Fel på installation av nätverkskort, hittas ej

Permalänk
Medlem

Fel på installation av nätverkskort, hittas ej

Hej min polare har köpt ett D-link 530TX nätverkskort och satt i sin shuttleliknande dator, en Soltek något.
Den har alltså bara EN pci-plats.

Vi sätter in nätverkskortet, kopplar in kabeln och startar datorn. De 2 led'sen på nätverkskortet börjar lysa grönt.
När man startar windows, så kommer det inte fram något "Ny maskinvara är hittad" meddelande. Vi stoppar in skivan och installerar drivrutinen, startar om datorn. Det funkar inte.
Det finns inte någon ikon (de två datorskärmarna) för att nätverkskabeln är ansluten, alltså de ändras inte heller när man drar ut kabeln. Kollar i enhetshanteraren, finns inte något d-link nätverkskort.
Har även provat att lägga till maskinvara, men de går inte..

Vad kan jag göra nu då? kan ju inte byta plats på nätverkskortet eller ngt..
Det enda jag inte försökt med är att avaktivera det integrerade nätverkskortet i bioset, men datorn är hos en polare.

Tips på va som kan va fel?

Permalänk
Medlem

1. Går det att se om nätverkskortet finns med innan windows startar.

När datorn bootar brukar komma en sida med text från bios om vilka enheter som datorn har hittat (pci kort, hårddiskar, minne etc) och vilket interupt som är tilldelat man brukar kunna trycka på "PAUSE" på tangentbordet så man hinner läsa texten.

2. Har Ni installerat chipset drivrutiner etc. till moderkortet (verkar finnas drivrutiner till moderkorten, ljudkort etc. på Solteks sida)

3 Funkar något annat PCI kort i sloten?

4. Funkar 530TX kortet i en annan dator?

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise