Förkyld i tid och otid, vad ska man göra?

Permalänk
Graded.se

Förkyld i tid och otid, vad ska man göra?

Jaha, då var man förkyld igen då... Ont i halsen så man knappt kan svälja och täppt i näsan..

Hann vara frisk i 3 dagar imellan sedan senaste förkylningen som varade i en vecka med feber och hela kalaset!

Vad ska man göra ? Jag har inte möjlighet att vara sjuk igen pga förkylning, känns ju jätte löjligt!

Så nu sitter jag här framför skärmen men kan knappt jobba, tankarna lixom bara flyter ut i intet och man är helt omotiverad.

UCH vill inte vara sjuk igen!

Har prövat kanjang m.m med alla dessa hjälper ju egentligen bara mot när man väl är förkyld. Och då hjälper det till viss del på mig.

MEN jag vill INTE bli förkyld! Och defenetift inte efter 3 dagar. VAD ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Gå till en läkare, få en riktig undersökning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Graded.se

Det är ju bara en förkylning? Ska det vara nödvändigt?

Permalänk

Du kanske är allergisk? Du kanske har nedsatt immunförsvar av någon anledning? Du kanske har brist på något ämne? Aldrig fel att kolla upp saker och ting om det är återkommande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Det är ju bara en förkylning? Ska det vara nödvändigt?

Jo men upprepar det sig så är det värt det. Doktorn know the shit.

Permalänk
Graded.se

Avvaktar tills imorrn och ser hur jag känner mig då.

är det bra / bättre så må så vara
Då får jag fortsätta jobba vidare ostört.

Permalänk
Medlem

Ät bättre, sov ordentligt, ta hand om dig bättre.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Kör igång rediga huskurer och apoteket preparat så fort du känner av minsta lilla tendens till förkylning.
Apelsinjuice, vitamin-tabletter och konsentrat, esberitox, vitlök, och mycket mer.

För mig hjälper detta ibland, och jag blir helt utan en förkylning.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Svårt att svälja säger du? Säker på att du inte har halsfluss/streptokopter (stavning?).

Försök kolla dig själv i halsen med en spegel, hur ser dina halsmandlar ut? Är det halsfluss finns det inget annat alternativ än läkare. Går inte att vänta bort det.

Edit: För övrigt har Enchinagard fungerat ypperiligt i förklyninssamanhang för min del. Testa det!

Permalänk
Medlem

Dra några järn , funkar alltid.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag äter inte bra, jag sover inte bra och jag tränar inte. Ändå har jag inte varit sjuk på över ett halvår

Trivs du på jobbet?
Tidigare trivdes jag inte för 5 öre på jobbet och då blev jag sjuk MINST 3 ggr i månaden Nu trivs jag bättre och har inte varit sjuk på ett bra tag

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Handhygien är klart underskattat i sådana här sammanhang. Tvätta händerna oftare (speciellt innan måltider) så blir du troligen lite friskare. Det kan ju vara värt ett försök om inte annat.

Permalänk
Medlem

ett glas whiskey eller annan 40% funkar alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Dra några järn , funkar alltid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stune
ett glas whiskey eller annan 40% funkar alltid.

Från sjukvårdsupplysningen, som antagligen är lika trötta på "riktiga män" som alla andra:

Citat:

Många huskurer innehåller alkohol. Ur medicinsk synpunkt är det inte så bra. Alkoholen frestar på en redan stressad kropp. Spriten gör helt enkelt mer skada än nytta, även om effekten på kort sikt kanske är att man lättare står ut med besvären.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Har du konstanta återkommande "förkylningar" så bör du kolla upp detta med Läkare, eftersom det kan vara tecken på allvarliga åkommor och inget som en normalfrisk människa skall råka ut för.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag äter inte bra, jag sover inte bra och jag tränar inte. Ändå har jag inte varit sjuk på över ett halvår

Trivs du på jobbet?
Tidigare trivdes jag inte för 5 öre på jobbet och då blev jag sjuk MINST 3 ggr i månaden Nu trivs jag bättre och har inte varit sjuk på ett bra tag

ett halvår är väl inte så länge?:P Dock är det inte bra att göra som du gör i längden och tillslut blir du sjuk av att aldrig träna och sova dåligt och inte äta bra.. iofs låter det nästan outhärdligt som en sjukdom redan där:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag var också mycket förkyld för typ ett år sen, blev bättre när jag började motionera och dammsuga regelbundet.

Permalänk
Medlem

Något som faktist kan hjälpa dig, koka upp ett kastrull med vatten. Sen lägg ett handduk på det i 30 sekunder eller så, så att handduken hinner bli lite varm. Sen lyfter du på handduken och andas in den varma ångan, men va försiktig. Dock är det bättre ju närmre du har ditt huvud mot vattnett, och glöm inte att hålla handduken över dig så att ångan inte går bort. ^^

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Något som faktist kan hjälpa dig, koka upp ett kastrull med vatten. Sen lägg ett handduk på det i 30 sekunder eller så, så att handduken hinner bli lite varm. Sen lyfter du på handduken och andas in den varma ångan, men va försiktig. Dock är det bättre ju närmre du har ditt huvud mot vattnett, och glöm inte att hålla handduken över dig så att ångan inte går bort. ^^

crocodile dundee?

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
ett halvår är väl inte så länge?:P Dock är det inte bra att göra som du gör i längden och tillslut blir du sjuk av att aldrig träna och sova dåligt och inte äta bra.. iofs låter det nästan outhärdligt som en sjukdom redan där:P

För mig är ett halvår ganska länge

Jag har börjat träna nu på senare tid också. Men matvanorna är inte så jävla bra.

Men sömnproblemen kvarstår. Jag är dock aldrig sjuk längre. Skönt som fasen. Förra året var jag jämt förkyld eller på annat sätt sjuk.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Graded.se

Sådär ja, nu är jag lite mera frisk igen!
Har verkerligen legat deckad denna gång!

Pratade med läkarna vad gällande problemet, men dom hade inte möjlighet att ta någon tid att titta på mig...

Så dom sa att jag skulle återkomma om jag kände mig döende typ

Men men any how så får vi se, stannar hemma lite extra denna gång och inte går till jobbet direkt det känns lite bättre..

Då kanske jag kan bli HELT frisk!

Vi får väll se om det är den rätta medecinen...

Permalänk
Medlem

Äh. sluta känn efter så mycket.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Pressa 2st apelsiner, 2st citroner samt 1st grapefrukt & 3st klyftor färsk vitlök.. Drick.. fungerar kanon tycker jag..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Pressa 2st apelsiner, 2st citroner samt 1st grapefrukt & 3st klyftor färsk vitlök.. Drick.. fungerar kanon tycker jag..

Är du säker på att det blir C vitaminer så det räcker där ?
Ta i lite honung oxå.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kan Jang

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein