Komma igång med Nintendo Wi-Fi i lanet

Permalänk

Komma igång med Nintendo Wi-Fi i lanet

Hej, först ska jag beskriva hur nätverket ser ut på ett ungefär

Jag har en ubuntu-burk som agerar router och brandvägg, och delar ut ip till alla datorer som ansluter sig till det trådbundna nätverket.

En av datorerna i nätverket är en Windowsburk, som har ett moderkort med integrerat trådlöst nätverkskort (Asus P5W DH Deluxe), denna burk försöker jag få att agera trådlös accesspunkt för min Nintendo DS Lite och dela ut min internetuppkoppling via wlanet.

Det är inte lätt. För att testa lite så testade jag att dra in internet rakt in i windowsburken, då var det inga problem att dela ut internet till wlanet - men jag kan inte offra mitt nätverk för att få igång nintendo wi-fi, det bör gå att få båda delarna.

Jag har kommit så långt att min Nintendo DS får kontakt med Windowsmaskinen, men DS:en kommer inte vidare ut på nätet.

Man skulle kunna tro att det vore så lätt som att klicka i en liten checkbox, men icke

Det verkar alltså som att windows inte riktigt gillar att det trådbundna nätverket är på 192.168.0.xxx - Men att ändra detta kräver att jag rotar fram tangentbord och skärm och skräp till routern, för att kunna confa om den (går ju inte att byta ip-nummer över ssh direkt)

Hur skall man göra?
Tacksam för all hjälp! Är väldigt viktigt att Nintendo Wi-Fi funkar tills dess att jag fått hem min Wii
Tack på förhand!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Häppådä!

Jag har sett att Planex routrar är tillverkadeför Nintendos trådlösa konsoler. Finns här: www.planex.se

men det finns en beskrivning här, jag vet inte om det hjälper dig mer?
http://www.planex.net/support/list/NDS-support.htm
Hoppas det?

Permalänk
Medlem

windows egen Internet delning (ICS) är låst till 192.160.0.x serien och går inte att byta enligt microsoft. Med andra ord får du byta på routern just nu om du inte vill köpa något extra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Edit: Glöm det.. Står Win98/WinME, så går det när man inte läser ordentligt...

Inte testat själv, men detta får jag upp efter 10sek googling.

http://support.microsoft.com/kb/230148

Permalänk

Okej, då har jag efter att ha slitit i flera timmar äntligen fått igång det!

Nu kör det trådbundna nätverket 10.0.0.xxx och wifi 192.168.0.xxx
Och det fungerar finfint, jag vann precis en match av spelet "push" i Tetris DS

askul

..bara att vänta på en Wii då

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS