Köpa en OEM licens till begagnad dator?

Permalänk
Medlem

Köpa en OEM licens till begagnad dator?

Ja, som topicen lyder, fungerar det, eller måste man köpa en fullversion? Dom är ju så dyra...
Tacksam för svar!

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.

Permalänk
Medlem

Går väl men de flesta begagnade datorer har redan en.

Permalänk
Medlem

Han jag köpte den av hade slarvat bort den...

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.

Permalänk
Medlem

Re: Köpa en OEM licens till begagnad dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny
Ja, som topicen lyder, fungerar det, eller måste man köpa en fullversion? Dom är ju så dyra...
Tacksam för svar!

Ja, det blir mer prisvärt. Notera dock att kontrollera med dit inköpsställe att du kan köpa enbart OS:et utan krav på köp av ev. hårdvara. Detta skiljer sig markant mellan olika handlare.

Permalänk
Medlem

Cd-key till oem brukar stå på datorn.

Annars finns det ju gratis alternativ (Linux) som du kan köra så länge du inte är beroende av Windows program (oftast spel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Cd-key till oem brukar stå på datorn.

Annars finns det ju gratis alternativ (Linux) som du kan köra så länge du inte är beroende av Windows program (oftast spel)

Finns gratis alternativ till windows också, till exempel Windows Vista trial.

Permalänk
Medlem

Annars så är det bara att köpa nån uberbillig datorvara och en OEM licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Finns gratis alternativ till windows också, till exempel Windows Vista trial.

en trial är tidsbegränsad !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt hemma på juridiken här, men eftersom du har en OEM licens, och den sitter klistrad på din dator.(du har betalt för den) så borde du TEKNISKT sett bara kunna låna en skiva från någon som har köpt sin dator från samma tillverkare. för skiva i sig är ju inte unik på något sätt. det är ju licensen du betalar för inte skivan, så att säga

det skulle gå, men jag vet inte om man kan/får göra så enligt licensavtalet. någon som vet kanske kan rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Nu är jag inte helt hemma på juridiken här, men eftersom du har en OEM licens, och den sitter klistrad på din dator.(du har betalt för den) så borde du TEKNISKT sett bara kunna låna en skiva från någon som har köpt sin dator från samma tillverkare. för skiva i sig är ju inte unik på något sätt. det är ju licensen du betalar för inte skivan, så att säga

det skulle gå, men jag vet inte om man kan/får göra så enligt licensavtalet. någon som vet kanske kan rätta mig om jag har fel?

Har för mig att du har rätt, men det enklaste är att bara ringa till Microsoft och säga att du vill ha en ny skiva, antagligen så behöver du bara betala för ffrakten.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Avstängd

Prova Linux eller nåt. Det är gratis.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

OEM = XP-licensen är knuten till hårdvaran och får inte installeras på någon annan hårdvara. Produktnyckeln måste finnas fastklistrad på hårdvaran. Spelar ingen roll vilket media du installerar ifrån så länge du använder produktnyckeln som hör till hårdvaran. Om hårdvaran väsentligen ändras (läs byta moderkort el liknande) förfaller licensen.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Nu är jag inte helt hemma på juridiken här, men eftersom du har en OEM licens, och den sitter klistrad på din dator.(du har betalt för den) så borde du TEKNISKT sett bara kunna låna en skiva från någon som har köpt sin dator från samma tillverkare. för skiva i sig är ju inte unik på något sätt. det är ju licensen du betalar för inte skivan, så att säga

det skulle gå, men jag vet inte om man kan/får göra så enligt licensavtalet. någon som vet kanske kan rätta mig om jag har fel?

Det skulle gå och ibland går det... inte. Ofta fungerar det inte att ta en vanlig retail-skiva. Man brukar måsta ha nån skum recoveryskiva med bloatware för att just den cdnyckeln ska gillas.

Så var fallet med min bärbara. Jag hade dock tur och hittade en kille som kunde låna ut sin HP-specifika skiva och den fungerade ju fint med min licens.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag menade just att han ska ta en skiva från samma tillverakre som han fått oem nyckeln från inte en retailskiva

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."