Permalänk
Medlem

Seriell till usb?

Går det att löda om från seriell till usb?
Kabeln är till en GPS, har ingen seriellport på den nya datorn.
Vilka kablar ska man ta på USBn, nån som vet?
Ett par bilder!
Den här ska lödas om till USB!
http://pici.se/pictures/MVJXzf.jpg

Andra änden som ska vara som den är!
http://pici.se/pictures/1zV1d6.jpg

Permalänk

nej!!!

men det finns dock parallell --> usb, seriell --> usb att köpa på clasohlsson för några hundra kr, klart värt det! (hade samma problem med min båt-gps-navigator.)

Visa signatur

Erik

Permalänk

Löda om är lite fel ord, men visst bygga en adapter går fint. Men det är förbaskat mycket enklare att bara köpa en och jag tror inte du har kompetens att bygga en sådan. (ingår programmering etc)

Men som sagt det finns att köpa, googla på rs232 usb så får du upp många.
bla http://www.kabelfabriken.se/default.asp?mode=Parallell%2FSeri...
Där de har två stycken som verkar vara schyssta. Jag har dock aldrig handlat ur butiken eller använt någon sådan adapter. (har en fast comport på mina alla datorer)
Något du skall tänka på är att det är tyvärr inte alla adapterar som fungerar med alla hårdvaror. Hur vanligt det är att det fungerar vet jag inte, men du ska vara medveten om att det ibland inträffar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ok, hade hoppats på att det bara var att löda dit 2 sladdar men det ska tydligen konverteras eller nåt på vägen.
Finns en färdig usbsladd att köpa till den men den kostar 450kr, då kanske det är bättre att uppgradera och köpa ny gps med usb istället då den börjar bli lite gammal.
Vi får se, tack för svaren!

Permalänk
Medlem

finns usb till seriell konverters som tidigare nämnts för under 300.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
finns usb till seriell konverters som tidigare nämnts för under 300.

Jo, jag såg det, men det var ju inte säkert att dom funkade rakt av som sladden antagligen gör.
Vad är det omvandlaren gör, ändrar spänningen eller kodar på nåt vis?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DRZ
Jo, jag såg det, men det var ju inte säkert att dom funkade rakt av som sladden antagligen gör.
Vad är det omvandlaren gör, ändrar spänningen eller kodar på nåt vis?

Kodar om, då det är två helt olika protokoll.
RS232 är ett väldigt enkelt protokoll som man kan slänga ihop själv, om exempelvis ens programmerbara krets inte stöder det.
En snubbe i min föredetta klass slängde just ihop en sådan själv i början på första mikrodatorkursen, när vi egentligen skulle använda en färdig (uart).

Usb däremot är ett avancerat protokoll, som man inte bara slänger upp bara sådär utan att använda något färdig modul.

Som jag sa så fungerade usb till rs232 inte alltid, men jag vet inte hur ofta. Där jag har sett folk klagat är i programmerings forum och deras programvaror har oftare lite högre krav än vanliga användares. Så jag tror mycket väl att de adapterarna som länkas till kommer att fungera till din gps. Fast GPS är väl sånt som utvecklas fort så det kanske bättre är att lägga pengarna på en ny och sälja den gamla.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".