Permalänk
Avstängd

Bra saker där the squonk. Då kanske det är lika bra att installera om datorn som det är nu, istället för att vänta på Vista. Förhoppningsvis går det snabbare att få ordning på Vista än att vi ska behöva vänta på SP2. SP1 för Windows 2003 Server är ju fortfarande helt klart optionellt att lägga in, även om jag skulle rekommendera det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Konstigt att ni inte kan få det ännu... vi fick tillgång till det i mitten av december... Och det är enbart business som finns tillgängligt =/

Det beror på vilket avtal man har. Vi har ett SA avtal ovh jag har tillgång till samtliga vista versioner förutom starter edition.

Dvs home basic, home premium, ultimate, buisness och enterprise.
Nu har jag inte koll på om hemma varianterna finns i 64 bit men kontorsvarianterna finns i båda.

Det här inlägget skrivs förresten från en vista enterprise 64 bit

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har skummat genom tråden, så förbehåller att det kanske diskuterats innan. Frågan är, har någon några benchmarks över spelprestanda XP vs Vista? Testade själv RC1 och det var ingen grann syn, anandtech backade upp det, finns det någon senare jämförelse?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Alltså, prestanda med nuvarande drivrutiner varierar mellan 30-50% av XP med både ATI och Nvidia så glöm spel på Vista för tillfället. Det kommer antagligen att se annorlunda ut när det kommit bättre drivrutiner efter 30/1-2007.

Med Nvidia kan man ful-installera Forceware t.o.m. och äldre än 81.97 i kompabilitetsläge så får man full spelprestanda. Men naturligtvis inget Aero Glass.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Alltså, prestanda med nuvarande drivrutiner varierar mellan 30-50% av XP med både ATI och Nvidia så glöm spel på Vista för tillfället. Det kommer antagligen att se annorlunda ut när det kommit bättre drivrutiner efter 30/1-2007.

Med Nvidia kan man ful-installera Forceware t.o.m. och äldre än 81.97 i kompabilitetsläge så får man full spelprestanda. Men naturligtvis inget Aero Glass.

Så om man nu vill "ful" installera drivisar till vista..
Vilka är då dom optimala drivrutinerna?
Och hur går man tillväga för att få in dom ?

Permalänk
Medlem

jag hitta ett par 97.nånting som funka med dom flesta spelen. Det var nån hr på swec som länka till dom.

Visa signatur

SQ-50L <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weeex
jag hitta ett par 97.nånting som funka med dom flesta spelen. Det var nån hr på swec som länka till dom.

81.97 som han ovanför mitt förra inlägg tipsade mo hittar jag inte!?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

men inte 81 det va någe på 97.21 typ

Visa signatur

SQ-50L <3

Permalänk
Medlem

ah löste sej.. drog in 81.95_forceware_winxp2k_english_whql
allt hängde sej å fick starta om datorn.. men drivisarna hann komma in innan omstart och nu flyter spel osv..
(cs för min del)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Alltså, prestanda med nuvarande drivrutiner varierar mellan 30-50% av XP med både ATI och Nvidia så glöm spel på Vista för tillfället. Det kommer antagligen att se annorlunda ut när det kommit bättre drivrutiner efter 30/1-2007.

Med Nvidia kan man ful-installera Forceware t.o.m. och äldre än 81.97 i kompabilitetsläge så får man full spelprestanda. Men naturligtvis inget Aero Glass.

Det där är inte helt sant. För min del har det fungerat att köra BF2, HL2 och CSS ungefär lika bra i Vista som i XP med ett X800XL och ati:s åtminstone två senaste drivrutiner. Absolut ingen halvering av prestanda. Nu gäller detta iofs RC2 men det borde inte gå sämre i RTM.

Hur det däremot ser ut med spel på OpenGL-fronten vet i fanken och jag har inte testat själv. I ATi:s "release notes" står det tydligt att stöd för det saknas i drivrutinen.

Permalänk
Avstängd

Hur blev det med användning av minnesstickor för att snabba upp Vista? Såg att Mediamarkt sålde 1gb- pinnar för 249kr st.

Permalänk
Medlem

Danka,
jo, jag har också hört att ATIs drivrutiner fungerar bättre i Vista än Nvidias för tillfället. "Glömde" det, men bra för dig

(I´m a Nvidia man because of Linux)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hur blev det med användning av minnesstickor för att snabba upp Vista? Såg att Mediamarkt sålde 1gb- pinnar för 249kr st.

Tja, funktionen ska finnas där. Läs tidigare i denna tråd, eller under "Windows ReadyBoost" @ http://www.microsoft.com/windowsvista/features/foreveryone/pe...

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas att ställa in vsync av och på i vista med nvidia drivisar!?

Permalänk
Avstängd

Vista kommer rocka sönder XP WooooW

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma lite nya nvidia drivrutiner? Jag drog igång Rainbow Lasvegas
men det laggar något otroligt och så mycket BORDE det inte lagga! GE MIG DRIVRUTINER

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
jag ställer en fråga som säkert har blivit ställd förut en miljard gånger.

Hur fungerar vista med spel?
alltså jag sitter på en A643000+ 1.5GB ram och ett 6600GT.

Drar inte vista snormycke ram?

Vore kul och testa BF2 på Vista Datorn skulle nog dö direkt om man inte hade 3 gb ram minst ;D

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoox
Vore kul och testa BF2 på Vista Datorn skulle nog dö direkt om man inte hade 3 gb ram minst ;D

Så det laggar för er även fast ni har dragit in gamla drivrutiner? Eller har ni inte ens prövat med dom ?

Permalänk
Medlem

Bra fråga, hjälper det att köra på gammla drivisar? kan man lira nya sköna spel då?

Permalänk
Medlem

Nu ligger Vista Business DVD på sthlms universitets msdn aa samt pellesoft, fast nycklarna dröjer. Står att man får kontakta skolans admin om man vill ha key.

Permalänk
Medlem

Varför skall det gå så segt för dem jag hade velat installera om windows nu (och få in vista) men men jag får väl vänta lite till

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Varför skall det gå så segt för dem jag hade velat installera om windows nu (och få in vista) men men jag får väl vänta lite till

Prova att kontakta skolans admin då?
Eller installera utan att skriva in key och skriv in den inom 30 dagar? Då borde de ju ha löst keyfrågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz0r-X
Så det laggar för er även fast ni har dragit in gamla drivrutiner? Eller har ni inte ens prövat med dom ?

Vista har sina egna drivrutiner, XP drivisar funkar ej.
Å nej Vista tar inte så mycket av dator kraften under spel då det Grafiska lul lulet inte visas samtidigt ( det är detta som gör att Vista kräver mycket ram, bland annat)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Vista har sina egna drivrutiner, XP drivisar funkar ej.
Å nej Vista tar inte så mycket av dator kraften under spel då det Grafiska lul lulet inte visas samtidigt ( det är detta som gör att Vista kräver mycket ram, bland annat)

Jag kör med XP drivare (81.xx) och det funkar hur bra som helst, spelen flyter bra. Enda nackdelen är att man inte kan köra Aero temat.

EDIT: XP drivarna funkar t.o.m. bättre än alla de vista drivare som finns ute på t.ex. Guru3D...

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decid
Nu ligger Vista Business DVD på sthlms universitets msdn aa samt pellesoft, fast nycklarna dröjer. Står att man får kontakta skolans admin om man vill ha key.

Samma för Uppsala, håller på att tanka nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Vista har sina egna drivrutiner, XP drivisar funkar ej.
Å nej Vista tar inte så mycket av dator kraften under spel då det Grafiska lul lulet inte visas samtidigt ( det är detta som gör att Vista kräver mycket ram, bland annat)

Som sagt det fungerar.
Men dessa som fungerar (grafik) kör väl inte enligt WDDM (antar jag) och inget aero glass och inget directX 10 (gissar jag på).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decid
Nu ligger Vista Business DVD på sthlms universitets msdn aa samt pellesoft, fast nycklarna dröjer. Står att man får kontakta skolans admin om man vill ha key.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Samma för Uppsala, håller på att tanka nu.

Verkar som att det börjar hända saker nu då

//MrIbra

Permalänk
Medlem

Att dra hem via msdn aa gick i helt okej fart för att vara msdn tycker jag, 1Mb/s.
Mailade admin på univeristetet och en kvart senare hade jag cdkey
Han skrev att inom en månad skulle det fixat så att man kunde få sin key direkt på sidan.

Permalänk
Medlem

åå fint. Fins på Lundsuniversitets msdnaa nu me
n
Dags att fixa.. Men vad är det som skiljer Windows Vista Business från dom andra? Försöker hitta en exact lista på vad som finns i dom olika versionerna, den på deras hemsida som jag kan hittar är inte så bra..

Hade en sida innan där man såg hur mycket max ram, många cpu etc etc som man kunde ha på dom olika, om ni har så skicka gärna länk. Undertiden så ska jag tanka och leta upp den själv, om jag nu lyckas hitta den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
åå fint. Fins på Lundsuniversitets msdnaa nu me
n
Dags att fixa.. Men vad är det som skiljer Windows Vista Business från dom andra? Försöker hitta en exact lista på vad som finns i dom olika versionerna, den på deras hemsida som jag kan hittar är inte så bra..

Hade en sida innan där man såg hur mycket max ram, många cpu etc etc som man kunde ha på dom olika, om ni har så skicka gärna länk. Undertiden så ska jag tanka och leta upp den själv, om jag nu lyckas hitta den

Länkar:
http://tech.cybernetnews.com/windows-vista-feature-comparison...
http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=5875...