Permalänk
Medlem

Nikon D40 eller D70?

Hejsan, är på jakt efter digital systemkamera.

Tycker Nikon verkar vettiga, så funderar på att köpa en ny D40 eller en begangnad D50/70. Vad tycker ni? D40 har ju fått positiv kritik...
Jag har ingen större erfarenhet av foto med systemkamera, det är min nyfikenhet och vilja som lär mig.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du är ute efter. D40 använder samma 6MP sensor som både D50 och D70 så bild kvalitén mellan kamerorna är i stort sett identisk. Däremot är D40 betydligt mindre än de andra två och och saknar AF motor. Så om du skall köpa en D40 måste du ha objektiv med beteckningen AF-S i namnet vilket är en inbyggd ljudvågsmotor. Sen så har den endast 3st AF punkter jämfört med 5 som D50 och D70 har. D70(s) är iaf den bästa kameran av de tre du nämnt här. Men också dyrast förmodligen sålänge du inte jämför en ny D40 mot en begagnad D70 kanske. För jag tvivlar på att det finns många begagnade D40 på marknaden då den är såpass ny.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Har du känt på någon av kamerorna? Om du inte har gjort det så gör det innan du bestämmer dig.

Begagnade D70 finns det ganska gott om till vettiga priser, hittar du en i bra skick med 18-70 objektivet så är den i mina ögon det bästa valet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

När jag kollade på scandinavianphoto så kostar D40 med kit(18-55) 6000kr och D70s med kit(18-70) 7000kr. Då ser jag ingen som helst anledning att köpa en D40.
Jag skall själv köpa mig en D70s med kit.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5575199 D40
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3896987 D70s

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

D40 har några fördelar jämfört med D50/D70, många som den hämtar från den nyare D80.
- Bättre bildkvalitet för jpg bilder
- Större/bättre sökare
- Större LCD skärm med högre upplösning
- Bättre auto-iso funktion
D40 är till det mesta en strippad D80 med borttagna funktioner och i en mindre storlek.

Dessutom kan den vara bättre lämpad för en nybörjare då den har ett nytt menysystem för att hjälpa nybörjaren. Den har även möjlighet till viss efterbehandling av bilderna i kameran istället för att göra det i mjukvara på datorn. D40 är också mindre och lättare vilket kan vara både för och nackdel beroende på vad man trivs med.

Vilken kamera som är bäst mellan D40/D50/D70s går inte att säga eftersom det är högst personligt. D40 gör det förmodligen lättare att gå från en kompaktkamera till DSLR om man har begränsade kunskap vad gäller en kameras alla funktioner.

Visst kan det vara en nackdel med att autofokusmotor saknas i D40, men å andra sidan är objektiv med inbyggd autofokusmotor tystare och snabbare. Om man tänkt köpa fler än 2-3 zoomobjektiv till sin D40 (något som jag inte tror de flesta gör) så kan det vara en nackdel med att sakna motor i kameran, då de flesta fasta objektiv saknar fokusmotor.

Permalänk

Jag har en D40, köpt i utlandet till ett pris av ~3500 SEK, som jag trivs förträffligt med. Då detta är min första systemkamera kan jag dock bara uttala mig om den Den tar bra kort, har funktioner så det räcker att leka med och ligger skönt i handen samt känns väldigt stabil. Skulle kanske önska att det fanns snabbknappar till ISOn och vitbalansen, men det går bra att ändra det i menyn också.

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan dessa kameror också och det blev en D70s tillslut, kändes mer stabil och inte lika budget även om D40 har några bättre funktioner men så måste man köpa speciella objektiv till den för autofokus. skönt med snabbknappar till så gott som allt man använder när man fotar osv. men känn och klämm och ta den som du tycker känns bäst inte så stor skillnad på kamerorna överlag i den prisklassen

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk

Måste ändå flika in att det är konstigt vilken skillnad det är i pris i Singapore (där jag köpte min) och här hemma. Där nere kostar D70, D50 osv ungefär samma eller marginellt mindre medan D40 är mkt billigare.

Permalänk

Slog oxå till på en D40. Komplett hade den för 5500 förra veckan. Inte Singapor-pris men det är å andra sidan från Komplett så det kanske nästan kan vara värt det högre priset om detskulle strula (nästan iaf, försöker övertala mig själv).

Tycker D40 verkar idealisk för mig som är en oerfaren fotograf som dessutom sätter större värde på lågt pris och låg vikt/liten storlek än hur många objektiv man kan köpa till.

OT - Vilken bra prylsmak du verkar ha Lyckotomten. Jag har oxå en M600i och nästan ett par Grado-lurar (Alessandro MS1) och nu en D40 :).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk

Ja, visst har jag Riktigt nöjd med dem alla ... Jo, nog är D40 en bra kamera att börja med, fortfarande är det mera kameran än mig själv som sätter gränserna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Skulle kanske önska att det fanns snabbknappar till ISOn och vitbalansen, men det går bra att ändra det i menyn också.

Eftersom D40 har en så bra auto-ISO funktion borde man inte behöva tänka på att ställa in ISO manuellt i de flesta fall. Det borde räcka med att kameran automatiskt byter ISO om slutartiderna blir för långsamma. Med manuellt inställd ISO är också risken att man glömmer att ställa tillbaka den om man tidigare använt riktigt högt ISO. (något som kommer hända alla fotografer för eller senare)
D40 har en programmerbar "Fn" knapp där man tex kan välja att den ska styra manuellt val av ISO eller vitbalans.

Till vissa specille fotograferingstillfällen så finns det behov av att ställa in ISO manuellt, tex vid nattfotografering då man oftast vill välja lägsta ISO och riktigt länga slutartider. Använder man slutartider på kanske en halvtimme så tror jag man inte blir så besvärad av att ISO-valet i menyn tar några extra sekunder.

Permalänk

Just det, den funktionen har jag totalt glömt bort :/ Skit i vad jag sa innan

Permalänk
Medlem

Tycker du ska se till vad du får för optik, D80/D70/D70s kitoptiken är överlägsen D40/D50 optiken är en plastleksak i jämförelse.

Sett en del billiga D50 men 18-70mm optiken från en D70s på blocket för runt 5000kr, det tycker jag verkar som ett alternativt.

Men jag tycker personligen att D40/D50 är alldeles för små, har ganska stora händer och kan helt enkelt inte hålla i dom. D70/D70s känns rejälare och passar bättre i handen. Men det är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem

Re: Nikon D40 eller D70?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Hejsan, är på jakt efter digital systemkamera.

Tycker Nikon verkar vettiga, så funderar på att köpa en ny D40 eller en begangnad D50/70. Vad tycker ni? D40 har ju fått positiv kritik...
Jag har ingen större erfarenhet av foto med systemkamera, det är min nyfikenhet och vilja som lär mig.

Canon Eos 300D säger jag, fungerar kanon.