st, justerbar dämpn/förstärkn
Analoga utgångar: 2 st, 0–5 V, 1,5 kΩ
PWM-utgångar: 2 st, 0–100 %
Omvandlingstid: 20 ms/kommando
Dimensioner: 145×88×20 mm

en annan sak. Vad ger den mest stabila spänningen: ett switchande nätagg eller ett icke switchande. de ska försörja ett par motorer.
Motorerna kommer att slås på och av ca 40-50 ggr per sekund så det blir antagligen en hel del "spikar" i spänningen. finns det något sätt att bli av med dessa?

Permalänk
Medlem

Hmm.. vad är det för kretkort vi pratar om?

För det där kan inte stämma.. Aldrig att en 5v USB utgång med 70mA kan DC-DC omvandla spänningen till 50V och sammtidigt ÖKA strömen med 30mA?

Nej du.... Mer fakta!

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

http://www.elfa.se

artikelnummer
85-000-76

Edit: denna fråga kvarstår:
"en annan sak. Vad ger den mest stabila spänningen: ett switchande nätagg eller ett icke switchande. de ska försörja ett par motorer.
Motorerna kommer att slås på och av ca 40-50 ggr per sekund så det blir antagligen en hel del "spikar" i spänningen. finns det något sätt att bli av med dessa?"

Permalänk
Medlem

Tjena!
Seriereglerade agg blir väldigt stora och tunga om det ska gå någon ström att tala om, rejäla förlusteffekter i form av värme får du också räkna med. Så jag rekommenderar switchat nätagg med väl tilltagen strömkapacitet.

Driva en motor eller någon induktiv last 40ggr/s måste ske med någon form av drivkrets. Tror inte relän hinner med och gör de det så kommer det gå sönder jävligt snabbt.
Spänningsspikarna som bildas då induktiva laster bryts elimineras enklast med en diod parallellt över lastens anslutning. (Koppla den så nära lasten som möjligt)

O gör man det enkelt för sig så köper man en sk smartfet eller nåt liknande typ 71-016-03 i elfa. Men använd skyddsdiod ändå.

mvh
Johan

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Du ska nog ha en tyristor eller halvledarrelä då, om du ska vippa dem så snabbt.

Fast det skulle man nästan haft nån PWM-historia istället.

Permalänk
Medlem

Jo.. låter nästan bäst att man skulle kombinera nån form av PWM till nån trysistor eller lik.

Kan ju iaf säga att reläet klarar inte! att vippa av och på mer än några ggr per sekund, om ens det..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Ditt kretskort ger inte 50v ut.
Faktum är att det inte ger någon spänning ut alls

Digitala utgångar: 8 st, max 100mA 50 V (OC)

OC betyder Open Collector. Kortet jordar alltså
utgångarna och du får använda en separat strömförsörjning
som kan vara på max 50V....

Nått sånt här drivsteg skulle väl fungera:

Visa signatur

E8400 4Gb HD4830...bla... bla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lalleplutt
Ditt kretskort ger inte 50v ut.
Faktum är att det inte ger någon spänning ut alls

Digitala utgångar: 8 st, max 100mA 50 V (OC)

OC betyder Open Collector. Kortet jordar alltså
utgångarna och du får använda en separat strömförsörjning
som kan vara på max 50V....

Nått sånt här drivsteg skulle väl fungera:

http://pici.se/thumbs/0pq8rp.jpg

okey.......
hehe trodde att saker o ting inte skulle vara så där jätte svår men, men... Inget här i livet får vara för lätt inte

Tillbaka till saken. Om jag tolkar ditt kopplingsschema rätt så styrs alltså en motor med hjälp av en PNP transistor. När singnalen slås på av datorn så börjar motorn att köra åt ena hållet. Om jag vill kunna köra den åt andra hållet får jag helt enkelt göra en precis likadan koppling till motorn fast på en annan kanal på kortet och ha motsatta poler till motorn. Så, så långt tror jag att jag fattar iaf.
Är inte något underbarn på att räkna på elektronik dock. Så lite mer konkret vad måste saker och ting tåla spänningsmässigt och Amperemässigt om jag har en motor som drivs på 24V (likström) och 0.38A (nr 54-497-49 på elfa.se). Och som det står i specsen så tål usb-kortet i datorn bara 50V 100mA. mitt switchande nätagg ger ut 24V (likström) och max 1A (nr 69-001-20 på elfa)
(notera att samma nätagg ska försörja 2st motorer)
detta betyder att jag kommer att behöva 4 kanaler på usb-kortet 2 per motor, dvs en per riktning på varje motor.

(Hmmmmm komplicerat, men så är det väl, eller? kan hända att jag har 100% fel här )

Edit: åh juste, en sak till. Denna koppling klarar av att slås på och av upp till 50 ggr per sekund eller?
Anledningen till att motorerna ska slås av och på så mycket beror på att uträkningar i datorn kommer att ge ett förhållande mellan dessa motorer som kommer att regleras genom att en motor slås på oftare än den andra.

Permalänk

Kretsen du behöver kallas h-brygga och består av fyra drivtransistorer
2 på varje sida...

Om du googlar efter h-brygga eller h-bridge får du massor av
exempel. Här är ett ex:

Det finns även färdiga kretsar för detta t.ex:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017232.htm

eller

http://www.tradera.com/auction/aid_32163903

Visa signatur

E8400 4Gb HD4830...bla... bla...

Permalänk
Medlem

ok nu är jag helt borta... Hur fungerar den där???
Så vitt jag vet så behöver jag 4 kanaler på mitt usb kort och 1 GND. Det blir bara 5 kopplingar totallt. på bilden på elfa finns det åtminstonne 11 st. hur fungerar det?

Edit dessa finns:
enable:
sense:
vadf:
boot2:
in2:
gnd:
in1:
boot1:
out1:
v1:
out2:
(ser inte riktigt vad det står men jag tror att dessa finns)
kommer jag att behöva alla?

Permalänk

ok.. den fungerar i stort sett som h-bryggan jag postade en bild på förut.

Det finns 3 ingångar...
*enable
*in1
*in2

Enable aktiverar kretsen. När den får 5v på denna pinne är kretsen 'på'

Lägger du sedan 5v på in1 går motorn åt ena hållet, 5v på in2 så går motorn åt andra hållet istället.

Alltså.. in1,in2 bestämmer vilket håll motorn ska gå och enable startar motorn.....

Sedan har denna kretsen lite extra funktioner för att kunna köra PWM så
man kan bestämma hastighet på motorn.

out1, out2.. utgångar till motorn

boot1, boot2 kopplas via en kondensator till jord

sense är avsedd för att känna av strömmen som går genom motorn
(används vid pwm) och ska kopplas via ett lagom stort motstånd till jord.
All ström genom motorn går via detta motståndet och spänningsfallet som blir i motståndet kan användas för att avgöra strömmen som går genom motorn...här behöver du alltså ett motstånd som klarar max effekten på motorn... 10W kanske och 1ohm eller liknande.

vref behöver en liten kondensator till jord den med.

Jag tror den andra kretsen är lite enklare att använda dock....

Visa signatur

E8400 4Gb HD4830...bla... bla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lalleplutt
ok.. den fungerar i stort sett som h-bryggan jag postade en bild på förut.

Det finns 3 ingångar...
*enable
*in1
*in2

Enable aktiverar kretsen. När den får 5v på denna pinne är kretsen 'på'

Lägger du sedan 5v på in1 går motorn åt ena hållet, 5v på in2 så går motorn åt andra hållet istället.

Alltså.. in1,in2 bestämmer vilket håll motorn ska gå och enable startar motorn.....

Sedan har denna kretsen lite extra funktioner för att kunna köra PWM så
man kan bestämma hastighet på motorn.

out1, out2.. utgångar till motorn

boot1, boot2 kopplas via en kondensator till jord

sense är avsedd för att känna av strömmen som går genom motorn
(används vid pwm) och ska kopplas via ett lagom stort motstånd till jord.
All ström genom motorn går via detta motståndet och spänningsfallet som blir i motståndet kan användas för att avgöra strömmen som går genom motorn...här behöver du alltså ett motstånd som klarar max effekten på motorn... 10W kanske och 1ohm eller liknande.

vref behöver en liten kondensator till jord den med.

Jag tror den andra kretsen är lite enklare att använda dock....

Shite! och var ska krämen komma ifrån? och hur ska jag veta vad för en slags kondensator jag ska ha? och vilka resistorer jag ska ha (och typ allt annat )
jag tror att denna krets är lite för avancerad för mig.

Edit: hur ska kopplingen mellan in 1,in 2 till mitt usbkort? kommer ju ändå att bli ett relä ju

Edit2: varför göra det svårt för sig, kan man inte helt enkelt använda sig av denna krets?

Bara det att jag måste ha 4 st (2st/motor, en i varje riktning)
mitt usb kort har ju ändå 8 output kanaler. denna kommer ju bara att använda 4 av dem. Man får ju så klart se till att de båda kanalerna aldrig är på samtidigt eftersom de kortsluter varandra men varför skulle jag vilja ha motorn i båda riktningarna samtidigt anyway ?

Edit3: föresten, är GND ground till +12V eller till usb kortet?

Permalänk

Den enkla kretsen fungerar inte om du vill kunna köra åt båda hållen.

Du behöver en h-brygga!

Visa signatur

E8400 4Gb HD4830...bla... bla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lalleplutt
Den enkla kretsen fungerar inte om du vill kunna köra åt båda hållen.

Du behöver en h-brygga!

Ok jag behöver en h-brygga alltså. Har kollat runt lite på google om h-bryggor och jag fattar något sådär hur de fungerar, något som jag inte förstår dock är hur man ska kunna styra en h-brygga med ett usb-kort (k8055) usb kortet fungerar på detta viset, eller?:

När channel 1 är påslagen så tillåts +12V att gå genom usb-kortet (kortslutas förvisso) men när channel 1 är avstängd så tillåts inte +12V att gå genom usb-kortet. Är detta rätt tänkt?
Jag förstår hur en h-brygga fungerar och hur usb-kortet fungerar men jag fattar inte hur man kombinerar dem. Det blir så konstigt för att motorn kräver 24V= och det klarar ju usb-kortet också av, men usb-kortet klarar ju bara av 100mA medan motorn kommer att kräva bra mycket mer (0.38A) hur går detta till egentligen?
Som du kanske förstår så är jag ingen höjdare på elektronik så jag behöver mer siffror och färre variabler. Fattar inte hur man räknar på saker och ting.