Folding@SweClockers.com - Bli medlem du också och gör något vettigt med din dator!

Permalänk
Inaktiv

Folding@SweClockers.com - Bli medlem du också och gör något vettigt med din dator!

Såg det hät när jag satt och slösurfa lite på forumet. Det är en väldigt gammal tråd (2005-11-14 15:29) som finns under 'Microsofts operativsystem'-delen av forumet. Tänkte att en del har nog allt haft tid att hinna se den. Men eftersom den fortfarande är aktiv och endel faktiskt kanske inte besöker de andra OS-delarna på forumet, så tänkte jag tipsa om den.. Tråden är som sagt gammal, inne på sin 14:de sida, i skrivandets stund, och handlar om proteinvikning. Aja.. Gör vad ni vill

Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
http://www.sweclockers.com/img/folding_at_sweclockers.png

Jag vet att många här på forumet låter sina datorer stå och idla på nätterna och långa perioder på dagarna.
Varför inte använda denna processortid till något vettigt?

Jag själv låter min dator vika proteiner åt Stanford's projekt Folding@Home. Du använder ju inte datorn till något vettigt på nätterna, så varför inte hjälpa till lite? Tänk om just du skulle vara den som hittar ett protein som kan bota cancer!

Till min bestörtning är det bara 207 stycken av våra över 76000 forummedlemmar som är medlemmar i Folding@SweClockers.com! och av de 207 medlemmarna är det 61 processorer som har arbetat med något projekt under de senaste 50 dagarna! Det är faktiskt lite dåligt, Sweclockare. Jag vill se ändring!

Så även om ni inte känner för att hjälpa till kan ni ju ändå se det hela som en tävling. F@Swec ligger just nu på plats 320 av 41086 lag. Hjälp oss in på topp 100 i alla fall.

1 - Gå in här, kolla om ditt namn är ledigt, ladda hem och installera programvara.

2 - Starta programmet och välj namn och lagnummer 37451 (Folding@Sweclockers.com)

Simple as that! Efter steg 2 kan du alltid gå till nästa dator i hemmet och börja om med steg 1 så att dina poäng rullar in extra snabbt

Hoppas att många börjar med det här nu. Det behövs

Länk till Folding@SweClockers.com
Lycka till!

Lite stats:
131 nya medlemmar sen den här tråden startade. 338 st nu.
147 processorer aktiva under de senaste 50 dagarna. (skärpning! vi har ju varit över 200!)
Plats 248 av 43356.

Klicka här för Livestatistik!

Bra jobbat, swecare! Nu är vi inne på top 250 och över 300 medlemmar men under 150 processorer igång :/ håll igång, för bövelen!

Permalänk
Medlem

Man kanske skall dra igång en burk eller två med folding@home.
Hur myckte bandbredd snor det?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Du använder ju inte datorn till något vettigt på nätterna, så varför inte hjälpa till lite? Tänk om just du skulle vara den som hittar ett protein som kan bota cancer!

Varför inte använda världens resurser lite bättre genom att stänga av datorn när du inte använder den?

Jag är inte negativ mot hela "bota cancer"-grejen, utan bara hur man använder resurserna.

Permalänk
Medlem

Det är väl mer om man låter den gå medans man ändå bara tankar eller surfar, själv stänger jag av den på natten. Den tar bara lite bandbredd då den ska rapportera och hämta en ny work unit, det sker kanske varannan dag med en snabb burk som går 24/7. Filerna som överförs verkar inte vara speciellt stora heller, nån/några mb.

Permalänk
Avstängd

Det är viktigt att stänga av datorn då man inte använder den. Om alla företag stängde av sina datorer över helgen och nätterna, skulle man kunna stänga ned flera kärnkraftverk och kolkraftverk.

Plus, att det är även viktigt att dra ur strömsladden, det räcker inte att stänga av datorn. En nedstängd dator drar ström ändå. Därför har jag köpt en strömförgreningssladd som har en on/off knapp på. Då dras ingen ström alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Det är viktigt att stänga av datorn då man inte använder den. Om alla företag stängde av sina datorer över helgen och nätterna, skulle man kunna stänga ned flera kärnkraftverk och kolkraftverk.

Plus, att det är även viktigt att dra ur strömsladden, det räcker inte att stänga av datorn. En nedstängd dator drar ström ändå. Därför har jag köpt en strömförgreningssladd som har en on/off knapp på. Då dras ingen ström alls.

Drar ju marginellt med ström när den är avstängd och inkopplad, samma sak med allting ju, lampor, mobilladdare osv.

Att företag har igång sina datorer över nätterna osv beror ju oftas på att backup, uppdatering osv sker då, men visst skulle det vara bra om alla snålade lite på elen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Drar ju marginellt med ström när den är avstängd och inkopplad, samma sak med allting ju, lampor, mobilladdare osv.

Tuvär så borde det vara så men det är inte hela sanningen :(, Det är därför Arnold i Usa vill göra lag på att standby-funtioner inte får dra för mycket ström. T.ex. så drog den vanlig dvd-spelare ca 8 gånger så mycket ström än vad den behövde i standby.. En dator drar ca 500-800 kr/år (iof så stod det på troll idg) när den är avstängd i allmänhet. På ett stort företag (iof så har de billigare el) så blir detta massor av pengar..

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Donator Rank 210720 of 591392

ligger redan rätt bra till, folk har ingen uthållighet alls verkar det..

1607p.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Sådär, nu satte jag upp den på min server. Visste inte att det fanns en klient till Linux så därför jag inte gjort det tidigare. Men men

Permalänk
Medlem

en dator drar ju inte mycket ström alls, det är ju skärmana som är energi boven.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
en dator drar ju inte mycket ström alls, det är ju skärmana som är energi boven.

Nja, inte direkt. Visst, en dator som är avstängd kanske drar mindre än en konventionell CRT-skärm, men om du har datorn på och använder maximalt av den tillgängliga processorkapaciteten så kan jag garantera dig att datorn drar 2-3 gånger så mycket energi som en CRT-skärm, och mellan 4-5 gånger så mycket av en vanlig TFT.

Vill man spara på energianvändningen så kör med energisparläge på skärmen, stäng av datorn när du inte använder den och ha alla datorprylar inkopplade i en enda kontaktdosa med avstängningsknapp, så man verkligen kan stänga av allt när man inte använder det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ligger redan rätt bra till, folk har ingen uthållighet alls verkar det..

1607p.

Nog har man "uthållighet" alltid, men har inte igång datorn tillräckligt mycket för att man ska få ihop många WU:s. Sen blir jag galen på min senaste WU som tar uppemot 3-4 timmar per procent, hållit på i över en mpnad med den >.<

Och nej; datorn kan inte vara på hela tiden; se Sachankaras inlägg, samt även en mycket höj ljudnivå.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Nog har man "uthållighet" alltid, men har inte igång datorn tillräckligt mycket för att man ska få ihop många WU:s. Sen blir jag galen på min senaste WU som tar uppemot 3-4 timmar per procent, hållit på i över en mpnad med den >.<

Och nej; datorn kan inte vara på hela tiden; se Sachankaras inlägg, samt även en mycket höj ljudnivå.

ajdå, noterade att min klient visst låste sig för några dar sen. vart ju lite slöseri.. (får nog kolla den lite då ocj då)

min är på konstant, men det är för att det är en server utom hörhåll som bara tankar och delar ut. nått vettigt kan den ju gott göra samtidigt..

nu är det Planeten på ettan. måste slösa ström!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Om man stänger av datorn med on/off knappen så den är helt avstängd, så drar den fortfarande ström. Man måste dra ut sladdarna ur väggkontakten. Fatta. Eller ha en switch på förgreningssladden.

Permalänk
Medlem

Jag har gått med i det där, och har tre datorer igång som står och jobbar, men jag finns inte med på folding@sweclockers sidan, varför?
Jag skrev in lagnumret.

Permalänk
Medlem

Det var inte så lätt att installera på FreeBSD. Tråkigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Om man stänger av datorn med on/off knappen så den är helt avstängd, så drar den fortfarande ström. Man måste dra ut sladdarna ur väggkontakten. Fatta. Eller ha en switch på förgreningssladden.

Vart vill du komma?
Låt säga att din dator är avstängd 20 timmar(!) per dygn och att den som en "normaldator" avstängd förbrukar 15 watt (källa: http://www.stem.se/). Överföringspriset ligger i skrivande stund via E.ON i Sthlm på 9.375 öre/kWh

Du kommer göra av med (grovt avrundat uppåt) 1 krona extra per månad. Nu vet jag inte om elpriset stämmer då folk säger det ska kosta uppemot kronan, jag hittar dock ingen annat pris för överföringskostnad än 9.375 öre/kWh på E.ON's hemsida men för att du inte ska komma och säga att jag har räknat fel så kan vi göra så här. Låt säga att det är 1 krona per kWh! Du gör fortfarande bara av med 10 kronor extra per månad. Det är en kostnad jag kan leva med.

Personligen låter jag alla mina datorer och skärmar alltid stå på pga. att jag i min förening slipper betala någon form av el-kostnad. Men fortfarande, de som själva betalar el och försöker spara in någon extra krona och göra livet lite jobbigare förstår jag mig inte på.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Vart vill du komma?
Låt säga att din dator är avstängd 20 timmar(!) per dygn och att den som en "normaldator" avstängd förbrukar 15 watt (källa: http://www.stem.se/). Överföringspriset ligger i skrivande stund via E.ON i Sthlm på 9.375 öre/kWh

Du kommer göra av med (grovt avrundat uppåt) 1 krona extra per månad. Nu vet jag inte om elpriset stämmer då folk säger det ska kosta uppemot kronan, jag hittar dock ingen annat pris för överföringskostnad än 9.375 öre/kWh på E.ON's hemsida men för att du inte ska komma och säga att jag har räknat fel så kan vi göra så här. Låt säga att det är 1 krona per kWh! Du gör fortfarande bara av med 10 kronor extra per månad. Det är en kostnad jag kan leva med.

Personligen låter jag alla mina datorer och skärmar alltid stå på pga. att jag i min förening slipper betala någon form av el-kostnad. Men fortfarande, de som själva betalar el och försöker spara in någon extra krona och göra livet lite jobbigare förstår jag mig inte på.

Men det är just ett resonemang som ditt, som jag vänder mig emot! Du är exakt en av dem, jag vill komma åt.

Det är inte fråga om 1kr för dig, hit eller dit. Det handlar om miljön. Om du slänger en ölburk ute i naturen istället för att ta hem och panta den, så har du mist 50 öre, eller hur? Men det är inte 50 öre det handlar om. Tänk om alla tänkte som du? Tänk om alla slänger ölburkar ute? Eller, tänk om alla istället tog hem sina ölburkar? Tänk om inga slängde ölburkar alls ute? Tänk om alla stängde av sina datorer över natten? Då skulle vi inte behöver så många kolkraftverk och kärnkraftverk, som jag skriver däruppe.

Tänker ni inte på miljön? Jag skiter väl i om ni mister 1kr, det handlar om att vi kan stänga ned flera kolkraftverk i världen. Är inte det värt att du drar ur sladden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Men det är just ett resonemang som ditt, som jag vänder mig emot! Du är exakt en av dem, jag vill komma åt.

Det är inte fråga om 1kr för dig, hit eller dit. Det handlar om miljön. Om du slänger en ölburk ute i naturen istället för att ta hem och panta den, så har du mist 50 öre, eller hur? Men det är inte 50 öre det handlar om. Tänk om alla tänkte som du? Tänk om alla slänger ölburkar ute? Eller, tänk om alla istället tog hem sina ölburkar? Tänk om inga slängde ölburkar alls ute? Tänk om alla stängde av sina datorer över natten? Då skulle vi inte behöver så många kolkraftverk och kärnkraftverk, som jag skriver däruppe.

Tänker ni inte på miljön? Jag skiter väl i om ni mister 1kr, det handlar om att vi kan stänga ned flera kolkraftverk i världen. Är inte det värt att du drar ur sladden?

Jag håller helt klart med dig och detta påminner om Storbritaniens Energy Review:

Citat:

Standby power used 8% of all residential electricity in 2004 and was a "rising trend", said the review.

samt

Citat:

The IEA says if all OECD countries agreed to limit standby power use to no more than 1 watt per device, "peak electricity load could be reduced by roughly 20GW, the equivalent of twenty large power plants".

At the weekend The Sunday Times said gadgets left on standby used up electricity worth £740m each year and were responsible for 4m tonnes of excess carbon dioxide emissions.

Biggest culprits were stereo systems, responsible for £290m of wasted energy. They are followed by video recorders (£175m), televisions (£88m), games consoles (£70m), computer monitors (£41m), DVD players (£19m), and set-top boxes (£11m).

Detta kan alltså uppnås genom någonting så enkelt som att sänka standby-förbrukningen, tänk då hur stor skillnad det skulle göra att stänga av elprodukter när de inte används!

Med andra ord kan alltså en kollektiv insats göra väldigt mycket för miljön, så det handlar inte bara om att spara pengar som vissa verkar tro.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

många har ju el-värme och då spelar det ju ingen större roll iaf...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson

Det är inte fråga om 1kr för dig, hit eller dit. Det handlar om miljön. Om du slänger en ölburk ute i naturen istället för att ta hem och panta den, så har du mist 50 öre, eller hur? Men det är inte 50 öre det handlar om. Tänk om alla tänkte som du? Tänk om alla slänger ölburkar ute? Eller, tänk om alla istället tog hem sina ölburkar? Tänk om inga slängde ölburkar alls ute? Tänk om alla stängde av sina datorer över natten? Då skulle vi inte behöver så många kolkraftverk och kärnkraftverk, som jag skriver däruppe.

på tal om el, aluminiumburkar är ju inget direkt miljöskadliga. däremot är en bieffekt av att de inte återgår i systemet igen det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w

Detta kan alltså uppnås genom någonting så enkelt som att sänka standby-förbrukningen, tänk då hur stor skillnad det skulle göra att stänga av elprodukter när de inte används!

jepp, kolla upp vad era grunkor drar i standby. kollade min TV nu, vad drog den, det vanliga man brukar läsa, 1w 0.3w?

nej, 10w! helt sjukt på en såpass ny pryl..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Det var inte så lätt att installera på FreeBSD. Tråkigt

Jag gjorde det, det var inte så svårt, kolla på FAQ eller något sådant, var bara att editera en config fil och sen köra igång programmet med -freeBSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Men det är just ett resonemang som ditt, som jag vänder mig emot! Du är exakt en av dem, jag vill komma åt.

Det är inte fråga om 1kr för dig, hit eller dit. Det handlar om miljön. Om du slänger en ölburk ute i naturen istället för att ta hem och panta den, så har du mist 50 öre, eller hur? Men det är inte 50 öre det handlar om. Tänk om alla tänkte som du? Tänk om alla slänger ölburkar ute? Eller, tänk om alla istället tog hem sina ölburkar? Tänk om inga slängde ölburkar alls ute? Tänk om alla stängde av sina datorer över natten? Då skulle vi inte behöver så många kolkraftverk och kärnkraftverk, som jag skriver däruppe.

Tänker ni inte på miljön? Jag skiter väl i om ni mister 1kr, det handlar om att vi kan stänga ned flera kolkraftverk i världen. Är inte det värt att du drar ur sladden?

Pantburkar? Skräpa ner? Jag förstår din parallel men tycker den är ypperligt dålig. Jag själv får min el från vattenkraftverket i närheten samt fjärrvärme från fabriken. Jag ser inte hur jag på ett direkt sett påverkar miljön genom att lämna en strömkabel i datorn. Däremot kanske jag indirekt påverkar miljön iochmed att jag inte förespråkar eleffektivisering, men det är något jag kan leva med.

Ang. kolkraftverk så trodde jag det mestadels var öststaterna som hade de miljöskadliga kvar. Vi i Sverige kör väl med koldioxidfria som de flesta andra länder? Kärnkraft är jag för då jag anser det vara den bästa energikällan näst efter vatten/vind -kraftverk.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

är de någon mening att dra igång detta på en 350mhz p2 ? om man har den igång nästan jämt

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Pantburkar? Skräpa ner? Jag förstår din parallel men tycker den är ypperligt dålig. Jag själv får min el från vattenkraftverket i närheten samt fjärrvärme från fabriken. Jag ser inte hur jag på ett direkt sett påverkar miljön genom att lämna en strömkabel i datorn. Däremot kanske jag indirekt påverkar miljön iochmed att jag inte förespråkar eleffektivisering, men det är något jag kan leva med.

Ang. kolkraftverk så trodde jag det mestadels var öststaterna som hade de miljöskadliga kvar. Vi i Sverige kör väl med koldioxidfria som de flesta andra länder? Kärnkraft är jag för då jag anser det vara den bästa energikällan näst efter vatten/vind -kraftverk.

Sverige importerar el på vintern. (även från brunkolsstater)

så kör datorn på sommaren när den går på vatten, men inbilla dig inte därför att det saknar miljöpåverkan heller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ni linuxnördar spammar värre än ÖD kidsen..

Nåja satte min ibook i arbete i brist på andra arbetssysslor till den atm.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
... Däremot kanske jag indirekt påverkar miljön iochmed att jag inte förespråkar eleffektivisering, men det är något jag kan leva med.

Ang. kolkraftverk så trodde jag det mestadels var öststaterna som hade de miljöskadliga kvar. Vi i Sverige kör väl med koldioxidfria som de flesta andra länder? Kärnkraft är jag för då jag anser det vara den bästa energikällan näst efter vatten/vind -kraftverk.

Jovisst kan du leva utan eleffektivisering, men det finns massa andra människor som har problem med det. Det spelar ingen roll om du sparar några ören eller inte, det handlar om miljön. Vad skulle hända om alla tänkte som du, tror du?

Att du är för kärnkraftverk är väl bra för dig, men håller du med om att ju färre kraftverk vi har, desto bättre för miljön? Att om vi kan stänga ned 2 kärnkraftverk, så är det bara bra och något att eftersträva? Även om du är för kärnkraftverk? Kan du inte se filmen "En obekväm sanning" med Al Gore?

Så visst, jag tycker folding@home och de där grejerna är bra, men jag tycker det vore bättre om alla stängde av sina datorer och drog ut sladden istället.