Permalänk

FAQ: Tv ut

FAQ: TV ut

Q: Vad ska jag köpa för kabel om jag vill koppla in datorn till TVn?

Det beror på vad du har för grafikkort, tv och krav.
S-Video och/eller komposit är väl vanligast att man använder. Kvaliteten på bilden är helt acceptabel, så länge man kollar på film. S-Video klarar 10-15 meter normalt sett. Komposit tror jag något längre. Men det under förutsättning att den är bra skärmad.

S-Video - Direktlänk till Dustin (10 meter)

Länk till bild på kabel
S-Video (större rund kontakt med 5-9 stift i) har färg- och ljusstyrkeinformation på två olika kanaler.
En S-Video kabel kan klara en komposit signal men inte tvärtom.

Att tänka på:
TV-ut på de flesta bärbara och även stationära är S-Video och äldre TV apparater klarar inte av separata signaler vilket leder till svartvit bild.

Komposit - Direktlänk till Dustin (10 meter)

Komposit (rund kontakt med en hylsa och ett lite större stift mitt i) skickar allt i samma signal.

En SCART adapter är väldigt händig att använda

Q: Varför blir bilden så dålig när jag använder S-Video/komposit?

En CRT TV är optimerad för rörliga bilder, den är aldrig bra på att visa statiska bilder, exempelvis text.
Komposit-kopplingen ger lite blekare färger och lite suddigare bild än S-Video normalt sett.
För den som är ute efter ännu bättre bildkvalité är det HDTV (HDMI) eller DVI som gäller.

Q: Felsökningar och lösningar
Ursprunglingen skrivet av SpiXx^Orginalet @ 64bits.se (något ändrat)

Felsökning

1. Jag ser inget på TV skärmen men datorn hittar den
2. Jag ser inget på TV skärmen och datorn hittar inte TVn
3. Jag har gjort allt rätt men när jag klonat så syns inte hela skärmen
4. Jag får låg upplösning på både skärm och TV samt lågt bild djup.
5. Jag får ett felmeddelande som säger att det är fel på mitt OS!
6. Det fungerar utmärkt framtills att jag ska kolla på DVD då TVn blir svart.
7. Det går inte att utöka skrivbordet till TVn.

Lösningar

1. Kolla om du har rätt kanal på TVn om du kopplat direkt med S-video eller
Composite så är det bara att leta efter tex AV.
Om du kopplat till scart leta efter EURO1 eller EURO2 osv.
Annars har du en TV som antagligen inte klarar av Datorns signaler, du bör testa
med att starta om, du bör då se om du ser start skärmen på TVn.
2. Kolla att du kopplat rätt annars kollar du på 5.
3. Ditt grafikkort orkar inte med mer än en viss upplösning sänk den till din vanliga
skärm och testa igen.
4. Testa med att byta TV format funkar inte det tryck på Felsökning.
5. Det är nämligen så att Windows 95/98 och vissa ME inte stöder flera skärmar
men även XP home saknar denna funktion men det bör funka om du skaffar ett program som TV-Tool (endast för Nvidia kort, länk finns längre ner i FAQ:en).
6. Detta problem kan lösas om du byter TVn till primär bildskärm (glöm inte att ändra tillbaka när du stänger av)
Annars kan man köra via windows "utöka skrivbordet till denna skärm" funktion.
7. Testa att byt till VGA-utgången istället för DVI-utgången.

Q: Varför är bilden svartvit/varför får jag ingen bild och hur löser jag det?

1. Har jag de senaste drivrutinerna?

De kan laddas ner på deras oficiella hemsidor:
Ati Drivrutiner
Nvidia Drivrutiner

2. Stödjer min TV PAL-B? Är den inställd på det?

Troligen ligger felet i att ena apparaten sänder komposit och andra förväntar sig S-Video.
Kika lite i inställningarna på ditt grafikkort (se länkar längre ner för mer info) och se till så att den skickar PAL-B signaler. Använd den adapter som följde med ditt grafikkort, den kan vara nödvändig. Detta gäller framförallt för kort med ViVo-funktionalitet.
(PAL-B är det svenska formatet på signalen, den amerikanska motsvarigheten är NTSC).

3. Använder jag rätt kabel?

Skulle det fortfarande inte fungera, se till att du använder rätt sladd/sladdar.
Du kanske använder S-Video kablar när din TV inte stödjer S-Video - testa komposit istället!

4. Har jag kopplat rätt?

Dubbelkontrollera alla kablar att dom sitter rätt. Om du använder en SCART kontakt, kontrollera att switchen står på INPUT. Oftast kan bara ena SCART-kontakten på TVn ta emot S-Video, testa dom/den andra.

Övriga tips:

En annan sak som vissa glömmer är att det på vissa kort finns möjlighet att ändra om man vill ha PAL eller NTSC.
(det står i manualen om man kan ändra detta)
För att ändra detta letar man upp switchen på grafikkortet och ändrar denna enligt vad manualen beskriver.
På vissa kort finns det två switchar och är man osäker på vilken det är man skall ändra på, kolla i manualen igen. Det borde stå.
Det står som sagt i manualen hur det skall se ut på switcharna om PAL är inställt. Detta ska man inte behöva ändra om man köpt kortet i Sverige.

Länkar:

Nvidia:
Tvtool - Ett väldigt lätt program för att snabbt och enkelt komma åt dom viktigaste inställningarna.
En annan guide för TV-ut med GeForce kort

Ati:
Hur man får perfekt TV-ut med Ati Radeon
Ati Tray Tools - Mycket bra och simpelt verktyg till Ati kort

Credits till:
chopha
SpiXx^Orginalet

Syftet med denna FAQ är att minska antalet frågor angående TV-ut som återkommer jämt och ständigt på forumet.
Ha i åtanke att detta är mitt första försök till en FAQ

Saknas det något? Är det något som inte stämmer? Stavfel? Konstruktiv kritik mottages gärna (helst via PM då jag kollar det dagligen). Fyll gärna ut mer om ni anser att någonting saknas.

Senast uppdaterad: 2007-07-12
Anledning: Fixade några döda länkar.

Permalänk
Medlem

S-video till composit

Hej.

För de som det där inte fungerar för och håller på att slita av sig håret för att det inte funkar så finns det en S-videoadapter som omvandlar S-videosignal till kompositvideosignal.

Köpte en från Clas Ohlson för 40 kr och det fungerar riktigt bra. Stoppade bara fast den i min s-video ut och kopplade på en komposit kabel som jag tryckte in i TV'n.
Aldrig mer svart vit bild och aldrig mer tv-tool.

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327847000

Permalänk
Medlem

EDIT:

Nu vet jag hur man gör om man får svartvit bild.

om du testat allt, men endå får svartvit bild på tv:n så behövs det en sådan här:
S-VHS till Komposit

så fick jag färg på tv:n.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har ett delikat problem med min TV-out. Det är så att jag precis köpt en ny TV. Denna nya TV är en Widescreen som har upplösningen 576i. Och eftersom att jag är en perfektionist så vill jag ha utsignalen från datorn i precis den upplösning som TVn kör i, samt uppdateringshastigheten.

Det första steget var att räkna ut upplösningen på TVn. Eftersom att jag vet att den vertikala upplösningen är 576 pixlar och jag vet vad det är för proportitioner på bildrutan, nämligen 16:9, så kan man räkna på detta:
576 / 9 = 64
64 x 16 = 1024
Upplösningen blir alltså:
1024 x 576 för bilden.

Jag beslöt mig då för att ta hem Powerstrip till datorn för att ställa in upplösningen till just denna lite säregna upplösning. Sagt och gjort. Men problemet är som följer att den yta som datorn har som "desktop" är större än den bilden som visas på TVn, vilket innebär att jag måste "scrolla" i bilden genom att dra musen emot kanten på bilden. Detta är något som jag inte alls tyckte var särskilt bra. Jag har försökt att hitta en upplösning som jag precis slipper scrolla i för att finna att den bästa är 720 x 576. Men detta är, hör och häpna en upplösning som är 4:3, vilket är galet fel. Dessutom om jag kör ett videoklipp från datorn när man har denna upplösning så blir det ju inte så att videon fyller ut hela bilden, utan jag får samma problem som jag hade på min gamla 4:3 TV, nämligen att man får svarta fält i över- och nederkanten på TVn.

Någon som vet hur man kan lösa detta? Relativt grinig efter att man lagt ut en liten slant för att uppgradera från ett gammalt härke till ett nytt för att upptäcka att videon från datorn fortfarande blir samma bildyta (mer eller mindre) som man hade på sin gamla 4:3 TV.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Big_PHat: Upplösningen på en vanlig CRT Widescreen är 720x576, samma som på en vanlig 4:3. Skillnaden ligger i att den ritar upp pixlarna som rektangulära istället för kvadratiska. SDTV/DVD-material i 16:9 lagras ihoptryckt horisontiellt för att sedan dras ut till rätt förhållande av TV:n.

Ni som har 4:3 TV:n kan prova detta genom att ställa in DVD-spelaren/digitalboxen på 16:9.

Visa signatur

db^

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får bara svartvitt bild på med TV-out
Det finns några små saker att tillägga på denna punkten.

Många använder en SCART --> S-Video / Komposit omvandlare och får bara svartvitt. Det är för att SCART-standarden inte stödjer inkoppling av S-video på det sättet. Så har du inte en relativt ny tv som trots detta kan snappa upp S-video-signalen så får du svartvitt.

S-video är bättre än komposit just för att färgen sänds separat mot ljusstyrkan (två olika ledare) det som händer är att TVn tror att ljusstyrkan är en kompositsignal och visar den.

Lösningar

Testa alltså att köra en kompositkabel från datorn till din Scartomvandlare på tvn så borde det funka.

Har du Nvidiakort så kan du även använda TV-tool för att "Force Composite" genom S-video kabeln.

Man kan även fuska ihop en kompositsignal genom att sammankoppla pin 15 och 20 på scartsidan för att få färg.

Bilden visar pin 15 och 20.

| - - x - - - - - | / x - - - - - - - - |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

[b]Observera: I en FAQ ställer man inga fråga. Man kan tillföra ny information eller påpeka om något är felaktigt i tråden.[/b]

Ha ni andra problem som inte står i våra FAQs, kan ni skapa en ny tråd. Om ni inte hittar svaret med våran eminenta sökfunktion.

Permalänk

Jag vill påpeka att på ett ATI X1900XT så kan man endast använda tv ut om man har kopplat skärmen till den vänstra DVI utgången (till vänster om uttaget till TV).
Jag vill påpeka detta för att det skapade bekymer för mig i flera dagar

Men nu har jag fixat det :), tack vare: http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=3079&h...

SÅ, om du har kopplat skärmen till det högra DVI uttaget (till höger från mitten, så kommer aktiveringen att ej funka, utan den kommer att avaktiveras direct.

Hur märker jag att det blivit så?
1: När jag gå in via Destop->Egenskaper->Inställningar.
Och sedan försöker att utöka bilden till secondär skärm så blir den grå direct efter försöket
2: När jag går in via ATI Catalyst Control Center och försöker att aktivera secondary genom att klicka på secondary och trycka "Yes" men att inget händer.

Permalänk
Medlem

Går det att fixa så att man kan starta datorn och bilden kommer direkt? för jag vill inte ha med dator skärmen i rummet utan bara ha tv:n som skärm.

mvh fidde

Permalänk

Problem med svartvit bild kan även bero på vilken ingång man använder i TV:n. På min TV har jag två scart och en s-video-ingång, men det är endast möjligt att få färg via scart 1 och s-video, så om man tror att man har försökt allt kan man alltid prova en annan ingång på TV:n.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | 2GB RAM | Gainward 7800GT | Maxtor Diamondmax 200GB | Seagate Barracuda 320GB | Western Digital 80GB
Core 2 Duo E6420 | Abit F-I90HD | 2GB RAM | Antec NSK2400 | Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Citat:

6. Det fungerar utmärkt framtills att jag ska kolla på DVD då TVn blir svart.

Citat:

6. Detta problem kan lösas om du byter TVn till primär bildskärm (glöm inte att ändra tillbaka när du stänger av)

Detta är ju den dåliga/felaktiga lösningen. Ärligt talat så tycker jag knappast att det är en lösning utan bara ett sätt att kringgå problemet.
Bättre är att gå in i inställningarna och sätta fullskärmsvideo till den sekundära skärmen.

Permalänk

ingen av de för mig relevanta länkarna (har ati-kort) fungerar....

Permalänk
Medlem

Jag har bara en liten klurig fråga.. ja det är så här att jag undrar om det går att använda komponentkabel som omvanlas till SCART. från datorn till en vanlig tv.

från datorn så är det en adapter till RGB Y/Cb/Cr eller va det nu heter..

Snälla svara..

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Många använder en SCART --> S-Video / Komposit omvandlare och får bara svartvitt. Det är för att SCART-standarden inte stödjer inkoppling av S-video på det sättet. Så har du inte en relativt ny tv som trots detta kan snappa upp S-video-signalen så får du svartvitt.

Lösningar
Har du Nvidiakort så kan du även använda TV-tool för att "Force Composite" genom S-video kabeln.

Jag använder en kabel där ena kontakten är S-Video och den andra RCA som jag kopplar till en scartomvandlare och givetvis får jag då svartvitt...

Tänkte testa "Force Composite" men jag kan verkligen inte hitta det i TV-Tool så nu undrar jag om det är jag som är blind eller om jag har missuppfattat.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Det blir rätt flimrigt här, som o spela Playstation 2 utan RGB kabel ungefär.
Kan man inte fixa det på nått vis ?

Det finns ingen TV-Out RGB-kabel typ?

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem

m1nken: Jag hade också problem med svideo->scart, och jag löste det genom att använda tipset ovan, att förbinda färg och ljussättningssignalerna(dvs fuska ihop en composite-signal). Man kan göra det på två (enkla sätt). Antingen öppnar man upp scart-kontakten och sätter en tråd mellan pin 20 och 15. Är dock rätt så små utrymmen där och kräver antagligen att man löder. Här är en bra tutorial för detta:
http://camp0s.altervista.org/sVideo/how_to.htm

Annars kan du ta s-video kontakten (den med 4 hål) och lägga en tunn koppartråd mellan två av dessa och trycka i kontakten. Det är detta jag kör med och det funkar perfekt. Fördelen är att du slipper löda och öppna upp nånting. Tar max 30 sekunder. Här finns en bra tutorial
http://www.chinastillcool.co.uk/solutions/SVIDSCART/SvidSCART...

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

Vissa länkar fungerar inte

Permalänk

länken till scart-adaptern länkar en till ett DVD-kit, är detta något fel?

Permalänk

Hejsan!

Har både testat Svideo till komposit omvandlare och Svideokabel till min scart, på båda sätten får jag svart/vit bild, blir helt galen , tankat rivaturner och ati programmet som rekommenderas.

Kan det vara så att TVn e för gammal? det har funkat förrut för något år sen på en annan tv då.

Har testat Svideo kablen till en annan tv och det blev Svart/vit bild där, kan tilläga att när jag försöker ändra färg på TVn genom ATI programmet så händer inget men när jag ändrar ljusstyrkan så ändrar det sig.

Visa signatur

AMD 2400+@2410Mhz (1.8vcore)|Kingstone PC2700@400Mhz|Shuttle AN35N Ultra|80GB Samung|R9600VE 420/230|

Permalänk
Medlem

Jag får ingen färg bild fast jag har skaffat mig en composit adapter. Har testat det mesta förutom tv-tools då jag inte får forca fram composit. När jag klickar på knappen "adjust" där jag misstänker att force composit ligger får jag fram ett meddelande som lyder: "Moste properties on this tab are disabled for MV TV encoder.
Please use the MV properties button on the first tab to adjust the MV encoder!"

Jag förstår inte riktigt va dom menar med det meddelandet. Skulle uppskatta lite hjälp för jag bli galen....

Har ett Geforce 8800 gts 512 mb

Visa signatur

A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ålen31
Jag får ingen färg bild fast jag har skaffat mig en composit adapter. Har testat det mesta förutom tv-tools då jag inte får forca fram composit. När jag klickar på knappen "adjust" där jag misstänker att force composit ligger får jag fram ett meddelande som lyder: "Moste properties on this tab are disabled for MV TV encoder.
Please use the MV properties button on the first tab to adjust the MV encoder!"

Jag förstår inte riktigt va dom menar med det meddelandet. Skulle uppskatta lite hjälp för jag bli galen....

Har ett Geforce 8800 gts 512 mb

Exakt samma situation, fast jag har ett 7600 GT. Tror jag dödar något snart.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E