Permalänk
Robot

Vattenkylt Chieftec

Min primärdator:

ASUS P5W DH Deluxe
C2D E6600@3600MHz
Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB
XFX 7950gt

Har byggt om vattenkylningen fyra gånger i denna låda nu, Är för tillfället nöjd med prylarna:

D-TEK FuZion (CPU)
Alphacool SNB-I2 (något billigt skit,som verkar kyla NB ok.
D-TEK MP-1 (GPU)
2xHTSF Dual 120 (med 4 Noctuafläktar)
2xLaing D4 (seriekopplade)

Men monteringen är jag osäker på. Så här ser de ut nu:

Pump-Pump-CPU=(NB+GPU)=Radiator-Radiator-Tank.

Ge mig gärna förslag på effektiva loopar med grejerna ovan, eventuellt ideer om andra komponenter.

Besök albumet: Vattenkylt Chieftec av mjältbrand

Permalänk

Snyggt! Men slangarna har du inte riktigt fått bukt på.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Alla slangar ska dras om så fort jag fått klart för mig hur systemet slutligen ska fungera. Letar för tillfället efter 1/4 nipplar som är ca 13-14mm breda. Som det är nu måste jag trä på en 3/8 slang på nipplarna innan jag kan klämma på min 1/2 slang.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

jag tycker du skapar två slingor,

Pump-Radiator-Cpu-NB-tank

Pump-radiator-GPU-tank

om du måste ha ett system så
Pump-radiator-Cpu-NB-Pump-Radiator-tank

det kommer gå mycket slang men jag skulle tycke de var bästa prestandardlösningen.

motivering varför GPU ska ha en slinga är för att dagens cpu inte utvecklar så mycket värme, GPUn gör det och jag tycker GPUn behöver mer kylning än CPU, NB är också duktig på att utveckla värme men inte lika kraftigt som GPUn så därför kan dessa kombineras.

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

ser helt ok, kan du inte vända på diskarna så att all kabel ligger bakom? och pumparna sätter du på insidan av ramen med skruvskallarna utåt istället,för nu kan du inte stänga chassit med dom bultarna eller?
kör med V-kylning oxå, vet att man aldrig blir nöjd med slang/kabel dragning.

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Ser najs ut men varför valde du att inte såga hål i taket? Har samma chassi och jag funderar på vattenkylning men var hittade du den där tanken? Ser väldigt najs ut att ha tanken i 5.25-fack

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk

Murcho:Bra ide med två loopar men jag skulle hellre köra GPU och NB tillsammans. Grafikkortsöverklockning är inte högsta prioiritet för mig, därför skulle jag koncentrera kylningen på CPU.

Holmb3rg: Tanken hittade jag på vcore.dk. Den är väldigt svår att få fast i racket pga. snabbfästena inte är kompitabla med korta enheter.
Valde att inte ha något hål i taket med tanke på alla grejor som kan smita in samt att jag gillar att ha musmattan/musen ovanpå chassiet(lagom höjd).

Lapdance: Det går att få på chassiesidan bultarna är inte ivägen, men jag föredrar att köra öppet då man lätt kan hålla koll på vad som händer i burken.

Bra idee det där med hårdiskarna, tror faktiskt det går. Om jag lyckas återkommer jag med bild.

Tack för alla kommentarer!

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

väldigt snyggt och genomtänkt att placera radiatorerna där. Hur har du monterat radiatorn på den sidan som dörren sitter på ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkMorning
väldigt snyggt och genomtänkt att placera radiatorerna där. Hur har du monterat radiatorn på den sidan som dörren sitter på ?

Hela paketet med radiatorerna hänger i sidan med M4 bult som passade i precis i fläktmonteringshålen. De två radiatorerna sitter på varsin sida av en lufttunnel fastmonterade med aluminiumprofiler.

Så lyfter jag av baksidan följer kylpaketet med.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Alla dessa 90 graders böjar och onödiga (?) Y-kors lär sacka ner på prestandan :/

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waste
Alla dessa 90 graders böjar och onödiga (?) Y-kors lär sacka ner på prestandan :/

Oh ja! det gör dom, var tvungen att använda två 1/2 90graders böjar för att inte vika slangarna. Angående Y-korsen så är dom kanske lite onödiga, men jag ville inte koppla allt i serie pga. NB och GPUblockens höga restriktivitet i förhållande till CPUblockets låga. Valde därför att paralellkoppla dem.

Nu funderar jag på att bygga om systemet till två loopar istället. I den setupen tänker jag inte använda vare sig vinklar eller Y-kors men däremot T-kors istället för tank. Som det är nu sitter tanken under radiatornivå och jag märker att systemet inte är 100% luftfritt.

Tack för kommentarerna!

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Funderingar på samma chassi med vattenkylning, tack för alla idéer man får

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Avstängd

Hadde exakt samma ide om placering av radiatorerna, kul
fattar inte att du inte fått högre poäng, men hadde de varit ett p180 så hadde du säkert haft högre.
grymt iaf 10p av mig