Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS

Vet inte om jag lade denna tråd i rätt forumsdel, men den får väl flyttas i värsta fall. Jag har en HP d1160.se (hempc). När man gör ngt som är ansträngande för datorn t.ex. spela spel, gör en scan med ad-aware så börjar en fläkt blåsa otroligt mkt. Har hört av andra att detta problem kan lösas, i alla fall så att det blir lite bättre, genom att uppdatera BIOS.

Det jag undrar nu är om man upopdaterar BIOS om man måste formatera allt, eller om det kan krångla så att något försvinner. Eller är det bara att uppdatera så funkar allt som vanligt och alla filer är kvar?

Permalänk
Gäst

Det försvinner inget,men har man en jäkla otur så kan maskinen sluta att fungera.Man ska vara väldigt aktsam då man ska mixtra med Bios.

Det finns säkert andra medlemmar som har andra synpunkter.
Får se vad tråden utvecklar för innehåll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Det försvinner inget,men har man en jäkla otur så kan maskinen sluta att fungera.Man ska vara väldigt aktsam då man ska mixtra med Bios.

Det finns säkert andra medlemmar som har andra synpunkter.
Får se vad tråden utvecklar för innehåll.

Va fan! Kan den sluta fungera:( Hoppas några andra skriver snart då för jag vill gärna bli av med det jobbiga fläktljudet.

Permalänk
Gäst

Det är s.k "motorn" och råkar man då lägga in fel update så kan det går illa.

http://susning.nu/BIOS

Permalänk
Medlem

borde vara i hårdvara moderkort mm denna.

men tror inte det hjälper att uppgradera mot fläktstyrningen ändå. (försök fixa kylningen kanske?) men se till att kolla noga på nummer i ditt bios så de stämmer med det du laddar ner. och nej, inget försvinner och inget behöver formateras.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat BIOS nu, vet inte om jag kanske gjorde ett fel för datrn verkar segare nu. Men jag tror den blev tystare iaf. Aja vi får se hur det går Blir den jätteseg får jag väl formatera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w00gie
Har uppdaterat BIOS nu, vet inte om jag kanske gjorde ett fel för datrn verkar segare nu. Men jag tror den blev tystare iaf. Aja vi får se hur det går Blir den jätteseg får jag väl formatera.

haha, låter som den var klockad innan då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Gäst

Formatering tar inte bort uppgraderingen av Bios.

Det är därför man ska vara väldigt säker på om man ska ge sig på Bios.
Samt som AndreaX skrev,rätt nummer och en stor försiktighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Formatering tar inte bort uppgraderingen av Bios.

Det är därför man ska vara väldigt säker på om man ska ge sig på Bios.
Samt som AndreaX skrev,rätt nummer och en stor försiktighet.

Hmm det där med rätt nummer?:) Men jag tror jag tog rätt. Gick in på hp's hemsida och skrev in datornamnet, sedan kollade jag BIOSuppdateringen där. Borde vara rätt. Det hjälper inte att for,atera, hur får man bort BIOSuppdateringen då?

Permalänk

Annars är det väl enklast att skaffa ett program att styra fläktarna med?

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w00gie
Hmm det där med rätt nummer?:) Men jag tror jag tog rätt. Gick in på hp's hemsida och skrev in datornamnet, sedan kollade jag BIOSuppdateringen där. Borde vara rätt. Det hjälper inte att for,atera, hur får man bort BIOSuppdateringen då?

om det är rätt så bios lär det inte bli bättre av att försöka få in den gamla igen. (tror inte ens det går om du uppdaterat via ett windowsprograme, då får du fram med bootdiskar mm) fråga nån kunnig om den kan kolla dina bios-inställningar istället, troligen återställdes dessa när du uppdaterade. därför verkar den långsammare som jag sa tidigare ~ min teori bara..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min men när ja plocka bort fläktarna såg ja större dammråttor än jag nånsin sett.. efter ja plockat bort dom så fungerar det kanon.. fläktarna ökar ändå efter en stunds spelande av de senaste värstingspelen men det är inte alls lika högt som innan och dom coolar ner sig snabbt

Visa signatur

nej tack