Permalänk
Medlem

Spela upp delade filer i OSX

Så sitter man med sitt första OSX system i näven och är mycket nöjd. Nu till saken att tidigare har man skytt I-Tunes och liknande, men nu måste man ju gilla det

Det jag skulle vilja göra först och främst är att spela upp filer från nätverket utan att kopiera över dem till macen (I-Tunes är programmet jag vill ha dem i) Men jag skulle gärna se att de fanns med i Itunes bibliotek ändå. Är detta lösbart?

Permalänk
Medlem

Du kan dela ut musik mellan datorer i nätverk med iTunes. Kolla inställningarna.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Ok, men på "servern" så har jag inte Itunes, utan filerna ligger i en mapp?

Permalänk
Medlem

Re: Spela upp delade filer i OSX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Så sitter man med sitt första OSX system i näven och är mycket nöjd. Nu till saken att tidigare har man skytt I-Tunes och liknande, men nu måste man ju gilla det

Det jag skulle vilja göra först och främst är att spela upp filer från nätverket utan att kopiera över dem till macen (I-Tunes är programmet jag vill ha dem i) Men jag skulle gärna se att de fanns med i Itunes bibliotek ändå. Är detta lösbart?

Gå in i itunes --> inställningar --> avancerat --> "Av bocka" kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs tilli biblioteket.

Sen bara att lägga till din mapp med musik på din server...

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Du kan dela ut en katalog på servern med all musik i som du sen monterar i OS X och skapar ett iTunes-bibliotek i.
För att skapa ett nytt bibliotek eller välja vilket bibliotek du vill använda håller du ner en knapp på tangentbordet (antingen command, alt/option, control eller shift) när du startar iTunes.

En sak jag önskar mig i iTunes är att det ska kunna hantera flera bibliotek samtidigt, vilket det inte kan i dagsläget.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Du kan dela ut en katalog på servern med all musik i som du sen monterar i OS X och skapar ett iTunes-bibliotek i.
För att skapa ett nytt bibliotek eller välja vilket bibliotek du vill använda håller du ner en knapp på tangentbordet (antingen command, alt/option, control eller shift) när du startar iTunes.

En sak jag önskar mig i iTunes är att det ska kunna hantera flera bibliotek samtidigt, vilket det inte kan i dagsläget.

I iTunes 7 kan du fixa flera bibliotek:
http://www.lifehacker.com/software/itunes/multiple-libraries-...

Håll bara nere ALT när du startar iTunes.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spela upp delade filer i OSX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Gå in i itunes --> inställningar --> avancerat --> "Av bocka" kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs tilli biblioteket.

Sen bara att lägga till din mapp med musik på din server...

MvH

Perfekt!
Skall genast testa detta efter jobbet!!!

Och att montera fler bibliotek!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Du kan även prova daapd för att dela ut din musik "the iTunes way". Vet inte om man kan dela film med detta också. Det får undersökas

Under Debians apt;
mt-daapd - iTunes-compatible DAAP server

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001