Dell återinför XP på konsumentdatorer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
Jag har iaf kört vista i ca två månader nu, har inte haft ett enda problem hittils. Inga problem med spel, drivrutiner eller något sånt. Och det känns mycket mer stabilt än XP

EDIT

Har, AMD X2 3800+, X850XT, MSI K8N Neo-4, ett Creative ljudkort som ja inte kan namnet på, Corsair VS 512*4, två samsung sata spinpoint diskar, en maxtor sata och en seagate ide disk.

Allt funkade direkt från instalationen

Håller med, mitt system i sign är några snäpp sämre, ändå fungerar det perfekt. Det finns EN grej som jag stör mig så otroligt mycket på med Vista, dock; det finns inte längre någon funktion för att söka efter datorer i nätverket. Man måste VÄNTA på att de kommer upp i "mina nätverksplatser" och det suger. Annars är jag totalnöjd. Sen, när det kommer ett SP1 och lite bättre drivrutiner, kommer det att bli naaaaaaajjs!!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Dra igång ett DX10 spel i WinXP då. Själv föredrar jag Vista.
Men jag kanske har missat den bristande spel-prestandan i Vista?

Hur många spel finns det ute idag som stödjer DX10?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Blir intressant nu när Dell kommer att erbjuda datorer med Linux förinstallerat.

Visst blir det gränslöst intressant....

Permalänk
Medlem

Förstår inte all denna kritik på Vista!?

Det låter ALLTID så här när det kommer nå nytt!
Det va precis lika mycket gnäll när XP kom...störtlöjligt!

Vänj er vid att saker utvecklas, om ni inte gör det får ni det svårt i livet!

OnT
Bra med valmöljigheter!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Förstår inte all denna kritik på Vista!?

Det låter ALLTID så här när det kommer nå nytt!
Det va precis lika mycket gnäll när XP kom...störtlöjligt!

Vänj er vid att saker utvecklas, om ni inte gör det får ni det svårt i livet!

OnT
Bra med valmöljigheter!

Du måste väl fatta att det blir kritik om drivrutiner inte finns eller är värdelösa, spel och program inte fungerar eller har otroligt dålig prestanda. Men det kanske bara är att man gnällig och störtlöjlig om man inte vill acceptera vilken skit som helst.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du måste väl fatta att det blir kritik om drivrutiner inte finns eller är värdelösa, spel och program inte fungerar eller har otroligt dålig prestanda. Men det kanske bara är att man gnällig och störtlöjlig om man inte vill acceptera vilken skit som helst.

Men många av oss som sitter med flera år gamla grejjer, som är utdaterade för längesen, och inte har problem med drivrutiner eller något alls? Jag tror att det där är ett uppblåst problem. Har du provat själv, tex? Eller bara suttit och läst allt i andra forum och använder deras åsikter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Men många av oss som sitter med flera år gamla grejjer, som är utdaterade för längesen, och inte har problem med drivrutiner eller något alls? Jag tror att det där är ett uppblåst problem. Har du provat själv, tex? Eller bara suttit och läst allt i andra forum och använder deras åsikter?

Exakt, Drivrutinerna rullar in på vista hela tiden nu, Nvidia,Ati fungerar tex alldeles utmärkt, inget spel har krånglat hittills. Klart man får vara kritiskt men då ska man ha personlig erfarenhet av systemet med.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte allt gnäll på att XP skulle vara ostabilt i någon mening jämfört med Vista. Jag har då verkligen inga som helst problem med XP angående stabilitet.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

XP har ju blivit riktigt stabilt och egentligen är det ju en SP3 som det är dags för.

Vista blev en tummetott och det lär dröja ett bra tag innan barnsjukdomarna är borta. För mig som inte spelar så mycket finns ingen som helst anledning att gå över till Vista utan jag fortsätter med XP med 2000-look. KISS Keep It Simple, Stupid!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Själv förstår jag inte allt gnäll på att XP skulle vara ostabilt i någon mening jämfört med Vista. Jag har då verkligen inga som helst problem med XP angående stabilitet.

Nej det är sant, XP är inte alls dåligt. Men jag har personligen tröttnar, tycker det är kul att hänga på det nyaste, om man nu kan. Hårdvaruvägen är ju mer ekonomiskt smärtsam:) Men det kommer väl nån gång. Att däremot uppgradera till Vista har känts helt rätt för mig. Jag kan säga att det faktiskt har känts mer stabilt än XP än så länge, har kört det sen vecka 9 nånstans nu. 2 saker som jag har märkt INTE fungerar är Doom 3 och Trackmania. Trackmania beror på skit-Starforce Protection, men Doom 3 har jag absolut ingen aning om varför det inte fungerar. Det är antagligen inte Vista's fel. Det fungerade tills jag höjde grafikinställningarna, nu får jag blåskärm xD
Nu kom jag ganska mycket OfT. Vad jag vill få fram är att Vista är nästa steg i utvecklingen, och även om det dras med barnsjukdomar så fungerar det ändå tillfredsställande och det kommer att bli myyyycket bättre.

Permalänk
Medlem

Hur kan det kännas mer stabilt än ett OS som utan problem klarar 1år i uptime? När du får blåskärm av spel? Underligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Hur kan det kännas mer stabilt än ett OS som utan problem klarar 1år i uptime? När du får blåskärm av spel? Underligt.

Har inte provat att ha Vista på i ett år än så länge:) Och ärligt talat så fick jag inte Doom att fungera i XP heller. Nedladdat kan man aldrig lita på. Antar att det SÄKERT finns någon här som lirar Doom 3 underbart med Vista. Har jag rätt, någon?:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Hur kan det kännas mer stabilt än ett OS som utan problem klarar 1år i uptime? När du får blåskärm av spel? Underligt.

Jag måste ha sovit under en sten, för i min värld har Vista bara funnits 3-4 månader typ.

*Edit*
Fattades bokstäver.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

bra att DELL lyssnar på sina kunder

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Musikälskare

Vista kommer jag nog inte att testa förens om nån år, verkar vara massa problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det är väl smart att forsätta med XP, för det är verkligen hur stabilt som helst! Osänkbart system.

Vista lär också blir det, när det släpps vettiga drivrutiner. Blir det en bärbar dator så köper jag med Vista Home Premium, men kanske kör på XP i början (om det skulle visa sig struligt med program/drivrutiner).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Jag har läst (på ett ställe) att det ska komma en DirectX 9L som ska vara som dx10 för XP.

Tyvärr så kommer vi med XP inte få tillgång till 9L http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35140

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Nej det är sant, XP är inte alls dåligt. Men jag har personligen tröttnar, tycker det är kul att hänga på det nyaste, om man nu kan. Hårdvaruvägen är ju mer ekonomiskt smärtsam:) Men det kommer väl nån gång. Att däremot uppgradera till Vista har känts helt rätt för mig. Jag kan säga att det faktiskt har känts mer stabilt än XP än så länge, har kört det sen vecka 9 nånstans nu. 2 saker som jag har märkt INTE fungerar är Doom 3 och Trackmania. Trackmania beror på skit-Starforce Protection, men Doom 3 har jag absolut ingen aning om varför det inte fungerar. Det är antagligen inte Vista's fel. Det fungerade tills jag höjde grafikinställningarna, nu får jag blåskärm xD
Nu kom jag ganska mycket OfT. Vad jag vill få fram är att Vista är nästa steg i utvecklingen, och även om det dras med barnsjukdomar så fungerar det ändå tillfredsställande och det kommer att bli myyyycket bättre.

Ang. Starforce-grejen, det finns uppdateringar som ska funka i Vista. Dreamfall krävde SF och när jag installerade drivrutinen för det så var jag tvungen att stoppa i Vista-skivan och reparera OSet vid omstart. Det underligaste var att jag inte hittade någon form av download-del på deras hemsida för att få ner den senaste versionen, så jag fick installera den inkompatibla versionen och uppdatera den innan jag startade om datorn. Då funkade det.

http://www.star-force.com/protection.phtml?c=83&id=1036

http://www.star-force.com/protection.phtml?c=83&id=963&search...

Permalänk
Medlem

Om ett halvår kanske lär det mesta funka i Vista, och då lär det väl bli ett byte, dock endast för att få tillgång till DX10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Skillnaden mellan 2k och XP var ju inte särskilt stor. Det fanns redan drivrutiner
till i princip allt och win 98 var riktigt kasst. Inte konstigt att det gick fort.

Skillnaden mellan Windows 2000 och XP var stor om man ville kunna spela
spel. Stödet för de senaste spelen i 2000 var hopplöst dåligt. Man fick
i princip välja mellan att köra ett stabilt 2000 utan möjlighet att köra
alla spel eller ett mindre stabilt XP med möjlighet för att köra alla spel.

[QUOTE]

XP är stabilt och Vistas drivrutinsproblem lockar ingen. Få har anledning att byta idag.

[/QUOTE]

Mitt intryck är att Vista är minst lika stabilt som XP. Tyvärr är det som du skriver lite
svårigheter att hita färdigutvecklade drivrutiner till allt, det mesta är betaversioner.
Är därför ett klokare val att vänta ett tag på att marknaden har kommit ifatt, vilket Dells
konsumenter har bevisat.

Jag tvekar inte en sekund att om några månader byta till Vista när jag byter moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Dom släppte Vista för tidigt till marknaden. DOm borde ha utvecklat det mer och släppt bättre drivrutiner till dom olika Pc hårdvarorna.

Ska MS utveckla drivrutiner till Allt som finns till XP så att det passar i Vista medan företagen som gör produkterna tar semester?
Eller vilka menar du är "dom"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Tror personligen att (om det händer) så kommer nog många "hemmafixare" att välja detta alternativ då linuxet kommer vara i princip gratis. De har ju redan skaffat hem sig en "licens"

Näe men det är bra att man återinför XP, vista är ju fan inte klart än.

Är Vista inte klart än? Det var något nytt för mig, kan du komma med något exempel på vad som Inte är klart?
Flyter på bra hos mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Sen när har MS lyckats med något som fungerar felfritt?
Personligen så väntar jag c:a 3 år till så dom fixat SP3(eller liknande) till Vista.
2 orsaker till varför Dell har XP kvar är nog att Vista fungerar inte, eller så är dell så dåliga att dom inte klarar Vista.. jag har läst att Vista fungerar så jag tror på det sistnämda.

När har något företag släppt en helt ny version av ett Operativsystem som fungerar felfritt?
T.ex när Mac OS gick över till Intel processorer. Tror du att det var felfritt då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TAG
Hur många spel finns det ute idag som stödjer DX10?

Jag försöker säga att Vista fungerar utmärkt om man kör ett uppgraderat system och uppgraderad mjukvara. Det är väl klart (?) att Elastomania fungerar bättre till WinXP än Vista för att det är skapat innan Vista kom.
Men när Elastomania delux ultra super edition kommer till Vista fungerar det förhoppningsvis bättre till Vista än WinXP.

Man kan inte jämföra ouppgraderad mjukvara och sedan skrika att Vista suger rövpung på alla forum man hittar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du måste väl fatta att det blir kritik om drivrutiner inte finns eller är värdelösa, spel och program inte fungerar eller har otroligt dålig prestanda. Men det kanske bara är att man gnällig och störtlöjlig om man inte vill acceptera vilken skit som helst.

Helt klart att man blir sur!
Men rikta kritiken till utvecklarna av drivrutinerna och inte MS

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Då jag är såååååååååå lat undrar jag om någon här har en länk som förklarar dom olika versionerna av Vista utförligt?

Det är väl några st att välja på?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag måste ha sovit under en sten, för i min värld har Vista bara funnits 3-4 månader typ.

*Edit*
Fattades bokstäver.
http://www.gunnarsson.biz/bbb/images/smiles/icon_redface.gif

Det är just det som är poängen, XP är snuskigt stabilt numera. Vista fick han blåskärmar i... Då är det ett konstigt uttalande att han tycker det är mer stabilt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Men många av oss som sitter med flera år gamla grejjer, som är utdaterade för längesen, och inte har problem med drivrutiner eller något alls? Jag tror att det där är ett uppblåst problem. Har du provat själv, tex? Eller bara suttit och läst allt i andra forum och använder deras åsikter?

Ja jag har provat, och än så länge hatar jag vista, fick både bluescreen och hängningar. Sen att det skulle hoppa mellan 600 - 800 mb ram gjorde inte saken bättre.

Väntar nog 1 år till så SP1 hinner komma ut och alla buggar fixas .

Visa signatur

AeroEngine II // eVGA 680i // Intel Core 2 Duo E6300 @ 2.80Ghz // ATI X1950XT 256MB // Corsair XMS2 PC6400 2x512MB DDR2 @ 800Mhz (4 - 3 - 3 - 3 - 2T) // Hiper 580W //

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det är just det som är poängen, XP är snuskigt stabilt numera. Vista fick han blåskärmar i... Då är det ett konstigt uttalande att han tycker det är mer stabilt.

Men dudå. Har inte heller förklarat saken helt. Det är en nedladdad verison, tyvärr, och det fungerade TILLS jag höjde grafikinställningarna vilket borde betyda att det är drivrutinerna och INTE operativsystemet som spökar. Har ALDRIG fått en BSOD i någon annan applikation, och tex. explorer slutar aldrig svara som i XP. Således påstår jag att Vista är STABILT.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Dra igång ett DX10 spel i WinXP då. Själv föredrar jag Vista.

Den möjligheten verkar inte vara långt borta, det finns ju redan en Alfa/Preview av det att tanka ned, dock inte från MS..
I bästa fall finns det en väl fungerande DirectX 10 innan spelproducenterna börjar kränga DirectX 10-spel iaf..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Men dudå. Har inte heller förklarat saken helt. Det är en nedladdad verison, tyvärr, och det fungerade TILLS jag höjde grafikinställningarna vilket borde betyda att det är drivrutinerna och INTE operativsystemet som spökar. Har ALDRIG fått en BSOD i någon annan applikation, och tex. explorer slutar aldrig svara som i XP. Således påstår jag att Vista är STABILT.

Det är inte det som är poängen, du påstår att XP inte är stabilt. Det är bull. Du kan utan problem köra XP ett år utan omstart. Men du kanske körde en nedladdad XP med betadrivrutiner där oxå?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det är inte det som är poängen, du påstår att XP inte är stabilt. Det är bull. Du kan utan problem köra XP ett år utan omstart. Men du kanske körde en nedladdad XP med betadrivrutiner där oxå?

Nope, det var original. Men det är faktiskt sant, jag upplever Vista som en stabilare plattform, och det är en subjektiv åsikt så du kan inte argumentera ner mig, tyvärr. Men så är det. XP krashade - Vista gör det INTE. Någon som håller med mig?

EDIT: När vista har blivit 5 år gammalt som XP är nu, ska jag prova att köra det ett år utan omstart, jag är övertygad om att det inte kommer att vara något problem:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe

När har något företag släppt en helt ny version av ett Operativsystem som fungerar felfritt?
T.ex när Mac OS gick över till Intel processorer. Tror du att det var felfritt då?

Mac OS X har sedan starten också funnits för Intel. För varje uppdatering har man parallellt haft en fungerande intel-version. Så själva första releasen av Tiger till Intel var helt okej. Däremot var det stora problem med hårdvaran som först nu verkar funka bättre.

WOW! Hur får man ett års uptime med XP? Måste man inte skippa en massa uppdateringar och därmed omstarter? Jag har nog haft 3-4 månader på min Mac men sedan brukar det alltid komma en uppdatering av något slag.

Permalänk
Medlem

Då är det ju SBS och att jämföra med en ren installation och nått som du kluddat i (när du kluddade i Vista krashade ju den oxå) så jag kan inte se nån annan orsak än användarfel.

För mig går XP som en klocka. Aldrig nått strul på nån av mina maskiner.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730