LCD TV, HD out grafikkort, s-video tv. Hur?

Permalänk
Medlem

LCD TV, HD out grafikkort, s-video tv. Hur?

Jag har köpt en Samsung 32tums LCD TV. Det grafikkort jag har är Geforce 7800 GT och enligt en kompis så har den HDout, försökte med en S-videokabel men den platsade inte alls i kontakten där man skall sätta in den så jag antar att det är HD-out.
Eftersom TVn har s-video och grafikkortet HD-out, finns det någon switch eller hur ska man göra för att kunna se på tv via datorn?

Dessutom, ni vet när man kopplar in datorskärmen i datorn där bak så ska man skruva ihop 2 piggar, en sån ingång finns det i TVn också + att det finns en ingång för ljud likaså. Fungerar den lika bra, vad behövs det för kontakt etc.?

Tacksam för svar.
Om ni förstod frågorna d.v.s

Permalänk
Avstängd

finns väll ändå inget som heter HD-out....(eller????)
Däremot ska det väll finnas DVI kontakter på den...

enligt komplett.se:
Max upplösning (extern) 2048 x 1536 / 85 Hz
API-stöd DirectX 9.0, OpenGL 2.0
Max antal bildskärmar som stöds 2
TV-gränssnitt HDTV ut/video in
Digital videostandard Digital Visual Interface (DVI)

Gränssnitt 2 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI
1 x HDTV-utgång
1 x VGA
Kompatibla kortplatser 1 x PCI Express x16

Medföljande kablar 2 x adapter för DVI-VGA

Permalänk
Medlem

Jag har inte en aning om det finns något som heter hd-out det var vad han sa

Förresten, vad är DVI egentligen?

Permalänk
Medlem

Kontakten där du försökte sticka in en s-video kabel är ett uttag för både komposit, s-video och komponent (allt via en adapter). HD-out finns det ingen som heter nej.

DVI är den stora vita kontaken, VGA är den blåa. För bästa bild ska du koppla från VGA på datorn till VGA på din LCD tv. Idatorn ställer du in upplösningen 1360x768.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Är det bara för bildöverföring eller ska man ha en ljudkabel också?

Vet du var man kan köpa en bra vga-kabel samt en ljudkabel om det skulle behövas?

Tack så otroligt mycket för de svar jag fått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strikez
Är det bara för bildöverföring eller ska man ha en ljudkabel också?

Vet du var man kan köpa en bra vga-kabel samt en ljudkabel om det skulle behövas?

Tack så otroligt mycket för de svar jag fått.

Du behöver nog en VGA och ljudkabel separat.
Annars går det att köra DVI->HDMI men då är det lite osäkert om TV'n klarar att ge skarp bild(pixelmappat). Oftast klarar de det via VGA.

Knalla in på Clasohlsson vid krämaren och köp kabel. Kvalitén på kablarna är mindre viktig om man inte är extremt petig.
Det bör iaf finnas där, annars finns ju Scandisc data också som säkert har VGA-kabel åtminstone.
Ljudkabel är det förmodligen 3.5mm hane till 3.5mm hane du ska ha(det har varit så på alla LCD-TV jag tittat på).

Permalänk
Medlem

Tackar och bugar.

Jo, förresten, kom att tänka på en sak. Jag har en hemmabio som jag har kopplat till tvn med en HDMIkabel, går det på något sätt att få hemmabiohögtalarna som ljudkälla om man kör filmer via datorn?

Jag måste vara oerhört besvärlig just nu

Permalänk
Medlem

Det är inga problem. istället för att koppla ljudkablarna till TVn, så kopplar du en spdif kabel till din hemmabioförstärkare. Det förutsätter att du har spdif ingång på förstäkaren (vilket nästan alla borde ha).

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm