Permalänk
Medlem

Zepto Vs Dell?

Idag kollade jag med HP vad min hempc skulle kosta. Jag har en DV9094 med tvkort och 2gb ram 200gb hd och go7600.....de stållarna skulle ha 15000kr för en 6 månader gammal dator!!!!! De kan inte vara riktigt kloka!!!!
Så nu skall jag köpa en annan dator istället. Jag vill helst ha en lite mer portabel dator än den skunkiga 17"aren som jag har nu...

De som jag än så länge kollat på är dessa två...vilken verkar bäst och har ni något alternativ?

Zepto 6625 WD
16376 kr

Dell XPS M1210
16996,25kr

Hur stor skillnad e det mellan grafikkorten? Kommer jag märka stor skillnad mellan dessa och min 7600 som jag har idag?

Konfigurationen kan nin se nedan->

Zepton...
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
2.0 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz (120625)
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
Tangentbord Znote 6x15W Grått SE
Miljöavgift
2 GB DDR2 PC6400 Original Zepto Ram
160GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®
DVD-RW Dual Layer DVD Brännare Slot-in
Microsoft® Windows® XP Home UK
På platsen service - 1 år

eller

Dell XPS M1210
16996,25kr

PROCESSOR
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB) redigera

OPERATIVSYSTEM
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera

SINNESRO
1 -Year International On-site service redigera

LCD-SKÄRM
12,1-tums WXGA (1280 x 800) TFT-skärm med TrueLife™ och inbyggd webbkamera redigera

MINNE
2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024) redigera

HÅRDDISK
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8X DVD+/-RW med programvara redigera

GRAFIKKORT
256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 TurboCache redigera

PRIMÄRT BATTERI
9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar Dell, kommer troligtvis köpa en sedan... men i detta fall hade jag tagit en Zepto... tycker det är vettigare storlek och delarna du får är ju nyare och snabbare (hoppas jag ) :). Men allt har ju med storleken att göra... så ditt val

Permalänk

lätt dell utan tvekan, bra kvalitets grejerm kanon bra dagen efter support ifall om något går fel. och det är en 12" otroligt portabel!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

kollat på skärmarna och jämnfört i verkligheten?

Visst ja det går ju inte....

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan datorerna är att,

* Dellen har ett sämre grafikkort jämfört med ditt Go7600
* Zepton har ett DX10 grafikkort, vilket är 80% bättre

Zepton har även minnen och FSB som kör i 800MHz jämfört med 667MHz.

Finns även en 14" variant av Zepton med samma specs (mindre skärmupplösning dock).

Jag hade absolut kört på Zepton, det är en bättre dator prestandamässigt

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
kollat på skärmarna och jämnfört i verkligheten?

Visst ja det går ju inte....

jodå om man känner någon som har de ;). Så ovanligt är det inte med Dell iaf Zepto kanske är svårare

Permalänk
Medlem

Det är enorm skillnad mellan grafikkorten, 8600 gt presterar ~90% bättre än 7600 vilket i sin tur är mycke bättre än ett 7400. Så prestandamässigt vinner zepton med hästlängder

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Som vissa skriver, Dells support känns mer seriös än Zeptons. Ni som har Zepto kanske kan säga hur det funkat med leveranser och ev problemlösningar?

//m

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Avstängd

Zeptos kvalite & support är inte i närheten av Dell.

skulle lätt ta m1210 (du vill ju ha en liten laptop). motiveringen är att den har blivit "billigare" och är mycket snyggare, bättre support/kvalite. + bättre/mindre skärm.......
det enda som är bättre på Zepton, är som sagt gpun, (glöm inte heller att Zepton är helt ny, vilket medför barnsjukdomar, + att det finns risk för värmeproblem med det kortet)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga efter att ha mätt upp hur stor en 14.1" Zepto är så kommer jag nog gå på Dell.
Dellen är:
31,4*297,18*220,98 mm
Vikt Från 1.98kg

medans Zepton är

27*341*247 mm
Vikt 2.35kg

Det som jag är lite oroad över är hur kommer den funka att använda för redigering av foton i Photoshop? Kommer det gå mycket segt?

KSMB, du nämner värmeproblem. Jag kan säga att den DV 9094 som jag har idag blir mycket varm med Go7600 och att fläkten går kostant hela tiden...Det är så illa ibland att man nästan bränner sig på ytorna nedan kretskortet. Man skall nog inte ha den längre stunder i knäet för då riskerar man nog att bli steril pga värmeutvecklingen.....

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem
Citat:

Zeptos kvalite & support är inte i närheten av Dell.

???? Vad mumlar du om, vad är det för problem med Zeptos kvalité som gör att den inte ens är i närheten av Dells kvalité? Har du några länkar till dina påståenden eller är du helt enkelt bara en Dell-fanboy?

Permalänk
Medlem

Zepton har bättre GPU, CPU, skärmupplösning, RAM, så nej, Zepton har inte "bara bättre GPU".

Checka in Zeptos 6224 (tror jag) om du vill ha ett muskelberg i en liten förpackning

Supporten vet jag inget om, men det är lätt att få tag på dem i diverse forum iaf, så mycket vet jag. Dem verkar svara på alla möjliga frågor. Dells support är säkert bra den med; men jag har aldrig valt en dator pga supporten, jag väljer min dator baserat på prestanda, och där vinner Zepton med hästlängder.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Jag är på väg att beställa en bärbar. Zepto kom ut med nya modeller precis men verkar inte hålla samma kvalite som Dell på grejerna och supporten.

Vet någon när Dell kommer ut med Santa Rosa modeller för sin XPS serie?
Värt att vänta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
Zeptos kvalite & support är inte i närheten av Dell.

skulle lätt ta m1210 (du vill ju ha en liten laptop). motiveringen är att den har blivit "billigare" och är mycket snyggare, bättre support/kvalite. + bättre/mindre skärm.......
det enda som är bättre på Zepton, är som sagt gpun, (glöm inte heller att Zepton är helt ny, vilket medför barnsjukdomar, + att det finns risk för värmeproblem med det kortet)

mmm, sluta snacka skit!
du vet ju inte vad du pratar om!

edit: vafan vet du om Zepto egentligen, och deras värmeproblem!
här verkar dom iaf inte ha några problem iaf!
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=122876

4547 3dmark06 och det på 14"aren!
Försök få det på dina kära Dell om du klarar!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
Zeptos kvalite & support är inte i närheten av Dell.

skulle lätt ta m1210 (du vill ju ha en liten laptop). motiveringen är att den har blivit "billigare" och är mycket snyggare, bättre support/kvalite. + bättre/mindre skärm.......
det enda som är bättre på Zepton, är som sagt gpun, (glöm inte heller att Zepton är helt ny, vilket medför barnsjukdomar, + att det finns risk för värmeproblem med det kortet)

Jaha? Så du äger en zepto själv, och har provas deras support kanske?

För att vara den dell fanboy som du är har jag jävligt svårt att tro att du ens skulle peta på en annan laptop med en pinne ens...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
mmm, sluta snacka skit!
du vet ju inte vad du pratar om!

edit: vafan vet du om Zepto egentligen, och deras värmeproblem!
här verkar dom iaf inte ha några problem iaf!
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=122876

4547 3dmark06 och det på 14"aren!
Försök få det på dina kära Dell om du klarar!

Najs att kortet klarar den klockningen. Men hur blir det med värmen tror ni vid den klocken? känns som om de måste tweakat sitt chassi rejält om de hade värmproblem innan och nu kan köra denna klock + detta kort nu :).

Sen att ett nytt kort i nya serien presterar bättre är väl inte så konstigt, kommer säkert bättre till dell... när de får ut tummarna ur röven (om korten finns ens).

datorn blir iaf mer och mer intressant hdmi bitte!!!

Permalänk

blir zepto varma? hur högt låter en zepto? var finns dom uppgifterna?

"Zeptos kvalite & support är inte i närheten av Dell." Vad grundar du detta på? fakta? från vart?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Najs att kortet klarar den klockningen. Men hur blir det med värmen tror ni vid den klocken? känns som om de måste tweakat sitt chassi rejält om de hade värmproblem innan och nu kan köra denna klock + detta kort nu :).

Sen att ett nytt kort i nya serien presterar bättre är väl inte så konstigt, kommer säkert bättre till dell... när de får ut tummarna ur röven (om korten finns ens).

datorn blir iaf mer och mer intressant hdmi bitte!!!

Vad jag kunde läsa ut i tråden hade han inga större värmeproblem.

Inte bara dell som kommer sälja laptops med go8800 sen, men den kommer antagligen bara få plats i 17".

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Vad jag kunde läsa ut i tråden hade han inga större värmeproblem.

Inte bara dell som kommer sälja laptops med go8800 sen, men den kommer antagligen bara få plats i 17".

nä hoppas det blir fler så man har att välja kanske.

Jo jag läste i tråden med att där inte var några värmeproblem under den tiden, men under mer långvariga förhållander är ju det viktiga, man vill ju inte bränna sönder sin dator pga klockning

Permalänk
Medlem

Tänk på att 12" XPS:en har ett stort utstickande batteri om du vill ha 7400go på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Tänk på att 12" XPS:en har ett stort utstickande batteri om du vill ha 7400go på den

Samt att det är den största/tyngsta 12" som jag någonsin hört talas om.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jävla skitsnack köpte en zepto för 3 år sen fick lämna in den en gång snabb service och supertrevliga gick inte att vara bättre på den fronten mr dellfanboy

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nissinen
Jävla skitsnack köpte en zepto för 3 år sen fick lämna in den en gång snabb service och supertrevliga gick inte att vara bättre på den fronten mr dellfanboy

Läste om en som fick bra service av Acer med antar de är toppenbra med då ;). Man kan inte gå efter en utan man får läsa runt och bilda uppfattning. Eller du gör så med allt? en som säger en sak och sen är det så? låter korkat imo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Läste om en som fick bra service av Acer med antar de är toppenbra med då ;). Man kan inte gå efter en utan man får läsa runt och bilda uppfattning. Eller du gör så med allt? en som säger en sak och sen är det så? låter korkat imo

Läst det här forumet rätt mycket de senaste månaderna, en person som har klagat på supporten och han hade värmeproblem på sin 6625. Iofs inte så många som sagt nåt om zepto, men alla utom han hade tyckt att support är bra. Jag själv tyckte att hps var sämst då jag ringde senast, beror mycket på hur kunnig den man pratar med är, finns alltid folk som är dåliga på alla supportrar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Jaha? Så du äger en zepto själv, och har provas deras support kanske?

För att vara den dell fanboy som du är har jag jävligt svårt att tro att du ens skulle peta på en annan laptop med en pinne ens...

he he. tror ni jag är nånn rookie som ägt en bärbar i ett halvår. har garanterat plöjt igenom mer märken en dom flesta här, (fanboy eller inte). och ja, jag har använt Zeptos maskiner.

en annan sak. denna tråd heter Zepto Vs Dell !! man ska troligtvis jämföra dom 2 märkena då, eller ?
då skrev jag att Dell har högre kvalite och bättre support, vad fan är det som är så svårt att fatta med det (skrev inte att Zepto var helt skitdåliga eller)....

Bas Rutten, .....varför tror du go7900gs ligger på 9;e plats OCH go8600gt ligger på 18;e plats......... (notebookcheck-listan)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
.....varför tror du go7900gs ligger på 9;e plats OCH go8600gt ligger på 18;e plats......... (notebookcheck-listan) [/B]

Till att börja med stämmer inte deras siffror överens med vad alla andra fått med zeptos 8600M GT över huvud taget. Enligt deras jämförelse får 8600M GT 3100 poäng i 3dmark06 vilket inte stämmer alls (den ger runt 3850p), och till att fortsätta så är den listan en smula märkligt upplagd när det gäller vilket kort som får vilken position.

Länk: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
he he. tror ni jag är nånn rookie som ägt en bärbar i ett halvår. har garanterat plöjt igenom mer märken en dom flesta här, (fanboy eller inte). och ja, jag har använt Zeptos maskiner.

en annan sak. denna tråd heter Zepto Vs Dell !! man ska troligtvis jämföra dom 2 märkena då, eller ?
då skrev jag att Dell har högre kvalite och bättre support, vad fan är det som är så svårt att fatta med det (skrev inte att Zepto var helt skitdåliga eller)....

Bas Rutten, .....varför tror du go7900gs ligger på 9;e plats OCH go8600gt ligger på 18;e plats......... (notebookcheck-listan)

Jag tror inte ett skit på vad du säger numera!
Du snackar så mycket skit!

Jag vet att du absolut inte kan någonting om Zepto och deras maskiner!
Du är bara bitter för att din kära Dell-dator inte verkar hålla samma standard!

Kan du inte bespara oss på forumet i fortsättning med ditt skitsnack! De e ju pinsamt!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
he he. tror ni jag är nånn rookie som ägt en bärbar i ett halvår. har garanterat plöjt igenom mer märken en dom flesta här, (fanboy eller inte). och ja, jag har använt Zeptos maskiner.

en annan sak. denna tråd heter Zepto Vs Dell !! man ska troligtvis jämföra dom 2 märkena då, eller ?
då skrev jag att Dell har högre kvalite och bättre support, vad fan är det som är så svårt att fatta med det (skrev inte att Zepto var helt skitdåliga eller)....

Bas Rutten, .....varför tror du go7900gs ligger på 9;e plats OCH go8600gt ligger på 18;e plats......... (notebookcheck-listan)

Du skriver att du har använt deras datorer...vilka?
Har du varit i kontakt med deras support?
Vem var du i kontakt med?

Och så slutar vi svära.

Visa signatur

Zepto Znote 6214W x 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 x 80GB 7200rpm x 2048MB 667MHz DDR2 x Geforce Go 7600 512MB
"Assumption is the mother of all fuckups"

Permalänk
Medlem

Ska inte ta ifrån KSMB att han kan väldigt mycket och hjälper en del människor med diverse problem med deras laptops.

Men,

Kan du (KSMB) inte ha en lite bättre attityd, dvs inte "hoppa på" folk som ifrågasätter dig. Om du skriver mer korrekt, bättre meningsuppbyggnad, färre stavfel, börjar meningar med stor bokstav samt inte skriver en massa "......" överallt så skulle nog folk ta dig på lite mer allvar.

Du liknar mer ett riktigt forumtroll som bara är ute efter att få fram din egen åsikt och att skapa bråk med de som inte håller med dig.

Också lite on-topic:

Skulle ta Zepto iom det bättre gfx-kortet! Sen att kvaliteten skulle vara dålig, jag har inte klämt på någon Zepto själv men plastigare än Dell kan väl en dator inte vara?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om inte Zepto 6625W/6224W visar sig ha några större problem, så är valet givet för mig iaf.

+Betydligt mindre och lättare
+Bättre prestanda med Santa Rosa och 8600GT (om marginellt)
+Bättre Pris

Däremot kanske Dell dyker upp med sina Santa Rosa platformar snart, och med bättre grafikkort (8800 eventuellt).
Om så blir fallet, kommer förmodligen Dell ha prestandaövertaget.

Sen får man ju själv avgöra om man tycker att 4kg+ är för tungt eller inte.

Visa signatur

Technörd