Till er som har ATI-kort (helst X800GT) och...

Permalänk
Medlem

Till er som har ATI-kort (helst X800GT) och...

...openSUSE installerat. Har ni lyckats att installera ATI-drivrutiner på Linux utan att det uppstår skärmslockningar när ni ändrar på upplösningen eller att ni loggar ut/startar om/stängar av datorn från openSUSE? Det är i just den situationen jag befinner mig i just nu och skulle gärna få reda hur ni gjorde. Annars så börjar jag att ångra att jag köpte ett ATI-kort . För vad jag har hört är att det är motsatsen med nVidias kort. Skulle gärna också få evta om vilken monitor man har också en betydelse om den även kan orsaka problem som just slockningar.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem

JAg kan nte hjälpa dig men jag hade liknande problem med mitt grafikkort till Ubuntu 6.06.
Men det fungerar mycket bättre i 6.10!
Jag ångrar att jag köpte ATI!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

till att börja med, vad menar du exakt med en "slockning"? Är det som jag antar att skärmen blir svart men daorn fortfarande fungerar som den borde eller att datorn blir svart och låser sig?

Jag tror inte att problemet sitter i monitorn, den har vad jag vet inget med saken att göra, utan allt är drivrutinernas fel. Eller ett komnfigurationsfel från din sida. Är "direct rendering" activerat?
Kontrollera genom att köra följande kommando i terminalen, "glxinfo |grep direct"

OffTopic: Jag hade ATI förut men har bytt till Nvidia och ångrar mig definitivt inte, fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ATI mestadels av principskäl (och HDTV out). Ack vad man får ångra sig nu!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs

till att börja med, vad menar du exakt med en "slockning"? Är det som jag antar att skärmen blir svart men daorn fortfarande fungerar som den borde eller att datorn blir svart och låser sig?

typ ja. Den går till energisparläge och sen så händer det ingenting när man rör på musen eller trycker på tangentbordet.

Citat:

Jag tror inte att problemet sitter i monitorn, den har vad jag vet inget med saken att göra, utan allt är drivrutinernas fel. Eller ett komnfigurationsfel från din sida. Är "direct rendering" activerat?
Kontrollera genom att köra följande kommando i terminalen, "glxinfo |grep direct"

john@linux-1dbu:~> glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes
john@linux-1dbu:~> fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON X800 GT
OpenGL version string: 2.0.6334 (8.34.8)

Citat:

OffTopic: Jag hade ATI förut men har bytt till Nvidia och ångrar mig definitivt inte, fungerar utmärkt.

Snyft ... damn ATI! :@

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
typ ja. Den går till energisparläge och sen så händer det ingenting när man rör på musen eller trycker på tangentbordet.

john@linux-1dbu:~> glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes
john@linux-1dbu:~> fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON X800 GT
OpenGL version string: 2.0.6334 (8.34.8)

Snyft ... damn ATI! :@

Så om du har en musikspelare framme som du kan styra med tagnentbordet så fungerar dne som vanligt bara att du inte ser något? Det blir bara svart om "skärmsläckaren" (om jag så dumt kan kalla den för det) går igång?

Hmm, det ser väl ok ut antar jag Vet bara att glxinfo ska visa direct rendering: yes.

Är det de senaste drivrutinerna du använder? Jag själv kör gentoo och då måste jag "avmaska" paket för att få de senaste och "ostabila" versionerna som ofta fungerar bättre i drivrutinsväg

Jag hade liknande, inte alls samma, problem när jag hade ati. Då om jag startat X kunde jag inte gå ner till console läget för att då var det bara flimmer eller svart på skärmen. Det kan jag dock med nvidia.

Jag antar att du följt något guide för att installera ditt grafikkort? Kan du i så fall skicka länken till den. Ska jag vara ärlig vet jag inte vad som är fel, försöker bara hitta "nya" fakta som någon annan kanske vet något om

Permalänk
Medlem

http://en.opensuse.org/Howto/ATI_Driver

Kan också tillägga att när jag körde igång musik och sen testa med att köra en annan upplösning genom YaST så slocknade skärmen och DÅ lade även musiken av. Fick göra en hard reset sen.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
http://en.opensuse.org/Howto/ATI_Driver

Kan också tillägga att när jag körde igång musik och sen testa med att köra en annan upplösning genom YaST så slocknade skärmen och DÅ lade även musiken av. Fick göra en hard reset sen.

Ursäkta, hade inte sett din edit. Om musiken också lägger av är det inte bara skärmen som slocknar utan hela datorn låser sig. Det hände mig när jag körde opengl-aplikationer. Ett "bra" sätt att ta reda på om detta även händer dig är att köra glxgears och se om datorn låser sig för dig.

Föresten ser jag på http://www2.ati.com/drivers/linux/linux_8.12.10.html#173867 att x800 serien stöds av drivrutinen, men inte x800 XL. Ditt kort är inte "släkt" med den?
Längre ner på den sidan finns det lite "Issues Resolved" och "Known Issues". Ditt probem tycker jag mig inte hitta, men du kan läsa lite extra där.

Vad visar dmesg för något? Kör dessa kommandon. (är x800 GT pcie eller agp?)

# dmesg |grep agp # dmesg |grep fglrx

Och sedan bara

# dmesg

och kika igenom om du hittar fler intressanta rader och i så fall kan du klistra in dem också. tror man kan hitta "errors" genom

# dmesg |grep ee

men jag minns inte och mitt linux fungerar inte just nu..

Googlade lite också och hittade detta, något läsvärt?
http://linux.wordpress.com/2006/05/12/suse-101-ati-drivers-in...
http://forums.suselinuxsupport.de/index.php?showtopic=27095
http://www.suseforums.net/lofiversion/index.php/t29260.html

Tycker att någon mer kan försöka hjälpa till lite, jag börjar få ont om idéer..
// jonas

Permalänk
Medlem

linux-1dbu:/home/john # dmesg | grep pcie
pcie_portdrv_probe->Dev[005d:10de] has invalid IRQ. Check vendor BIOS
Allocate Port Service[0000:00:0b.0:pcie00]
Allocate Port Service[0000:00:0b.0:pcie03]
pcie_portdrv_probe->Dev[005d:10de] has invalid IRQ. Check vendor BIOS
Allocate Port Service[0000:00:0c.0:pcie00]
Allocate Port Service[0000:00:0c.0:pcie03]
pcie_portdrv_probe->Dev[005d:10de] has invalid IRQ. Check vendor BIOS
Allocate Port Service[0000:00:0d.0:pcie00]
Allocate Port Service[0000:00:0d.0:pcie03]
pcie_portdrv_probe->Dev[005d:10de] has invalid IRQ. Check vendor BIOS
Allocate Port Service[0000:00:0e.0:pcie00]
Allocate Port Service[0000:00:0e.0:pcie03]

linux-1dbu:/home/john # dmesg | grep fglrx
fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
[fglrx] Maximum main memory to use for locked dma buffers: 921 MBytes.
[fglrx] module loaded - fglrx 8.34.8 [Feb 20 2007] on minor 0
[fglrx] Maximum main memory to use for locked dma buffers: 921 MBytes.
[fglrx] total GART = 130023424
[fglrx] free GART = 114032640
[fglrx] max single GART = 114032640
[fglrx] total LFB = 134086656
[fglrx] free LFB = 122548224
[fglrx] max single LFB = 122548224
[fglrx] total Inv = 134217728
[fglrx] free Inv = 134217728
[fglrx] max single Inv = 134217728
[fglrx] total TIM = 0

linux-1dbu:/home/john # dmesg | grep ee
Linux version 2.6.18.2-34-default (geeko@buildhost) (gcc version 4.1.2 20061115 (prerelease) (SUSE Linux)) #1 SMP Mon Nov 27 11:46:27 UTC 2006
ACPI: Local APIC address 0xfee00000
Freeing initrd memory: 3388k freed
Freeing unused kernel memory: 188k freed
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
forcedeth.c: Reverse Engineered nForce ethernet driver. Version 0.56.
ieee1394: Initialized config rom entry `ip1394'
usb 2-2: new low speed USB device using ohci_hcd and address 2
usb 2-3: new full speed USB device using ohci_hcd and address 3
ieee1394: Host added: ID:BUS[0-00:1023] GUID[00601d0000016ebc]
usb 2-10: new low speed USB device using ohci_hcd and address 4
[fglrx] free GART = 114032640
[fglrx] free LFB = 122548224
[fglrx] free Inv = 134217728
hdc: media error (bad sector): status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }

med glxgears så flöt det på smärtfritt

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har funderat lite. Så skärmen slocknar och datorn låser sig när du ändrar upplösning eller stänger av/startar om X?

Du ska inte försöka med de öppna radeon drivrutinerna en gång för säkerhets skull? Då kan du se om det inte är fel på något annat än fglrx drivrutinen. Med den öppna radeon drivrutinen får du troligen inte direct rendering och 3d stöd eller nåt sånt.

En fråga till, kör du med agpgart (tror man ska använda den även om man kör PCIe) inbyggt i kärnan eller laddad som en modul? jag minns att jag fick skumma problem när jag hade den inbyggd i kärnan.

testa "dmesg |grep agp" också.. om jag inte minns fel så finns det en risk att den "benämningen" används för grafikkortet. osäker, men du kan ju alltid testa.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur det är med agppart men jag får det här:

john@linux-1dbu:~> dmesg | grep agp
Linux agpgart interface v0.101 (c) Dave Jones

Jag testade med att avinstallera fglrx köra på de öppna radeon drivrutinerna och då fungerade det som det ska, ja, förutom att direct rendering och 3d stöd var avaktiverad. Det går att ändra upplösning och logga ut utan att skärmen slockande.

En grej som jag fann intressant på ATI-sidan du skickade till mig angående radeon-drivrutinerna till Linux, var under rubriken Known Issues där det fanns en punkt som jag har fetmarkerat:

Known Issues

The following section provides a brief description of known issues associated with the latest version of ATI Proprietary Linux driver. These issues include:

* TV Display is Corrupt After Switching Resolutions. Topic number 737-1086
* Attempting to resume from system suspension results in the system failing to respond. Topic number 737-218
* Enabling Quad Buffer Stereo results in 2D graphics corruption under XFree86. Topic number 737-219
* Running two X servers simultaneously results in the system failing to respond. Topic number 737-220
* Currently, stereo support is only available on the FireGL X1 and Z1. Topic number. Topic number 737-18922

Några dagar innan jag startade tråden så mailade jag samma problem till Novells bugzilla och då svarade dom så här:

------- Comment #1 from sndirsch@novell.com 2007-03-03 12:19 MST -------
Looks like YaST/SaX2 starts a second Xserver when you start it on top of a
Xserver (for probing or whatever). This is something which usually fails with
this driver.
I recommend to use the following HOWTO for installation and
configuration of this driver.

http://www.suse.de/~sndirsch/ati-installer-HOWTO.html

Jag följde den guiden också på den bifogade länken men det slutade också upp med att skärmen slocknade och jag fick ominstallera de vanliga drivrutinerna via terminalen.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk

posta din /etc/X11/xorg.conf och /etc/fstab, jag tror jag har en ide om vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem

Hej, jag hade samma problem för en tid sen, fast med Ubuntu.

Problemet ligger förmodligen inte i drivaren för grafikkortet.
Hos mig var det Xservern som var spöket.

Symptom:
Skärmen slocknar när man loggar ut.
Skärmen slockanr när man stänger av, eller slockar när man manipulerar Xservern i realtid.

Efter mycket letande på google så hittade jag till slut felet.
Det var i någon GDM inställningsfil, där fanns ett alternativ som tvingade en omstart av Xservern varje gång den skulle hålla på osv.

Alternativet hette något i stil med ForceRestartXserver = true

eller
"Xserver nånting" = Restart (eller) ForceRestart

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken fil eller vad inställningen heter, doh!

Jag hade också såna här problem, och ville också skylla allt på ATI osv.
Om du kör med KDE så har jag kanske skrivit en massa i onödan nu

Visa signatur

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb
Server: A64 3500+ | MSI K8N-NEO-4F | CORSAIR 512MB CL3 | 160 GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joTi
Hej, jag hade samma problem för en tid sen, fast med Ubuntu.

Problemet ligger förmodligen inte i drivaren för grafikkortet.
Hos mig var det Xservern som var spöket.

Symptom:
Skärmen slocknar när man loggar ut.
Skärmen slockanr när man stänger av, eller slockar när man manipulerar Xservern i realtid.

Efter mycket letande på google så hittade jag till slut felet.
Det var i någon GDM inställningsfil, där fanns ett alternativ som tvingade en omstart av Xservern varje gång den skulle hålla på osv.

Alternativet hette något i stil med ForceRestartXserver = true

eller
"Xserver nånting" = Restart (eller) ForceRestart

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken fil eller vad inställningen heter, doh!

Jag hade också såna här problem, och ville också skylla allt på ATI osv.
Om du kör med KDE så har jag kanske skrivit en massa i onödan nu

Jo, det ligger i drivrutinen. Det där är ett känt fulhack. Jag hade ett jävlans tjafs med det där problemet där inte ens fulhacket fungerade. Jag provade allt möjligt och det gick bara inte. Det enda som hjälpte var att använda VGA. Problemet verkar ligga i DVI och x86_64 då det inte händer med 32bitars. Rekommenderar att du tittar på Rage3d:s Linux avdelning. Där finns det massor av information angående detta problem. Jag gav iallafall upp och har gjort mig av med alla ATI kort. Kör bara nVidia nu och det fungerar mycket bättre. Det är nästan som dag och natt. Jag kommer aldrig mer att köpa ATI.

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33883520
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33847016
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33866416

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB