Permalänk
Avstängd

Laptop främst för WoW

Tjena

Jag sommarjobbar mycket men har dock tillgång till internet. Jag behöver köpa en bärbar dator som jag kan spela på utan att det slöar något större.

Jag kan tänka mig att betala ca 15 000 kr, dock helst så billigt som möjligt.

Vilken typ av grafikkort behöver man till en bärbar dator för att kunna lira WoW? Inställningarna skall vara med normal grafik, dvs inte sämsta möjliga.

Ram-minnet antar jag bör ligga på ca 1 gb som för stationära. Vad det gäller skärmens storlek är den inte speciellt viktigt. Dock är jag mer intresserad av en mindre dator än någon som är mer flyttbar är bärbar.

Datorn ska inköpas på måndag. Vilka laptopar lirar ni på? Några tips?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Avstängd

Fler förslag ? gärna med lite mera "riv" i

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Vad tror du om denne SweCarl: ?

ASUS A6Ja 15.4"WXGA, ATI X1600-256, Core Duo T2400,1 GB,100GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPP

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318535

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

problemet med A6Ja är att de är fruktansvärt varma.. Ingenting som jag rekomenderar iaf...

Jag lirar wow med allt på max och max filteringar och ja allting på max och jag har snitt 60+ fps i städer...

FSC Amilo M3438G

1.73 GHz P-M
1GB DDR2
6800 256MB
17" wXGA+ Crystal View
osv

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Dwn, Priset på den datorn är ca 20.000:-

Btw är det x1600 eller nvidia 6800 som är det bästa g-kortet till bärbara ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Dwn, Priset på den datorn är ca 20.000:-

Btw är det x1600 eller nvidia 6800 som är det bästa g-kortet till bärbara ?

Det finns ännu bättre än de 2.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Oxå sugenpå laptop

Hej gubbar
swecarl ja lånar din tråd lite

jag e oxå på jakt efter en wow burk ja kan ta me mig lite varstans..

har kollat lite på nätet o hittat följande vore mycket tacksam om ni kunde säga va ni tror är vvärt att satsa på..

Asus A6Ja
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318535

Asus A6Jm
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320219

Acer AS9802WKMI
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010095742

Sony Vaio FE21m
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010095742

kom gärna me andra tips om ni sitter på nått..

Skärm storlek spelar inte så stor roll enda "kravet" är att wow ska flyta så bra som möjligt för så liten penning som möjligt.. Fast de e klart gärna så stor som möjligt.

Vet ni vilket graffekort som presterar bäst i bärbara e de 7600 eller x1600 de e dom två alternativen ja kollat på har inte råd me värstingarna..

samt vilken processor e att föredra till spel ?? Intels? AMD? o vilken av deras varianter.

tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

A6Ja ser ju absolut prisvärd ut. Värmeproblem är störigt för bärbara men jag tror jag överlever sådana då jag nog inte spelar wow med datorn i knät några längre omgångar ändå.

Hårddisken verkar lite slö på AJ6a men det är nog inget som spelar större roll i wow?

Svåraste avgörandet för mig är vilket grafikkort man ska ha. ATI x1600 eller nån variant av Nvidia.

Är Nvidia 7600 så pass mycket bättre att det är värt att lägga över 1000 kr till?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Jag har en Sony Vaio FE21M, dvs 1,66Ghz, 1GB, 160GB och ett Nvidia 7600 128MB.

Jag spelar wow på denna och det funkar helt utmärkt, den största fördelen med denna är att den är väldigt tyst, fläkten går tyst ibakgrunden när man spelar wow, ungefär lika högt som man andas. Datorn blir heller inte speciellt varm trots att jag har spelat wow i ca 10h i sträck på den.

Har ca 60 fps hela tiden (vsync på) och då har jag allt på max i 1280x800 i wow.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Bluescreen: Berätta mer om den datorhn om du har lust! Sitter och kollar på den datorn och det blir mitt nästa inköp (troligtvis) men jag kan inte hitta några reviews på den, så du får gärna berätta lite vad du har fått för uppfattning av den!

Hur är kvaliten?
Hur är programmen som följer med?
Känns den plastig eller så?
Framför allt hur är prestandan ? Hade iof mest tänkt att köra lättare cad som sketchup o så...

Och om du har något annat att berätta om datorn så gör det !

Förlåt om jag lånar tråden lite!

Mvh
Benjamin

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Avstängd

en Amilo M3438 går att få tag på för 15 000. och är absolut mest prisvärt..

Han vill ha en WOW dator och det rätta mig om jag har fel, men "World Of Warcraft is powered by NVIDIA / GEFORCE"

Så det säger väl sig sj att det är bättre med nvidia än ATI i wow

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

QBNastyNaS: Har en VAIO ur FS-serien. Och skulle jag köpt en ny laptop i dag skulle det lätt blivit en FE21M. 1024 i minne, en Core Duo processor och bra grafikkort.

Men varför VAIOn framför andra? Sonys skärmar är bara underbara, vem som spanar in den säger "du har riktigt bra bild". Kvaliten och känslan är vidare underbar, har inget att klaga på vad gäller min.

Permalänk

Här är en tråd som en annan som köpte denna datorn skrev.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Håller med om vad han säger.
Datorn är Snygg, tyst, bra byggkvalite, känns deffinitivt inte billig, har BT o Wlan on/off knapp på framsidan (skjutreglage, en för bägge).
Skärmen är också i en klass för sig, väldigt ljusstark o bra, utklassar de andra bärbara jag sett ex acer/hp/fujutsisimens, även mot deras dyrare datorer över 20k sträcket.

Det enda negativa jag har tänkt på är att den inne håller mycket skit när man får den, mycket programvara som sony tycker kan vara bra. Men det är ju bara att avinstallera dem man inte vill ha.

En del program är iof bra, ex Norton Ghost, Norton Internet Security, Microsoft works, Microsoft Office (test i 30(?) dagar) Adobe program så som Adobe Premiere Elements 2.0, Acrobat reader och något mer.

Direkt länk på sonys sida, där står även vilka program som är med.
http://vaio.sony-europe.com/view/View.action?section=Products...

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som föreslår någon AMD Turion 64 bitars bärbar? Såg också några AMD Athlon 64 bärbara datorer.

Dom verkar ju prisvärda och det är ju bra processorer.

Är inte 1.66 ghZ Intel Core Duo "lite svagt" för WoW? Som Vaion har. I övrigt verkar Sony Vaio underbara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Varför är det ingen som föreslår någon AMD Turion 64 bitars bärbar? Såg också några AMD Athlon 64 bärbara datorer.

Dom verkar ju prisvärda och det är ju bra processorer.

Är inte 1.66 ghZ Intel Core Duo "lite svagt" för WoW? Som Vaion har. I övrigt verkar Sony Vaio underbara.

Core Duo 1.66GHz verkar klara av spel fint kolla denna länken
http://www.hexus.net/content/item.php?item=4359&page=9
det är A6JA med Core Duo 1.66GHz och X1600 256mb så spelen lär ju flyta på ganska fint iallafall för annars om du är så jäkla kräsen kan du byta ut Core Duo processorn till en Core Duo T2500 på 2.0GHz som kostar 2850kr på komplett.se
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318035&cks=ASS&assoc=5684...

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk

Att den "bara" har 1,66GHz processor gör ju med att den blir svalare och får längre batteritid.

Jag märker inget att processorn inte klarar av det den ska.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Avstängd

http://www.hexus.net/content/item.php?item=4359&page=9

Det här var en intressant länk. X800 och 6800 go är alltså ibland dubbelt så vassa som x1600?

Så om priset är likadant ska man alltid välja x800 framför x1600?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Avstängd

6800 ultra e mkt bättre ja. jag har vanligt 6800 och det är snäppet bättre än x1600, sedan är x1600 förjävla varma :/

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Ja va helt inne på att köpa en Sony Vaio Fe21m nu men sen fick ja se att graffe kortet bara är på 128mb När Asus A6Jm är på 512mb.. är de lönt att dra på några extra lappar för att få 512 eller klarar man sig på 128??

Permalänk
Medlem

Ska också ha en laptop enbart för WoW (nästan iaf) och har kommit fram till att det mesta suger riktigt mycket. Enbart Dell XPS verkar vara ett vettigt alternativ men då kostar det lite mer tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo XPSen vore underbar men på tok för dyr. vill ha nån runt 15 16 tusen sträcket.. E sugen på en Sony Asus eller Acer har fått bra intryck från dom..

Permalänk
Medlem

Billigaste XPS konfen kostar dock "bara" 18500. Bara spara liiite till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Vad tror du om denne SweCarl: ?

ASUS A6Ja 15.4"WXGA, ATI X1600-256, Core Duo T2400,1 GB,100GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPP

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318535

Jag har nyligen köpt just den här bärbara datorn och den fungerar fin fint i World of Warcraft. Lirar på högsta grafiken i 1280x800 och kunde raida Onyxia med guildet utan att ha något problem (annat än att tangentbordet inte är lika skönt som ett vanligt, hehe).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lind78
Jag har nyligen köpt just den här bärbara datorn och den fungerar fin fint i World of Warcraft. Lirar på högsta grafiken i 1280x800 och kunde raida Onyxia med guildet utan att ha något problem (annat än att tangentbordet inte är lika skönt som ett vanligt, hehe).

Hur är datorn ? varm? högljud? kvalite känsla?

e riktigt nyfniken

Permalänk
Medlem

Jag har en A6Ja med 1,66Ghz varianten.
Inga som helst problem med att lira spel på.
Tyst är den också om man ser till att inte kväva lufttillförseln så den måste varava upp fläktarna.
Är några ganska irriterade brister med datorn dock:
1. Skärmen har sjukt dålig betraktningsvinkel, och inte överdrivet skarp.
2. Färgen nöts fort där man placerar vänsterhanden för tangentbordsknappande.
3. Inbyggda högtalarna är skräp.

punkt 1 och 3 är i jämförelse med bl.a. hp pavilion ( http://www.webhallen.com/prod.php?id=55123 ) och en Fujitsu amilo (nån 17"-variant).
Skärmen är datorns största brist.
Slitaget på färgern kvittar för min del och det är inte meningen man ska spela musik utan externa hörlurar eller högtalare iallafall, men det är jobbigt att ligga två och titta på film eller vinkla om skärmen varje gång man byter sittställning.

I övrigt är den helfin.

Permalänk
Medlem

Oki, jag har också Sony Fe21m i mitt ägo, vill säga en sak om sony vaio kontra andra bärbara datorer.

en sony vaio köper man inte enbart för att spela spel, är det bara spel man ska spela så kan man alltid hitta mycket mer för pengarna på andra märken

när man köper en sony vaio så får man så mycket mer, en underbar skärm, byggkvalité som är oöverträffad, genomtänkt konstruktion vad gäller prestanda/vikt/värme osv.

faktum är att Fe21m är ett riktigt kap trots sin högre prislapp, trots sitt lägre grafikminne, trots långsammare hårddisk, trots halvbra batteritid och trots att den levereras med en massa jobbig mjukvara.. fördelarna väger helt enkelt upp nackdelarna med råge!

jag har sett på massor av filmer på skärmen och jag är fullständigt betuttad i bildkvalitén, har skitit i att ansluta datorn till teven längre, det är helt enkelt roligare att ligga i soffan och kolla på en knivskarp 15" skärm med ett par grymma hörlurar, för i ärlighetens namn är inte dom inbyggda högtalarna mycket att hurra över heller.

dock så går det grymt bra att spela spel på denna maskin, och grafikkortet hänger med i det mesta man vill göra. grafikminnet är fullt tillräckligt för den upplösning som skärmen har och dom spel jag spelat iaf.
spelat WoW, CS och CS:Source en hel del och det flyter mycket mycket bättre än på min gamla amd64 3000+ med GeForce 6800 graffe som jag nu sålt.. högre krav än så hade jag inte på grafik heller, så jag e asnöjd.

lycka till i ditt val, och vill du ha en ännu smidigare dator så rekommenderar jag även SZ1, som bara är 13" men också en underbar dator från Sony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av archaz
Hur är datorn ? varm? högljud? kvalite känsla?

e riktigt nyfniken

Har inte haft några problem med att den blir varm, den låter just ingenting heller. Gillar inte riktigt tangentbordet men det är troligen en vanesak bara, ska jag säga något negativt så är det väl att det pga av "glas" skärmen så blir det lätt reflektioner i den.

De 3 punkterna problem som sl0w nämner har jag inte märkt någonting utav.

Permalänk
Medlem

ni som har köpt Sony Vaio Fe21m, är ni fortfarande nöjda?

Permalänk
Avstängd

check this out (den har blivit ÄNNU billigare nu):

Inspiron 9400

13 640,00 kr

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5600 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
OPERATIVSYSTEM Genuine Windows® XP Media Center Edition 2005 (incl Operating System Re-Install CD) - Swedish
SINNESRO Hämt- och returservice, endast 1 år
LCD-SKÄRM 17" Wide Screen WXGA+(1440x900)
MINNE 1024 MB 533 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (2 x 512)
HÅRDDISK 120GB (5,400 rpm) SATA Hard Drive
OPTISK(A) ENHET(ER) 8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)
GRAFIKKORT 256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cell 53 WHr batteri

ps. du får även 100gb 7200rpm istället för 120gb 5400rpm.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||