Permalänk
Medlem

Vill inte boota från windowsskivan

Hej hej,

Ska rensa min dator och stoppar i Windowsskivan och startar om, då skall det dyka upp "tryck bla bla bla för att starta med skivan"
Detta kommer ej upp utan att jag ändrar prioriteringen i BIOS så den läser CD-ROM först å sedan HDD

Min prioritering nu:

*Floppy
*HDD
*CD-ROM

För att den ska se att skivan sitter i när man startar om måste jag ändra till:

*Floppy
*CD-ROM
*HDD

Detta är irriterande och ska inte behöva ändras varenda gång, skivan fungerar helt okej på andra datorer

Nån som vet vad som kan vara felet?

Har sökt men hittar inget vettigt

Permalänk
Medlem

Låter ju skumt att BIOS inte håller kvar inställningarna, är det en gammal maskin?
Kan ju vara batteriet på moderkortet som spökar om det är en äldre maskin, har sett såna buggar förr när batteriet varit dåligt.

Permalänk
Medlem

Joo BIOS håller kvar inställningarna, men om prioriteringen är:

*Floppy
*HDD
*CD-ROM

Så ska den ju ändå se ifall det sitter en windows skiva i, det funkar ju på alla andra datorer

Datorn är lite drygt ett halvår gammal och betedde sig likadant när den var ny och jag skulle installera windows från första början! är det någon inställning som står fel? eller är nått felkopplat?

Permalänk

jag hade prob med det ocksa for ett tag sen, men jag loste det med en diskett med natt pa

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nil_fisk
Joo BIOS håller kvar inställningarna, men om prioriteringen är:

*Floppy
*HDD
*CD-ROM

Så ska den ju ändå se ifall det sitter en windows skiva i, det funkar ju på alla andra datorer

Nej, det ska den INTE. Se själv bootordningen, först floppy, ingen diskett, då provar vi hdd, aha, här vi system, vi bootar. När kommer den då att känna av CD? Jo, när hårddisken är urkopplad alternativt krashad. HDD ska alltid vara sista bootenheten om man vill kunna boota från CD.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.