Permalänk
Medlem

Riktigt grym burk!

Vad tror ni om den här burken som jag precis har beställt?

P5WDHDELUXE
Moderkort Asus S775 X975

BX80562Q6600
CPU Intel CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775

CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (4X1GB) HEATZINK

EN8800GTSHTDP640M
Grafikkort Asus GF8800GTS PCI-E 640MB 2xDVI

Datorlåda Antec Mini Tower P182
Dyr tyst låda

Chassifläkt 120x120mm Scythe, S-FDB, 8.7dB
2 st extra utöver de som finns i lådan

CT600BHE12CF
Nätdel Cooltek 600W, ATX 2.2, avtagbara kablar

DVD Brännare Nec DVD+-R/RW/DL AD-5170A 18X BLACK

ST373454SS
Hårddisk Seagate 73GB 15000 varv SAS 3GB/S
Primär snabb HD för XP, program och rendering mm mot

ST3500630NS
Hårddisk Seagate 500GB ES-35 SATA-II 7200RPM 16MB
Sekundär HD för lagring

Kommer att använda burken främst till grafisk arbete och videoredigering. Räknar dock med att det blir schyssta spelupplevelser också...

Nån som har erfarenhet av liknande konfiguration? Tror ni att det blir bra?

------- UPPDATERING -------

Har just ändrat konfigurationen pga lite småstrul avseende SAS.

Blir istället en 150 GB raptor i en 5,25" dämpningslåda.

Eftersom det nu blev lite billigare så blir det dessutom
två st 500 GB för lagring

-----------------------------------

Har någon nåt bra tips på hur jag bygger en optimerad och tyst kylning?

/J

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerkort till SAS disken?
Tänker du köra med kylaren som följer med CPU?
Tänker du klocka den?

Ser ut att vara en ok rigg i övrigt.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag...

Oj... hmmm... Konfigurerade burken tillsammans med en mycket kompetens säljare på Microshop - som sedan valde ut moderkort och skickade en offert.

Vad jag själv kan läsa mig till angående moderkortet så:

"...I kombination med Serial ATA-portar som styrs av en SATA 3Gb/s RAID controller integrerad i ICH7R Southbridge..."

Och SAS är ju egentligen SATA så vitt jag vet. Och överföringshastigheten verkar ju stämma. Sen är det väl mest 15000 varv som gör en del?

Dom rekommenderade att jag börjar med kylaren som följer med, så får jag först uppleva hur den är. Vad rekommenderas annars i steg 2?

Nja... överklockning kommer nog inte att behövas i första läget

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte 100% insatt i SAS, vet att det liknar SATA till en viss del, men jag gick under intrycket av att SATA diskar passar i SAS kontrollerkort, men jag är osäker på om SAS-diskar passar på SATA kontrollerkort.

Kylaren som följer med gör sitt jobb, även vid en viss överklockning. Men det finns aftermarket-kylare som gör jobbet bättre, dvs kyler bättre och är tystare.
Smaksak helt enkelt.

En faktor du kan tänka på är att priset på CORE 2 QUAD Q6600 halveras i slutet av juli. Men om du inte orkar vänta är det fullt förståeligt.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Hehe

Har haft lite "lön" innestående på jobbet och får det utbetalt av denna burk... Så priset på processorn bryr jag mig inte så mycket om

Återstår är att beställa två 22" skärmar - med det får jag allt själv stå för. Men det kan jag nog leva med.

Permalänk
Medlem

Ahh då förstår jag

Men jag rekommenderar att du läser på om SAS o ser om det verkligen fungerar på en SATA-kontroller, annars får du väl nöja dig med en raptor att ha os på

Edit: Googlade lite snabbt och hittade detta:

"The reverse is not supported, meaning that SAS devices cannot plug into SATA controllers."

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Jo, pratade just med säljaren för en kvart sedan och bad honom ta reda på vad som gäller...

If you pay them - let them do the work for you

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Detta gör mig en smula confunderad, du har skaffat en extremt vass hårddisk, 4Gb RAM, en fyrkärnig processor, men bara ett 8800GTS-grafikkort.
Känns som om det grafikkortet skulle bli en rättså rejäl flaskhals på det systemet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort skulle du rekommendera då?

Kommer att arbeta främst med (dubbla skärmar):
- Videoredigering
- Photoshop mm
- Viss 3D-rendering

Och gärna lite grymma spel emellanåt förstås!

Permalänk

Graffekort kan man ju i för sig lätt uppdatera när fler DX10-kort kommer... Och 8800GTS är ju inte direkt dåligt

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Tja, som den ivriga Nvidia-fan jag är skulle jag givetvis rekommendera ett 8800 Ultra, för att det helt enkelt är det vassaste kortet för närvarande. Från de tester jag sett så kör det om ATIs kort totalt i 3D-rendering och i spel.
Men det är förmodligen också lite overkill, jag tror du lätt kan nöja dig med ett GTX för ett bra tag framöver, beroende på din budget också.
Videorendering vet jag inte riktigt vilket kort som är bäst för dock.

Som sagt så är GTS ett riktigt bra kort, du lär inte ha några problem med det, men med tanke på den övriga nivån på din dator så kan det ju vara bra att ha ett mer matchande grafikkort.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB