Produkttest: Ipod Shuffle (andra generationen)

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Ipod Shuffle (andra generationen)

Apple lanserade tidigare i höst en ny generation Ipod Shuffle som enligt Apple själva skall vara världens minsta mp3-spelare. Vi har testat den och hittar både för- och nackdelar hos Apples minsting.

Läs produkttestet: Ipod Shuffle (andra generationen)

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig blir det ingen Ipod så länge man måste ha en special-sladd och speciell mjukvara för att föra över filer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
För mig blir det ingen Ipod så länge man måste ha en special-sladd och speciell mjukvara för att föra över filer

Det har väl typ 90 procent av alla spelare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Det har väl typ 90 procent av alla spelare?

Stämmer nog rätt bra det. I övrigt är shuffle den enda ipod jag kan tänka mig. Allt annat är overkill för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Det har väl typ 90 procent av alla spelare?

Jasså...?
Dock ingen jag ägt

Permalänk
Medlem
Citat:

Fördelen är att man slipper bli utfattig om någon överförfriskad typ spiller sin bål på spelaren, men å andra sidan kommer man att stå som ett fån när någon frågar efter just den där låten.

Haha! Riktigt skön recension Hoppas på fler i samma stil!
Gillar shuffle dock kommer min nästa mp3spelare bli en Zen Vision:M, Får hoppas att den är bra när man ska kolla på lite serier när man åker tuben varje dag.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Nej tack. Den klarar varken ogg eller FLAC, och kräver speciell mjukvara och dockningsstation.

Permalänk
Medlem

"avsaknad av display"

Brukar inte avsaknad av display hamna på negativa sidan?

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska dyr för vad man får och det finns andra spelare som både är billigare och bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

bra ljud i en ipod?

Permalänk
Hedersmedlem

Brusigt var det...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
"Flashminne och avsaknad av display gör den att den förmodligen håller bra."

Brukar inte avsaknad av display hamna på negativa sidan?

beror på ens behov... och vad har din kommentar att göra med att spelaren är hållbar?

Permalänk
Medlem

enda positiva är storleken och batteri tiden, annars har jag ingen go lust att köpa nåt som man inte bara kan plugga in och överföra som ett usb minne, det ska gå från vilken dator som helst utan några speciella drivisar,

och brus kan man inte leva med aj aj, ogg hade vatt trevligt också som support av filer, men ja får jag en så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
För mig blir det ingen Ipod så länge man måste ha en special-sladd och speciell mjukvara för att föra över filer

Jag använder winamp till min ipod nano.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

den där hade jag slarvat bort efter 1 vecka. Vill ha display på min MP3 spelare. Så nästa spelare får bli en Creative Zen..

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Bra recension, trots att jag hatar iPod och Apple. Inte en chans att iTunes kommer in på min burk.

Permalänk
Medlem

gissar att dom inte skicka med Itunes för att dom då inte kunnat haft den förpackningen. Ser svårt ut att få in en cd där

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Finns väl flera olika mjukvaror som gör att man slipper itunes? Sen att standars svensson inte vet om det, ja det gör dem ju inte mindre existerande.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Tycker det låter dugligt.
Jag är fortfarande smått kär i gammla shuffle, jag gilalr designen bättre och den har bara det jag vill ha. Även om ljudet inte är högst på topplistan så är det tillräckligt bra. Det är nog möjligt att det blir en sån här åt syrran nästa gång hon vill ha ny.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
"avsaknad av display"

Brukar inte avsaknad av display hamna på negativa sidan?

Beror ju på spelaren. Om tanken med spelaren är just "liten, lätt och smidig" så ä r ju en display högst troligen en nackdel då en skärm medför större fysisk storlek, sämre batteritid och troligen en överlag känsligare spelare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Apple har så sjukt mkt fel om att det är den minsta, spelaren: EMPz coin är lika stor som en femma (bokstavligen) och kom för 1,5 år sen... reklam ljug.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Brusigt var det...

Men det va tydligen ändå "bra" ljud.

Edit:

i en Ipod?

Permalänk
Medlem

Min sonyericsson W800i med 2gig minnes kort och Koss portapro head phones är bättre!
Bara stoppa in kortet och flytta mp3 från dator till flyttbardisk, superlätt. Absolut inga krångliga synkroniserings program behövs!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Apple har så sjukt mkt fel om att det är den minsta, spelaren: EMPz coin är lika stor som en femma (bokstavligen) och kom för 1,5 år sen... reklam ljug.

Nej. Ipoden har volymen 11.07cm3 medans EraTech EMP-Z Coin har volymen 13.85cm3
Och ska jag vara petig så har EMP-Z en diameter på 4,2cm medans en femma har 2,8cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Min sonyericsson W800i med 2gig minnes kort och Koss portapro head phones är bättre!
Bara stoppa in kortet och flytta mp3 från dator till flyttbardisk, superlätt. Absolut inga krångliga synkroniserings program behövs!

Jag har med wn W800i, den e fan så mycket krångligare än iPod, med iPoden tar det ca... 2 sekunder arbetet att flytta över allt och få det ordnat, på W800i blir det minuter...Dels för att man inte får plats med allt på mobilen och även för att man har inge program som redan ordnat alla låtar och för över bara man startar det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Min syster har en shuffle andra generationen, jag tycker den är väldigt liten och smidig. Smart hållare som man bara klämmer fast i fickan på tröjan eller jeansen.

Men den fungerar nog bäst som en spelare man inte använder varje dag utan kanske bara när man tränar då man inte behöver ha varken sortering på låtarna eller veta exakt namn på det man lyssnar på.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Finns väl flera olika mjukvaror som gör att man slipper itunes? Sen att standars svensson inte vet om det, ja det gör dem ju inte mindre existerande.

Japp de gör det!:D,och det funkar skitbrao!

Itunes är sämst..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Det har väl typ 90 procent av alla spelare?

Typ alla Cowons spelare (iAudio-spelarna) har stöd för Linux/Mac, vilket tyder på att man inte behöver något speciellt program, tror även att dom använder vanlig USB-sladd för musiköverföring. Det är inte precis en slump att dom ligger rätt högt upp på marknaden för de som inte bara köper spelare på "den var snygg".

Förstår förövrigt inte varför man skulle vilja göra en spelare som använder ett specielt program, det är väl bara jobbigare och mindre uppskattat?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Apple har valt att sätta ihop sina spelare i ett koncept; lägg in din musik/filmer/bilder/podcasts från cd, datorn eller köp/hämta ny från iTunes Store > ordna ditt material i spellistor om du vill, eller bara ändra informationen > koppla in din iPod, och du kan välja om du vill lägga över allt på den automatiskt (den kommer se nästa gång du kopplar in den om något nytt har kommit i biblioteket) eller så drar du material till den som en "vanlig" mp3. När du sedan lyssnar på musik på iPoden och ger låtar betyg, lyssnar på dem etc, kommer ALL sådan information in i iTunes, som sedan kan användas till smarta spelistor (exempel; denna lista får bara innehålla låtar som jag lyssnat på 70gånger, har fem i betyg och innehåller orden "Jul" och "äpplen").

Fördelen med detta är att du ALDRIG behöver lämna iTunes; allt är där samlat, och du hittar snabbt det du söker efter genom att söka eller titta i spellistorna (alias av låtarna i ditt iTunes Bibliotek). En till fördel är att du kan välja om låtarna på datorn ska ligga kvar där de ligger när de läggs in i iTunes, eller om de ska kopieras till en iTunes-mapp (allt blir samlat på ett ställe).

Jag tror personligen att det är just detta som har gjort iPod och iTunes så stort (för att inte säga hela Mac OSX) - Allt funkar skitsmidigt utan mycket kraft från användaren själv.

Se nu inte detta inlägg som en början till en "iTunes suger/äger"-tråd; det finns redan för många såna. Jag ville bara ge mina agument över varför iTunes är överlägset UMS när det gäller att ha ordning på sin musik.

/Adam

Permalänk

Kommer icke köpa den. Orkar inte me mp3-spelare, där man måste ha ett
specielt program till det, för att föra över låtar till den =/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Aldrig bra att bli automatiskt begränsad till en musiktjänst sådär. Båda mina syskon har ipods och det har alltid uppstått problem med att ladda över saker på deras respektive apparater. Min USB-spelare har aldrig haft problem med sådant, det är bara att koppla in och ladda över.

Men det är kul att se att det blir mindre och jag ser heldre att Apple har monopol på betalmusik över nätet än tex. Microsoft, Sony el. dyl.

Visa signatur

hehu