Aftonbladet avslöjar: Internet på väg att ta slut

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Kan någon förklara varför in och uttrafiken är identisk?

Eftersom ingen annan svarat kan jag lika gärna spekulera.
Helt identisk är den inte, men otroligt nära.

När man har den här typen av stora system som i princip allt går igenom så blir in och ut ungefär lika mycket.
Tror jag.

Permalänk
Medlem

Ja tänka sig ... ska alla som köper 24/1 eller 10/10 eller 100/10 använda bandbredden de köper??? ooh nooes! de kan vi itne tillåta!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
"Enligt Metro utgör trafiken till och från Youtube 35 procent av all utnyttjad bandbredd."
Ehhhh... Har någon länk till någonting trovärdigt som säger samma sak?

Kommer ihåg när PirateBay var i sin "soppa" med myndigheten sades det inte då att Internettrafikens bandbredd ökade med 75%
Rätta mig gärna om jag har fel.
Med en miljon unika besökare varje dag, så sker det nog en hel del nerladdningar där helt klart

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Eftersom ingen annan svarat kan jag lika gärna spekulera.
Helt identisk är den inte, men otroligt nära.

När man har den här typen av stora system som i princip allt går igenom så blir in och ut ungefär lika mycket.
Tror jag.

nja finns en enkelt svar den trafik som går in i netnod switcharna måste gå ut oxå, i princip terminerar ingen trafik i netnods switchar. Däremot kan enskilda isper så klart ha olika in och ut trafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
"håller med dig bogg, den avgiften som deras bandbredd ligger på borde nog kunna gå till att lägga några fler fiber kablar här i världen...", nu är ju inte det hela sanningen. Det är inte så att google/youtube betalar flera miljarder kronor för sin bandbredd som går till någon ISP som sitter o rullar tummarna hela dagarna och handlar lamborghinis.

Nej, marknaden för IP-Transit är nästan lika konkurransutsatt som den för privatmarknaden. Så några megamariginaler att lägga ner en extra atlantkabel bara sådär finns inte. Skenar trafiken iväg kommer kostnaderna öka för samtliga inblandade. De stora vinnarna är hårdvarutillverkarna (Cisco), som med monopolställningar inte lär tumma på sin vinst i första taget

Finns andra stora aktörer också Juniper, Extreme, Foundry networks

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det kan diskuteras. Extreme är utdöende, Juniper finns iofs där. Foundry har ett par års utveckling kvar innan man kan ta de seriöst.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

problemet kan uppstå när google mfl blir stora nätägare och kan styra trafiken. Om tex dagens atlanttrafik måste gå genom deras hypersnabba lina och inte som idag. Detta ligger nog några år framåt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Det kan diskuteras. Extreme är utdöende, Juniper finns iofs där. Foundry har ett par års utveckling kvar innan man kan ta de seriöst.

Varför kan man inte ta foundry "seriöst" idag?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
nja finns en enkelt svar den trafik som går in i netnod switcharna måste gå ut oxå, i princip terminerar ingen trafik i netnods switchar. Däremot kan enskilda isper så klart ha olika in och ut trafik.

Ok, var väll iofs det jag sade fast på ett sämre formulerat vis...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Varför kan man inte ta foundry "seriöst" idag?

ja foundry används bara av de största IXarna ... dvs inga "bra" operatörer kör med deras saker hehe

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Till vem? Till alla ISP´s som dom belastar linorna för eller till dom stackars användarna som betalar/MB?

Dom betalar för lite helt enkelt.. Idags läget är det mer eller mindre gratis för dom annars hade dom inte hållt på att spamma.. Du kanske trodde att spammarna spammar idéellt?

http://spam.abuse.net/overview/spambad.shtml

Nu menade jag inte spammarna utan google och youtube.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Till vem? Till alla ISP´s som dom belastar linorna för eller till dom stackars användarna som betalar/MB?

Dom betalar för lite helt enkelt.. Idags läget är det mer eller mindre gratis för dom annars hade dom inte hållt på att spamma.. Du kanske trodde att spammarna spammar idéellt?

http://spam.abuse.net/overview/spambad.shtml

Spammarna betalar inte själva just någonting för sin trafik. De skickar sin spam genom zombienätverk. Det är ägarna till de trojanstyrda datorerna och deras ISP:ar som står för kostnaderna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag pratar spammarna primärt..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste denna artikeln för några dagar sen och då stod det vem som skrivit den, nu står det ju bara "aftonbladet.se"

Vad har hänt?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Korsordsguru

Vet inte vad som har hänt men är Susanna Vidlund som har skrivit artikeln i fråga i alla fall. susanna.vidlund@aftonbladet.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Vet inte vad som har hänt men är Susanna Vidlund som har skrivit artikeln i fråga i alla fall. susanna.vidlund@aftonbladet.se

Hur vet du det?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Så du anser att www är internet?

nope, anser bara att amerikanska försvaret inte längre står för utbyggnaden av internetlinorna. jag menar, hur många hushåll har inte fått egna fiberlinor dragna till sig de senaste åren?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Hur vet du det?

Det var hennes namn som stod där innan det blev "aftonbladet.se". Hon kanske fick för mycket klagomail.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bilden av Bush tidigare i tråden som talar om internet i plural är mindre fel än vad ni tror.

Vad man försöker hypa nu, och skapa mental grund för är Internet 2.

Medierna i framförallt USA tappar läsare till de alternativa online varianterna i sådan omfattning att dom känner behov av att även kunna styra och reglera innehållet i vad som publiceras på weben.

Som individ blir det dyrare, det fria uttrycket kommer att regleras i avtal som inte tillåter vad som helst på websidor m.m i Internet 2.

Gör en google sökning på:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22internet+2%22+death+of...

Så ser du att det finns massor att läsa i ämnet, Aftonbladet är bara uppvärmningen för vad som kommer att komma propagandamässigt för att få folk att tro att det behövs.

Ingen har väl missat säpos och fra’s önska att lyssna på och läsa allt som vi skriver och gör.
Detta är bara mera i samma agenda.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Vad har Atlantlinan för kapacitet?

Tänkte om en stor del av USA sitter med 100/100 kanske 1000/100 om tio år. Skulle den klara det då?

Och vad är max kapaciteten man kan ta ut av en sådan lina som BBB har där de ger ut 100/10. Kommer den att räcka till 100/100?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
ja foundry används bara av de största IXarna ... dvs inga "bra" operatörer kör med deras saker hehe

Eh, va?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hum intressant, grovt räknat ~10 Tbps över atlanten för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uber
Vad har Atlantlinan för kapacitet?

Tänkte om en stor del av USA sitter med 100/100 kanske 1000/100 om tio år. Skulle den klara det då?

Och vad är max kapaciteten man kan ta ut av en sådan lina som BBB har där de ger ut 100/10. Kommer den att räcka till 100/100?

Det mesta av trafiken går väll ändå inom USA eller inom Europa?