Permalänk
Medlem

vlan i vlan hur?

Någon som har en bra förklaring om vlan i vlan o lite hur det funkar helst på svenska.. eller någon som har lust och förklara?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar? (heter förresten wlan ) Wlan i wlan?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

jag förstår inte heller riktigt vad du vill... Kanske är helt uppenbart för dig men varför vill man köra vlan i vlan? Vad vill du åstakomma med dessa vlan?

Permalänk
Medlem

Menar du Ad Hoc?
Dvs. två datorer som ansluter direkt till varandra utan någon accesspunkt imellan?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För att inte göra mig missförstådd så tolkade jag det som att det var vlan han menade

Permalänk
Medlem

Antar att du menar Q-in-Q ? Bara att googla

En kort sammanfattning finns här:
http://www.ippacket.org/blog/archives/2004/08/ieee_8021q-in-q...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
För att inte göra mig missförstådd så tolkade jag det som att det var vlan han menade

Aha. Det tänkte jag inte på. Förutsatte att det var en felstavning. Där ser man de problem som uppstår när man inte förklarar tydligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

För er som inte förstår att jag inte menar trådlöst så ska jag förklara lite
Vlan är ett sätt att dela upp portarna på switchar så att personer som är kopplade på de olika vlanen inte kan prata med varandra tex ...
Vlanen kopplas till portarna på switchen

Vlan i Vlan menade jag o inte Wlan okej?
HAr lurat lite på det o det verkar vara såhär
Tagged Vlan körs utrustning till utrustning sen i slutet kan man ha untaged vlan då...
Vlan är kopplade till protar i switcharna

Exempel ...
Tagged vlan == Tagged Vlan == Untagged Vlan == Host
Swtitch == Switch == Switch == Host

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ja, du kan ha otaggade portar och taggade portar för samma vlan.
Den stora vinsten med taggade vlan är ju att du kan ha flera vlan på samma port.

I ditt exempel är det ju dock inte "vlan i vlan" utan vara "vlan".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ja, du kan ha otaggade portar och taggade portar för samma vlan.
Den stora vinsten med taggade vlan är ju att du kan ha flera vlan på samma port.

I ditt exempel är det ju dock inte "vlan i vlan" utan vara "vlan".

Okej ska försöka o inte krångla till det nu men om vi säger såhär..

Jag har en koppling som ser ut såhär
==(2) Switch ====Flera host
(1)Switch
==(3) Switch ====flera hosts

en sladd mellan 1 och 2
en sladd mellan 1 och 3

Då kan jag lägga in 5st vlan taggade på port 1 till vlan 2 som jag sedan kan köra ut som olika otaggade vlan till hostsen på switch 2 då?

switch1... Porta1 ==> Switch 2
(Vlan 1,2,3,) ==> Port 1 (vlan1)
på port 1 ==> Port 2 (vlan2)
taggade ==> port 3 (vlan3)
Dessa är untagged då

är detta Vlan i vlan eller?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

vlanen är gobala eller missar jag nått? Om du känner dig kreativ så får du gärna rita (guldstjärnor eller diplom kanske kan delas ut vid dessa prestationer!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
vlanen är gobala eller missar jag nått? Om du känner dig kreativ så får du gärna rita (guldstjärnor eller diplom kanske kan delas ut vid dessa prestationer!)

Vet inte hur mkt du kan... Vlan det är simuleringar som ska hindra olika delar i nätverket och prata med varandra... Detta görs för att säkra upp stora nätverk och tyvär så har jag inte nytta av det just personligen men skulle ha stor nytta av att lära mig hur vlan i vlan funkar pga att jag är kunskaps girig :D...
Nja jag pluggar it-säkerhet och gillar och labba mer saker som jag förhoppningsvis kommer få nytta av att känna till hur det fungerar i mina studier och hur man bygger nätverk...
Vlan delar upp brodcast trafik....
Vlan kräver konfigurerbara switchar för att man ska kunna ställa inn dem..

Jag har svårt för att få ihop annat än en luddig förklaraing men det är ganska simpelt med vlan men vlan i vlan är väll lite besvärlligare vet inte om jag förståt det rätt ens ...

Gjorde ett försök att rita upp ett vanligt Vlan

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Vlan är inte "simuleringar", men skit samma.

Varget har ju dock alldeles rätt i det han säger, om jag tolkar det rätt.

Det finns ingen anledning att du inte bara skulle kunna konfigurera upp samma taggade vlan på de portar du kopplar ihop mellan switcharna, på det viset "kopplas vlanen ihop" mellan switcharna.

Ditt exempel var på tok för grötigt för att jag skulle förstå det, så en snygg skiss vore nog bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Vet inte hur mkt du kan... Vlan det är simuleringar som ska hindra olika delar i nätverket och prata med varandra... Detta görs för att säkra upp stora nätverk och tyvär så har jag inte nytta av det just personligen men skulle ha stor nytta av att lära mig hur vlan i vlan funkar pga att jag är kunskaps girig :D...
Nja jag pluggar it-säkerhet och gillar och labba mer saker som jag förhoppningsvis kommer få nytta av att känna till hur det fungerar i mina studier och hur man bygger nätverk...
Vlan delar upp brodcast trafik....
Vlan kräver konfigurerbara switchar för att man ska kunna ställa inn dem..

Jag har svårt för att få ihop annat än en luddig förklaraing men det är ganska simpelt med vlan men vlan i vlan är väll lite besvärlligare vet inte om jag förståt det rätt ens ...

Nu kom annat upp men typ http://cisco.com/en/US/tech/tk1330/technologies_design_guide_...

figure 12-4

är det så du menar?

kollar tillbaka om nån timme eller två

edit:
men det där är ju bara vanligt vlan nothing less nothing more. Men men som utlovat;

Men menar du när vlan skall täcka sig över fler olika switchar. Tex att du har ett vlan 10 som ska finnas på samtliga switchar i byggnaden och de och endast de skall ha anslutning mellan sig?
I sådant fall så är det vanligt vlan men det finns risk att jag missat nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
vlanen är gobala eller missar jag nått? Om du känner dig kreativ så får du gärna rita (guldstjärnor eller diplom kanske kan delas ut vid dessa prestationer!)

Snarare kan dom göras globala över ett helt nät av switchar under förutsättning att switcharna stöder detta (Q-taggning). VLANens spridning över nätet kan styras vid konfigureringen av switcharna och går att begränsa till enbart en switch om man så vill. Finns även enklare switchar vars VLAN stannar inom switchen och ej går att föra vidare. Värt att notera i denna diskussion är också att även annan utrustning som routrar och nätverkskort kan stödja VLAN varför dom inte med nödvändighets måste termineras (untaggas) i en switch.

Silver:
Du uttryckte dig glasklart vad gällde VLAN. Fenomenet att folk tolkar annorlunda bottnar väl i att på detta forum får man många gånger läsa det mesta mellan raderna och utgå från att folk inte menar det dom skriver. Jämför t.ex. med allt tjafs om att B=Byte och b=bit.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Var det där en skiss där du menar att du skulle ha "vlan i vlan"? I så fall fattar jag inte vad du snackar om.

Jag tror inte att det är meningsfullt att du förklarar hur vlan i allmänhet fungerar, om det var avsikten med illustrationen.

Det vi ville ha illustrerat är situationen där du menar att det skulle vara "vlan i vlan".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Var det där en skiss där du menar att du skulle ha "vlan i vlan"? I så fall fattar jag inte vad du snackar om.

Jag tror inte att det är meningsfullt att du förklarar hur vlan i allmänhet fungerar, om det var avsikten med illustrationen.

Det vi ville ha illustrerat är situationen där du menar att det skulle vara "vlan i vlan".

Okej ...
Låt os tänka att jag ska bygga ett större nät tex stadsnät...
Först har bgmp router ==> Lager 3 utrustning ==> Switch ==>Switch ==> Host

Och jag vill inte att någon trafik ska kunna göras mellan någon host utan att gå genom min lager 3 utrustning pga säkerhetskäl .

Så jag vill ha varje host i ett eget Vlan hela vägen ut till lager 3 utrustningen.

Hiker...
Du verkar ganska insatt i detta.. ska försöka rulla in i mitt cisco matrial o kolla om det står något om det jag vill... är bara så drygt o läsa engelska men kommer nog något här i helgen om jag klurat ut något om vad det är jag ville är inte säker på ovanstående ...

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Okej ...
Låt os tänka att jag ska bygga ett större nät tex stadsnät...
Först har bgmp router ==> Lager 3 utrustning ==> Switch ==>Switch ==> Host

Och jag vill inte att någon trafik ska kunna göras mellan någon host utan att gå genom min lager 3 utrustning pga säkerhetskäl .

Så jag vill ha varje host i ett eget Vlan hela vägen ut till lager 3 utrustningen.

Eller så sätter du upp ACL för vilken trafik som skall få gå mellan de olika klienterna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vlan

under external links så finns det en del matnyttigt

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Hiker...
Du verkar ganska insatt i detta.. ska försöka rulla in i mitt cisco matrial o kolla om det står något om det jag vill... är bara så drygt o läsa engelska men kommer nog något här i helgen om jag klurat ut något om vad det är jag ville är inte säker på ovanstående ...

Jag misstänker att i dom kablarna som kopplar ihop 2 switchar att du vill att alla VLAN skall skickas över, cisco kallar en sådan port för trunk.

Om det är cisco utrustning så på dom portarna som du använder för att koppla ihop switcharna med varandra sätter du som

switchport trunk encapsulation dot1q switchport mode trunk

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Du måste tillochmed specificera vlanen i trunken. Annars går det illa.

switchport trunk encapsulation dot1q switchport trunk allowed vlan 101-105, 202-220, 301-310 switchport mode trunk

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Nej, man måste inte speca VLAN men det är god standard att göra det ur säkerhetssynpunkt. Om man inte specar allowed så är defaultinställningen att tillåta alla VLAN över trunken.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Okej ...
Låt os tänka att jag ska bygga ett större nät tex stadsnät...
Först har bgmp router ==> Lager 3 utrustning ==> Switch ==>Switch ==> Host

Och jag vill inte att någon trafik ska kunna göras mellan någon host utan att gå genom min lager 3 utrustning pga säkerhetskäl .

Så jag vill ha varje host i ett eget Vlan hela vägen ut till lager 3 utrustningen.

Hmm ett Vlan är en isolerad virtuell kanal igenom en eller flera switchar och i den kan du ett nät. Har du flera vlan i en switch är dom isolerad ifrån varandra tills du har en layer 3 device kopplad till dom som sköter routingen emellan vlanen.
Ska du ha routing emellan tex. 2 vlan så måste du ha ett Interface per vlan i layer 3 devicen, och du kan på interfacen sätta ACL som reglerar vad som ska komma åt vad i repektive vlan.

Var det någorlunda förstårligt??

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4600+, Asus M2N32 SLI- Deluxe, 2x1024MB Corsair PC6400, XFX Geforce 7950GX2 Extreme 1GB, 2x150GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Jag misstänker att i dom kablarna som kopplar ihop 2 switchar att du vill att alla VLAN skall skickas över, cisco kallar en sådan port för trunk.

Om det är cisco utrustning så på dom portarna som du använder för att koppla ihop switcharna med varandra sätter du som

switchport trunk encapsulation dot1q switchport mode trunk

Tack har klurat ut det nu som du säger jag ville ha det ...
får se om jag orkar måla upp det så att alla ska fatta sen

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

QinQ
Switchen sätter en extra tag på den redan taggade ethernet ramen.
När QinQ ramen taggas av igen på andra sidan "nätet" så får du fram dina vaniga vlan igen. Detta innebär 4096^2 teoretiskt möjliga vlan i core nätet.