Jag har tappat 4Gb på min Western Digital

Permalänk
Medlem

Jag har tappat 4Gb på min Western Digital

Tjenare,

Efter att jag formaterade C: och installerade om XP saknas det 4GB på min C:\ partition.

Det står 8Gb när man kollar informationen på disken, men när man kollar hur mycket utrymme allt som ligger på disken tar, så tar det bara 4Gb, men ändå är det bara ~100mb ledigt utrymme kvar.

Irriterande som fan :\ Någon som har förslag om hur jag ska göra? Något program el. dyl?

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Låter som du ändrade klusterstorleken när du formaterade om. Rätta mig gärna om jag har fel nu någon, men större klusterstorlek ger väl bättre prestanda men man får mer "wasted space" om mycket småfiler finns på disken.

Har man t.ex. klusterstorlek 8kb tar alltid filer upp platser jämnt delbart med 8. En fil som är t.ex. 9kb tar då upp två kluster och tar i praktiken då upp 16kb diskutrymme. Hade klusterstorleken istället varit 4kb hade en fil på 9kb rymts inom tre kluster, 3x4 = 12kb. I första exemplet tappar man 7kb i outnyttjat diskutrymme medan i andra exemplet bara 3kb. Har man hundratals/tusentals filer på disken blir detta lätt flera MB och t.o.m. GB som inte kan nyttjas optimalt.

Men att välja för små kluster ger väl negativ inverkan på prestandan då fler kluster behöver hanteras av filsystemet. Har man t.ex. en disk med enbart stora videofiler ger stor klusterstorlek bäst prestanda.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ändrade jag ingenting när jag formaterade om, men det kan mycket väl stämma.

Frågan är vad jag gör åt det? Formatera en gång till?

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Kolla papperskorgen, system restore, etc etc.. brukar ligga massa dolt skräp.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Växlingsfilen?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM