Permalänk
Medlem

Quad Core eller Dual Core?

Hejsan.

Uppgradering ska ske om ett tag när Intel sänker sina priser på sina processorer.
Deras Quad Core Q6600 kostar idagsläget runt 8000kr och kommer att sänkas till runt 5000kr. Samt deras QX6700 som kostar nu ca 9000kr. Den kommer väl kosta runt 6000kr när prissänkningen sker. E6600 skulle också sänkas till någonstans runt 2000kr.

Nu undrar jag, när jag ska uppgradera, vad bör jag köpa? Jag kommer att överklocka så jag undrar om QX6700 är en bra överklockare? Tänker iaf klocka till runt 3 till 3.2GHz. Är en Q6600 ett smartare val? På papperet så har de lika specs förutom att det skiljer 200mhz. Är det värt de 1000kr extra att satsa på QX6700 istället? Skulle en vanlig överklockad Dual Core E6600 slå en överklockad QX6700 i dagens spel? Eftersom att det inte finns många spel med 4-kärnig support så är väl en E6600 ett smartare val.. men jag kommer ju behålla processorn ett tag framöver. Spel som Crysis med 4-kärnig support släpps snart, då är det väl smartare att köpa en Quad Core?

En sista fråga är, skulle jag överhuvudtaget märka någon skillnad mellan Dual Core och Quad Core i windowsmiljö med många applikationer? Jag sitter nu som sagt på en Singel Core AMD 4000+ och jag tycker att det fungerar hyffsat i Windowsmiljö, lite segt bara när jag har många grejer igång

Pengar är inget problem så jag vill inte höra något som "Slöseri med pengar på Quad Core, ingen nytta idag". Jag undrar bara vad jag bör skaffa.. spara de extra tusenlapparna eller skaffa en Quad Core på en gång som säkert kommer ha nytta i kommande "multithreadingspel"? Jag ska, som sagt, ha processorn ett tag framöver (~2-3 år). Är ute efter bäst prestanda som möjligt, har "hört" att Dual Core presterar bättre i dagens spel. Men nu vill jag ju att de kommande spel ska prestera bra också.

Ursäkta om det blev långt och oformulerat
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På extreme modellen har du ju upplåst multiplier ... så jag kan väll bara gissa att den är lite mer tacksam att klocka ...

Sen så är väll 4 kärnor framtiden .. lika bra att köra på enl mig iaf ...
Jag sitter å väntar på crysis bland annat och det ska ju stödja 4 kärnor så spelen går ju antagligen ditåt ...
Dom som utvecklar spelen lär väll förmodligen hellre lägga stöd för 4 istället för bara två är ju vad jag tror ...

Permalänk

Eh, Supreme Commander stödjer redan fyra kärnor också
Go for Gold!

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l

Permalänk
Medlem

Tack o bock för svar.

Aha, det som skiljer sig också mellan QX6700 och Q6600 Läste någonstans att QX6700 var klockvänligare

Permalänk
Medlem

Såklart du ska köpa QC, allt går ju mot att bli mer alltmer flertrådigt. Det skulle jag göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Såklart du ska köpa QC, allt går ju mot att bli mer alltmer flertrådigt. Det skulle jag göra

DualCore kommer antagligen räcka i ett antal år framöver. Det är inte alltför lätt att skriva kod som utnyttjar dualcore, ännu svårare med quadcore.

Permalänk
Medlem

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5414

Så, tydligen ska Q6600 kosta runt $530 i andra kvartalet. Inget som har sagts något om att QX6700 kommer prissänkas? Någon som vet något om det? Prissänks inte QX6700 så blir det nog en Q6600 istället. Tror ni Q6600 är lätt att klocka med? Prestandaskillnader mellan Q6600 och vanliga E6600 i spel som stödjer Dual Core men ej Quad Core?

Något som kanske låter lite korkat är att jag börjar fundera på om att en t.ex överklockad Q6600 kommer prestera sämre än en överklockad E6600 på runt 3.0GHz i spel som ej har multitrådat stöd..? Borde jag ens märka någon skillnad mellan en Quad core och Dual core i icke-mutlitrådade spel?

Permalänk

allt beror ju på vad du ska använda den till

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
allt beror ju på vad du ska använda den till

Både spel med 4-kärnig support (Crysis) och spel med ingen 4-kärnig support (exempel Company of Heroes/BF2 etc etc). Det är det jag är fundersam över, om det blir sämre prestanda i spel som CoH osv som inte drar nytta av 4-kärnig stöd.

Permalänk

Program som inte är skrivna för flerkärniga processorer kan inte utnyttja processorer med två eller fyra kärnor fullt ut. Så det är ju klart att det blir sämre prestanda med ett sådant program om man kör det på en Q6600 istället för en QX6700 som har högre frekvens på var och en av kärnorna, simple as that...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Program som inte är skrivna för flerkärniga processorer kan inte utnyttja processorer med två eller fyra kärnor fullt ut. Så det är ju klart att det blir sämre prestanda med ett sådant program om man kör det på en Q6600 istället för en QX6700 som har högre frekvens på var och en av kärnorna, simple as that...

Det är självklart att det är skillnad då mellan Q6600 och QX6700 eftersom båda är quad cores. Men nu undrade jag om det är skillnad mellan en vanlig Dual Core E6600 och Quad Core Q6600 när man använder program/spel skrivna för Dubbelkärnor eller mindre. Kommer Q6600 prestera som en E6600 eller sämre då?

Permalänk

Så länge frekvensen är densamma oavsett antal kärnor på processorn så kommer du inte att märka någon skillnad what so ever.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Självklart ska du ha Quad core!
Valve säger att en vanlig dual core inte är värt att ha..deras stöd för flera trådar blir från quad och uppåt..en 2 kärnad var inte värt besväret enligt tester dom gjort!

Sen ser du ju själv att det redan finns stöd för quad IOM Supreme Commander sen kommer Crysis o.s.v!

Alltså ganska klart vad man ska köpa!

Permalänk
Medlem

QX kommer oxå bli prissänkt iom att dom släpper QX6900 ...
Ska leta efter den länken ....

Permalänk
Medlem

från http://techsweden.org/
Intel kommer att göra rätt stora prissänkningar i tredje kvartalet på deras quad-core sortiment. Q6600 kommer tex få sig en prislapp på $266 istället för dagens $851 dock kommer priset först att bli ändrad till $530 i slutet av april. Vi kommer inte att få se Q6400 (2.13GHz/4MB L2 x 2/1066MHz) i det tredje kvartalet som Intels roadmap sagt tidigare utan de kommer helt enkelt att ge Q6600 ett bättre pris som jag skrev innan. Det kommer även komma två nya modeller. Q6700 vilket kommer få samma standard frekvenser som dagens QX6700 men med en låst multi uppåt. Prislappen landar på $530. Det kommer även komma en ny extreme cpu, QX6800, som rullar på i 2,93GHz 8MB L2 cache och den kommer att kosta $999.
http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=754873&starttime=0&en...

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan E6000 serien och quad är nog att den med 4kärnor har ett TDP eller vad det nu kallas på 130w jämnfört med E6000 serien på 75watt. Du kommer med andra ord få en varm cpu och behöva lyssna på fläkten en del.

Permalänk
Medlem

Är det prestandaskillnader mellan en processor med låst och en upplåst multi även med samma frekvens, eller är det bara klockningsmöjligheterna som skiljer dem åt? (korkad fråga kanske).

Permalänk

Du har helt rätt i ditt antagande...;) Bara klockningsmöjligheterna som är skillnaden.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
DualCore kommer antagligen räcka i ett antal år framöver. Det är inte alltför lätt att skriva kod som utnyttjar dualcore, ännu svårare med quadcore.

Det är väl i princip samma sätt att göra program till dualcore som quadcore? Så svårare var det inte, har för jag läste någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk

Flightsim X utnyttjar flera kärnor så uppenbarligen finns det redan "ett" spel i dagsläget som har stöd för detta.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Saken är iallfall den att spelen som utnyttjar/kommer att utnyttja quad blir iaf inte mindre till antalet ...

Permalänk
Medlem

Tänkte på de olika processorerna som diskuteras!
Borde inte världens bästa speldator/hemdator vara en dual "Intel Xeon 5160 3.0GHz 1333 Socket LGA771, 4MB, BOXED m/fläkt / m/fläns"?

En sådan dator och en del minne samt ett bra grafikkort, eller två.

Hur står sig de två processornerna mot en "Intel Core 2 Extreme X6800 2.93GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt"?

Går det att klocka Xeon processorerna?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

quaden har lite problem att klocka om du har ett moderkort med nvidias680kretsar.

Permalänk
Medlem

Hur bra tror ni det klockar med det här moderkortet? https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=ASP5WD...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne__05
Det är väl i princip samma sätt att göra program till dualcore som quadcore? Så svårare var det inte, har för jag läste någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det beror ju på vilken programmeringsmodell du använder när du programmerar och hurpass skalbar som du gör den. Det finns ju ett antal olika sätt att utnyttja de olika kärnorna. Du kan ju låta olika kärnor utföra olika aktiviteter i ett spel, en kan ha hand om AI, en om fysik osv. En annan modell är att försöka distribuera ut uppgifterna som skall utföras, oavsett vilken typ av uppgift det är, på flera kärnor samtidigt.

Den första varianten är lättare att genomföra, men blir inte lika skalbar, alternativ två är svårare att realisera men får bättre skalbarhet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jag anser att det är dumt att nu planera efter en prissänkning som ligger ett halvår in i framtiden. Avvakta och se hur barcelona presterar. Om den presterar tokbra kanske det är klyftigare att köpa en sån? Eller så kanske intel sätter sina priser helt annorlunda, helt beroende på Barcelonas prestanda.
Det är så mycket vi inte vet ännu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Flightsim X utnyttjar flera kärnor så uppenbarligen finns det redan "ett" spel i dagsläget som har stöd för detta.

lustigt att du nämner FSX, för enligt mig är det ända spelet som har en väldigt dälig flertråds optimering, när jag lirar fsx, så utnyttjas ena kärnan bara ca 0-10% och den andra fullt ut, medans alla andra moderna spel jag lirat sedan jag skaffat dual core utnyttjar båda kärnorna bättre,

Gärna en länk till infon om FSX och dualcore TACK!!

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
lustigt att du nämner FSX, för enligt mig är det ända spelet som har en väldigt dälig flertråds optimering, när jag lirar fsx, så utnyttjas ena kärnan bara ca 0-10% och den andra fullt ut, medans alla andra moderna spel jag lirat sedan jag skaffat dual core utnyttjar båda kärnorna bättre,

Gärna en länk till infon om FSX och dualcore TACK!!

Märkligt att båda kärnorna på min processor är fullt upptagna när jag lirar FSX och inte har några andra applikationer igång samtidigt.

http://www.vista64.net/forums/vista-games/41160-how-come-fsx-...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag anser att det är dumt att nu planera efter en prissänkning som ligger ett halvår in i framtiden. Avvakta och se hur barcelona presterar. Om den presterar tokbra kanske det är klyftigare att köpa en sån? Eller så kanske intel sätter sina priser helt annorlunda, helt beroende på Barcelonas prestanda.
Det är så mycket vi inte vet ännu.

Vadå ett halvår? Prissänkningen sker mellan April och Juni.. sen ytterligare en prissänkning i tredje kvartalet (mellan Juli/September).