Permalänk
Medlem

Frågor om Vista x64

Ja, jag har läst de klistrade trådarna men inte riktigt hittat det jag letar efter.

Vad jag saknar är en lista på komponenter som kommer att FUNGERA i Vista. Och då menar jag inte olika typer av grafikkort osv, utan om man t.ex kan göra det lite enklare för folk som inte har så bra koll på vad x64 faktiskt innebär.

Ett exempel är då: Grafikkort, fungerar de i vista x64?

Svaret på den frågan är, om jag inte är helt borta; Ibland. Nyare modeller har oftast stöd för 64-bitars, medan många äldre modeller inte klarar av x64.

Om ni nu har förstått vad jag menar så vill jag helt enkelt veta vilka enheter som garanterat fungerar med vista x64. hur är det med möss och tangentbord?

Ett till exempel:
Fungerar till exempel alla möss med vistax64, eller krävs det i vissa fall speciella drivrutiner här med?

Hur är det med cd-läsare/brännare, kan jag använda min 3 år gamla i en dator som har Vista x64 installerat?

Tacksam för svar

/Axel

Permalänk
Medlem

Lättast att hitta om dina grejer har x64 stöd är att besöka tillverkarnas hemsidor och se själv vilka drivrutiner dom har. CD/DVD läsare skall inte vara några problem.
Enda jag hade problem med var mitt WiFi kort från Netgear som av någon underlig inte har något stöd för x64 på någon av sina produkter.

Permalänk
Medlem

Alla CD/DVD - läsare ska alltså fungera med vista x64?

Gäller i sådana fall samma sak med andra komponenter, så som tangentbord, minneskortsläsare, möss? Eller skiljer det sig där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axel55
Alla CD/DVD - läsare ska alltså fungera med vista x64?

Gäller i sådana fall samma sak med andra komponenter, så som tangentbord, minneskortsläsare, möss? Eller skiljer det sig där?

CD/DVD-spelare, (standard) tagetnbord, (standard) möss, (standard) minneskortläsare, skrämar mm kommer fungera.

Alla komponenter som är tillverkade efter 2005 kan du nästan räkna med att dom kommer fungera med ett 64 bitts system då Windows XP x64 har funnits ute så länge.

Men ta alltid som vana att kolla tillverkarens hemsida om det stödjer Vista x64.
Det som är viktigt att kolla är grafikkort, ljudkor och moderkort. Sedan om du har andra typer av insticksmoduler ska du även kolla dom.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Okej, ska göra det, tack så jättemycket!

/axel

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite.

Måste alla program som man ska installera vara gjorda för 64 bitars? Eller måste man ladda ned en patch eller liknande för att de ska fungera ?
Tänker på spel, cad-program och typ mediaspelare.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Lånar din tråd lite.

Måste alla program som man ska installera vara gjorda för 64 bitars? Eller måste man ladda ned en patch eller liknande för att de ska fungera ?
Tänker på spel, cad-program och typ mediaspelare.

Inga problem att köra x86 program i x64. Inget som behöver göras extra för att dom skall funka, x64 är till 99% (siffra tagen rakt ur tomma luften ) bakåtkompatibel mot x86. Ända som måste vara för x64 är drivrutiner.