HD-DVD eller Blu-Ray?

Permalänk
Melding Plague

HD-DVD eller Blu-Ray?

På Hardocp har man publicerat en kort artikel om det rådande kriget om nästa optiska format. Artikeln disskuterar för och nackdelar med respektive format och vi får veta vilket format skribenten tror kommer vinna och varför.

Läs nyheten: HD-DVD eller Blu-Ray?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag själv tror att Blue-Ray kommer vinna, men man får väl se vad som händer.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

gogogo Blue-Ray ^^

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig ärligt talat inte. Har 1 dvd brännare och 1 dvd läsare i huset utav 5 datorer. Tycker dvd duger bra om man nu måste ha stor lagringskapacitet. Annars finns ju nätverk och i värsta fall internet om filerna är så stora.

Sedan finns ju även usb minnen eller riktiga externa hårdiskar vilket jag tror är vettigare än någon skiva för de får plats med så mkt mer och är billigare.

En dvd-spelare till tvn införskaffade vi i huset för ungefär 1 år sedan samtidigt som brännaren.

Så vilket som vinner för mig är oväsentligt. Senare kommer vi troligen kasta ut dvd spelaren helt och införskaffa någon form av HTPC.

Filmerna eller spel och allt annat då? jo via internet eller nätverket som allt annat. Så någon blue ray eller hd dvd kommer jag nog inte införskaffa.

Och nu pratar jag inte om att behöva köra den olagliga vägen. Det är bara för att jag inte heller vill införskaffa någon jäkla digitalbox sedan när vi flyttar.

Permalänk

hejja blu ray, vet inte varför med det känns bättre

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag bryr mig ärligt talat inte. Har 1 dvd brännare och 1 dvd läsare i huset utav 5 datorer. Tycker dvd duger bra om man nu måste ha stor lagringskapacitet. Annars finns ju nätverk och i värsta fall internet om filerna är så stora.

Sedan finns ju även usb minnen eller riktiga externa hårdiskar vilket jag tror är vettigare än någon skiva för de får plats med så mkt mer och är billigare.

En dvd-spelare till tvn införskaffade vi i huset för ungefär 1 år sedan samtidigt som brännaren.

Så vilket som vinner för mig är oväsentligt. Senare kommer vi troligen kasta ut dvd spelaren helt och införskaffa någon form av HTPC.

Filmerna eller spel och allt annat då? jo via internet eller nätverket som allt annat. Så någon blue ray eller hd dvd kommer jag nog inte införskaffa.

Och nu pratar jag inte om att behöva köra den olagliga vägen. Det är bara för att jag inte heller vill införskaffa någon jäkla digitalbox sedan när vi flyttar.

Om du byter ut ordet dvd mot video får du exakt samma tongångar som fanns inför bytet från vhs->dvd. "Det jag har funkar bra nu, bildkvalitetsökningen spelar inte så stor roll för mig, det nya verkar krångligt" Tittar du mycket på vhs idag?

Jag säger inte att det är bra eller dåligt att det blir så här, men det är ett faktum att alla kommer att byta upp sig för eller senare. Om några år säljs inte dvd:er längre, precis som vhs:er successivt plockades bort. Det är bara att konstatera att den ena eller andra kommer att vara nödvändig så småningom. Visst, du kan sitta och tanka filmer - hur den vägen kommer att gå kan jag faktiskt inte sia om. Skivindustrin lär väl inte satsa på några nya tekniker så länge immateriella kanaler fungerar så bra som de gör. Min poäng är att samma diskussion förs inför nya tekniker, nya operativsystem, nya allting.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Håller en slant på Blue-Ray, PS3 lär väl hjälpa till också för det
har väntat med platt-TV, då jag vill ha en 1080p vilka börjar komma nu i intressanta priser.
Blue-Ray, 1080p, HDMI är rätt väg för mig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Om du byter ut ordet dvd mot video får du exakt samma tongångar som fanns inför bytet från vhs->dvd. "Det jag har funkar bra nu, bildkvalitetsökningen spelar inte så stor roll för mig, det nya verkar krångligt" Tittar du mycket på vhs idag?

Jag säger inte att det är bra eller dåligt att det blir så här, men det är ett faktum att alla kommer att byta upp sig för eller senare. Om några år säljs inte dvd:er längre, precis som vhs:er successivt plockades bort. Det är bara att konstatera att den ena eller andra kommer att vara nödvändig så småningom. Visst, du kan sitta och tanka filmer - hur den vägen kommer att gå kan jag faktiskt inte sia om. Skivindustrin lär väl inte satsa på några nya tekniker så länge immateriella kanaler fungerar så bra som de gör. Min poäng är att samma diskussion förs inför nya tekniker, nya operativsystem, nya allting.

Jag måste erkänna att dvdn har inbyggd VHS för att vi enkelt ska kunna spela in från tvn.

Och just pga att det alltid kommer bli så där med nya format hela tiden kommer jag införra en burk för det hela som använder nätverket istället för någon skiva för att hämta informationen.

Vad kan hända inom data branschen? ja nätverkshastigheterna kan bli bättre, om man vill kan man använda den nya högupplösa filmen. Men bakkompatibletet tror jag defenetivt kommer finnas. För hög upplösning krävs kanske bättre cpu eller grafikkortet men då får man avgöra om man verkligen vill ha så bra kvalitet.

Själv anser jag att bättre kvalitet än HDTV är kommer vara idiotiskt och blir rent ut sagt korkat. Vem vill kunna se dammkornen och smutsen och alla detaljer i husen? Det är inte det som är de viktiga, oftast är det något helt annat.

Permalänk
Medlem

Att jämföra hoppet VHS->DVD med hoppet DVD->Blu-Ray/HD-DVD verkar lite dumt.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem

Blue-ray låter ju häftigare så de kommer nog att vinna

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Jag håller nog på blu-ray jag med

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

båda två SUGER och är helt OMODERNA!

Vad tusan ska man med en skiva till som är hur skör som hellst, enkelt börjar hacka, låter som tusan när den spinner runt och dessutom ej går att lägga till/ta bort saker på ett smidigt sätt?

Jag ser holografiska minnen som framtiden men eftersom de inte kommit på marknaden så blir väl flashminnet det som borde ta plats.
Skivor borde fasas ut ungefär nu..

Permalänk
Medlem

Ser inte varför dessa skivor ens behövs. Jag tror att man kommer streama ned film och musik i framtiden. Tvn kommer nog också ändras och folk kommer ju välja vilka program man vill se nu och få hem det direkt i hd kvalite

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
båda två SUGER och är helt OMODERNA!

Vad tusan ska man med en skiva till som är hur skör som hellst, enkelt börjar hacka, låter som tusan när den spinner runt och dessutom ej går att lägga till/ta bort saker på ett smidigt sätt?

Jag ser holografiska minnen som framtiden men eftersom de inte kommit på marknaden så blir väl flashminnet det som borde ta plats.
Skivor borde fasas ut ungefär nu..

Som det är nu skulle du nog få betala 6-700/film om dom släppte på tex minneskort/usbpinne.. Så hellre Blu-ray/hd-dvd

Permalänk
Medlem

Jag avskyr Sonys ständigt överlägsna attityd och håller därför på HD DVD.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Ingen verkar nämna HD-VMD (eller bara VMD?), vilket är lite konstigt ur konsumentsynpunkt. Med en ändring i firmware hos vanliga DVD-läsare så klarar de dessa nya skivor med 4-8 lager. Kapaciteten är 20-40GB och priset bara en bråkdel av Blu-ray och HD-DVD.

Varför satsa på något betydligt dyrare när det finns ekvivalenta billigare prylar? Mänskligheten slår nya höjder i dumhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag måste erkänna att dvdn har inbyggd VHS för att vi enkelt ska kunna spela in från tvn.

Och just pga att det alltid kommer bli så där med nya format hela tiden kommer jag införra en burk för det hela som använder nätverket istället för någon skiva för att hämta informationen.

Vad kan hända inom data branschen? ja nätverkshastigheterna kan bli bättre, om man vill kan man använda den nya högupplösa filmen. Men bakkompatibletet tror jag defenetivt kommer finnas. För hög upplösning krävs kanske bättre cpu eller grafikkortet men då får man avgöra om man verkligen vill ha så bra kvalitet.

Själv anser jag att bättre kvalitet än HDTV är kommer vara idiotiskt och blir rent ut sagt korkat. Vem vill kunna se dammkornen och smutsen och alla detaljer i husen? Det är inte det som är de viktiga, oftast är det något helt annat.

Varför skulle man inte vilja se alla detaljer i bilden? Och eftersom det blir vanligare och vanligare med storbildsskärmar och projektorer hemma hos folk så är det klart att bättre upplösning och bildkvalitet inte skadar på filmerna.

Som du säger så behöver du ju inte skaffa det och det är inga preoblem. Men det är klart att detta är ett plus för alla med bra och stora hembiosystem!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

japanerna har ju ett format som är mkt bättre. ungefär som att gämnföra OLED med CRT och LCD. där OLED är bättre en båda i alla aspekter.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag avskyr Sonys ständigt överlägsna attityd och håller därför på HD DVD.

Så om Sony uppfann en teleport så skulle du hellre välja att ta bussen? Utan Sony så skulle kanske digital lagring/media inte existerat då det va dom som kom på CD-skivan, så om jag måste tacka ett företag för den otroligt snabba utvecklingen inom media och IT-världen så är de Sony utan att ens tveka.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

BLU-RAY FTW

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
japanerna har ju ett format som är mkt bättre. ungefär som att gämnföra OLED med CRT och LCD. där OLED är bättre en båda i alla aspekter.

Nästa år min vän, då kanske Sony släpper tv aparater som använder OLED som inte dör efter 5000 timmar.

Citat:

http://www.oled-info.com/oledTV
On view were prototypes of a wall-sized, 82-inch BRAVIA flat-panel LCD and a 27-inch Organic Light Emitting Diode (OLED) display capable of full HD performance (1920x1080) in a razor-thin form factor. Sony also showcased 11" OLED TVs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag avskyr Sonys ständigt överlägsna attityd och håller därför på HD DVD.

Då är ju förståss Microsoft att föredra?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag avskyr Sonys ständigt överlägsna attityd och håller därför på HD DVD.

Då är ju förståss Microsoft att föredra?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Avstängd

Väldigt synd att vi har två olika tävlande format istället för en gemensam öppen standard.

Både Blu-ray och HD-DVD har DRM. Jag hoppas att båda floppar.
http://hddvdsucks.com/
http://bluraysucks.com/

Blu-ray och HD-DVD är "defective by design".
http://defectivebydesign.org/

Usch för DRM!
http://drm.info/
http://www.eff.org/IP/DRM/

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas på blu-ray. Spelar ingen roll om HDDVD är billigare nu, i slutänden kommer båda två vara riktigt billiga, precis som dagens CD och DVD skivor. (tom media och spelare/brännare dvs).

Permalänk
Medlem

Den gamla compact disc skivan kom till genom ett gemensamt Philips/Sony projekt Red book med mål att ta fram ett nytt digitalt ljudformat.
Det var allltså inte ett företag som ensamt tog fram specifikationen utan två som jobbade tillsammans.
Av de två så skulle jag nog gissa att Philips har varit den som har varit lite mer drivande då de på senare tid aktivt har skyddat formatet då andra bolag har använt Compact Disc Digital Audio logon på kopieringsskyddade skivor vilka i grund och botten strider mot Red book specifikationen.

Skall man se dock se på formaten i sig så har Blu-ray möjlighet att använda ett starkare drm skydd vilket jag om jag skall vara helt ärlig inte gillar. Skall man tro wikipedia ligger de flesta filmer som hittills släppts till Blu-ray på ett lager (25GB) medans de flesta HD DVD filmerna ligger på dubbla lager (30GB), detta kan vara en stor förklaring till att Blu-ray filmer ofta inte ser bättre ut än HD DVD.
I övrigt ser Blu-ray ut som det tekniskt bättre formatet, vilket givetvis nödvändigtvis behöver vara det bättre formatet för oss konsumenter.

VMD är dock ett mycket intressant alternativ men kommer nog tyvärr för sent för att slå igenom.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

"It is estimated that one half of the 24 million households who own HDTVs don’t watch high-definition (HD) content. Simply buying an HD set and hooking it up to a cable signal doesn’t provide any more detail than a regular TV set. To enjoy HD to its fullest you need HD programming, either through an HD broadcast antenna or an HD cable service."

Även om citerat stycke från hardocp gäller USA är det inte mycket stor skillnad mot det här landets utveckling mot HD material. Folk kommer gå till det ena eller andra formatet eller till och med båda förr eller senare. Läsare som klarar båda format vore att föredra. Om ett eller två år är säkert de flesta datorer och spelare som säljs gjorda för formaten och då behöver man inte tveka längre. Idag känns båda formaten som en ploj mer än något som är vär att införskaffa. När materialet är i överflöd och hårdvaran finns överallt, först då händer det något i utvecklingen. Till rätt pris förståss. 5-siffriga belop för spelarna är sanslöst. Billigast är nog PS3 men spelar man inte på konsoll längre är det rätt värdelöst köp.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

1. de kommer snart med en HD-DVD skiva som är på 60GB, mer än så behöver du inte för HDTV. Med tanke på hur korkade de va när de släppte de första Blue Ray filmerna så håller jag på HD DVD.

Att PS3 är ett lyft för Sony tycker inte jag då jag har provat den och den är ju inget speciellt, bara en dyr maskin med halvbra grafik.

Toshiba har dessutom gjort bättre digitala videospelare än Sony sålänge de har gjort digitala videospelare.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Saken med blueray är att du kan lagra datan mer kompak och bluerays lagringskapacitet kommer öka avsevärt jämfört med vad en en blueray skiva kan lagra idag, och fördelen med skivor jämfört med minnen är priset och livslängden.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Det är ju inte direkt pga den OTROLIGA bilden som företagen vill att vi ska byta. Det är ju för att vi redan har kastat ut 10k för en TV 4k för den första DVD-spelaren och köpt på oss filmer för åtskilliga tusentals kronor. Men nu är allt detta så billigt att dom inte längre gör någon vinst på det dom producerar så då måste dom försöka lura på oss nya grejer att spendera våra surt förvärvade slantar på.

Tänk egentligen på vilken hejdundrandes kvalitet man skulle få på en DVD-film om man gav fan i att lägga in timmar med totalt meningslöst extra material. 9GB med bara själva filmen, det skulle vara grejer det. Och helt plötsligt skulle vi inte behöva investera i annat än en ny HD TV.

Dom kommer få sälja samma filmer ytterligare en gång och fylla skivorna med ännu mer skräpmaterial (superduper aldrig tidigare visat material).

Bluff och båg är vad det är.