Permalänk

Tystare dator!

Hej!

Har nu bestämmt mig för att göra datorn tyst, har sedan tidigare en Freezer pro 7 till cpu och en Nexus chassi fläkt hemma.

Har beställt en tub Artic silver 5 kylpasta, hur ska jag göra för att få ett bra resultat utan att krångla till det för mkt? ska man kleta ut över hela ytan eller bara lägga en klick i mitten som andra säger? Samt hur mycket pasta bör jag använda?

En fråga till. Kommer GF 8- Serien släppas i någon enklare passiv variant? eller är det 7950 som gäller för passiv kylning?

MVH

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem

Ungefär som ett okokt riskorn mitt på processorn brukar fungera bra för mig. "more is less" som någon skrev i en guide.

Kör själv på 8800 och jag tror du får svårt med passiv kylning på dem. Tror det blir till att modda själv.

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk

8800 serien är ju extremt varma grafikkort. Passivt kylda är nog inte något aktuellt, my quess...

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem

Skulle förmoda att ngt av 8600 korten kommer med passiv kylning..i princip de flesta av de tidigare kärnorna har ju det kommit till.

Går du till Arctic´s hemsida så tror jag att dom fortfarande har kvar en liten instruktionsvideo med Silver 5.
De flesta pastor skall man smeta ut litegranna i jämnt lager, så inte denna...lägg ett riskorn eller mindre i centrum (över kärnan) och tryck försiktigt dit kylaren..tar ngn dag innan det blivit perfekt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

lägga en liten klutt i mitten är perfekt...

Lägger du för lite kommer du inte att ha ett lager pasta över hela IHS:en och alltså kommer kylaren ha sämre kontakt där. För även om kärnan på singelcore
CPU:er sitter i mitten så blir hela IHS:en riktigt varm och bör kylas. Kyler man hela IHS:en kan hela också användas som värmeavledande från kärnan.

Lägger du för mycket kommer du få sämre kontakt mellan kylare och IHS:en
och ev smetas skiten ut över kanterna

Jag och många andra gör alltså såhär:

Du tar en extremt liten klick, i princip så lite du kan få ut ur tuben, sen tar du ett rakblad och börjar bre ut det som smör på en smörgås.

Du kommer märka att det är precis så du kan få hela täckt, du får dra rakbladet från kant till kant och nästan dra av pasta så du kan få så det täcker sista små fälten.

När hela IHS:en är täckt så drar du med bladet från kant till kant och verkligen ser till att lagret blir så tunnt som är fysiskt möjligt med ett rakblad utan att skrapa bort allt. Lite vinkel på bladet och sen dra med ganska stort tryck.

Sen smäller du på kylaren och ser till att den aldrig tappar kontakten efter att den är påsatt, sätter du dit kylaren och sedan lyfter den för att fixa något är det kört och du måste tvätta av kylaren och IHS:en med aceton eller liknande och börja om igen med pastan...

Permalänk
Medlem

Glöm inte att hänga upp discarna i nått viberationsdämpande. Det gör brutal skillnad.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Där finns ju redan pasta på den kylaren.... ta lika mkt som där redan finns fast du måste skrapa av den andra först

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Tack för alla bra svar

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem

Ett tips till då, eftersom du är så artig Skutt

Vill du komma billigare undan än det 7950 som du pratade om i ditt första inlägg....så kolla 7900GS (256Mb)...det går att hitta för lite under 1500:- nu..och klockar som en gud...Här har du ett exempel på vad ett 79GS är kapabelt till..
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34406

En del av dessa 79GS har passiv kylning, själv satte jag på en Zal 900 på mitt Gainward (org fläkten kyler super, men låter för mycket)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s4702101#resultat

En tanke om du inte orkar invänta de nya 8600korten..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Det går dessutom att trycka upp klocken lite till med en enkel pennmod för volten. (kör också 7900GS + VF900-Cu)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack själva
Tack för tipset, ska kolla på ett GS.

Snabbfråga igen, finns det något program som man kan reglera cpu fläkten med? Förutom speedfan!! Det verkar inte sammarbeta så bra med mitt mobo.

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte