Köpråd: Uppgradering av moderkort och grafik

Permalänk
Medlem

Köpråd: Uppgradering av moderkort och grafik

Hej..
Sitter just nu på ett system med Asrock dual moderkort och en AMD x2 3800 cpu samt ett gammalt Power Color 9800pro grafikkort (agp).

Så nu anser jag att jag har varit snäll nog i år så att tomten kan lägga lite nya prylar under granen. Tomten vill gärna ha tips på vad som kan passa...

Nytt moderkort behövs. Krav:
939 så min prolle passar
Stabilt, det är inte asrock kortet
Så tyst som möjligt
Gärna många inbyggda "extratillbehör"

Nytt grafikkort behövs. Krav:
Most bang for the buck.
överkommligt billigt
PCi-E
2x DVI
tyst

Mer minne behövs
1Gb sticka räcker

----------------------------------------
Tomten har en budget på lite dryga 3000 totalt

Datorn används främst som ett allround system med diverse tjänster på samt att den inte ska skämmas vid spel men det händer ganska sällan.

System spec idag:

Sonata II
Asrock Dual
9800pro
X2 3800
1x1Gb Corsair
Matrox sata2
2x IDE disk

Permalänk
Medlem

Hmm asrock dual korten verkar inte trivas med cool'n'quiet drivrutinen samt att man behöver göra en del inställningar i bioset.. lite off jag vet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jasså det kanske stämmer. Har problem med usb styrenheten så tänkte att det är lika bra och slänga ut skiten..

Sen för att återgå till ämnet så..
Har plockat ihop några grejer och tänkte kolla om ni vet om dessa prylar funkar bra ihop:
MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939, SATA,GbLAN, ATX,Raid, Firewire, PCI-Ex16 779:-

PowerColor Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Retail 1195:-

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity, 128Megx64, CL3 999:-

Sen om de funkar i Vista utan problem?