Permalänk

Problem att klocka min intel core 2 duo

Har lite problem att klocka min intel core 2 duo e6320 1,86Ghz. Jag har lyckats klocka upp den i 2,15Ghz men kommer inte över de strecket för då vill inte min dator boota upp. Har hört om människor som har klockat upp dessa processorer utan problem upp till 3,5Ghz. Inte för att jag hade tänkt så högt men något närmare 2.8Ghz eller liknande. Är de nått jag måste ändra i bios eller är de nått fysiskt som säger stopp?? Det som finns i burken är:
Nättaggregat 400W
Intel core 2 duo e 6320(boxed kylaren)
Asrock 4coredual-VSTA

Hade varit enormt tacksam för svar..

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

det bör inte vara några problem att få upp den. min ligger på 3,2 stabilt

om datorn inte vill boota, så kan det ju vara värt att se efter så du inte har för högt på exempelvis volt eller något sånt. testa olika configs så ska du se att det går

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
det bör inte vara några problem att få upp den. min ligger på 3,2 stabilt

om datorn inte vill boota, så kan det ju vara värt att se efter så du inte har för högt på exempelvis volt eller något sånt. testa olika configs så ska du se att det går

Jo, men så sitter du på ett mycket klockvänligare moderkort också. Det moderkortet som trådskaparen har verkar ha en FSB-vägg någonstans innan 300. Kommer man inte över 300 med en multipel på 7, så lär det vara svårt att komma speciellt högt klockmässigt.
Med en processor med högre multipel skulle det funka lite bättre.

Recension på kortet:
http://www.pro-clockers.com/review.php?id=207&page=7

Byter trådskaparen moderkort går processorn att pressa upp högre. Men jag antar att anledningen att 4coredual valdes var för att han ville behålla sina gamla DDR-minnen och sitt AGP-grafikkort. Man får tumma lite på prestandan om man vill behålla sina gamla grejor helt enkelt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack för svaren. okej då vet jag de iaf.. Får väll nöja mig med 2.15Ghz

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Vad har du för stepping på CPUn?

Jag har L706A473 (det står på CPUn och lådan som den kommer i) och kan inte komma högre än 2.66 stabilt med mitt ASUS Commando.

Jag kan inte ens komma till bios om jag har högre FSB än 410, så det är nog en skit stepping på min CPU. (i 2.8 (400 FSB) kommer jag in i Windows men det dröjer inte mer än några minuter så får jag den fruktade "BLUE SCREEN OF DEATH")

Tror knappast att det är mitt moderkort som stoppar högre klockning, men man vet inte säkert förrän man testat en anna CPU.

Möjligheten finns att du också har fått en skit stepping. (om det inte är moderkortet)

Permalänk

Jag tror inte det har med processorn att göra.. Läste recensionen på mitt moderkort och där stod de att även dom kom till en väg, då vid 290 men jag kommer iaf till 305. Verkar som om moderkortet har nån jäkla vägg som stoppar en fast processorn klarar att bli klockad mycket mer.. Moderkortet tillåter bara att man klockar upp i 340 men det går inte att komma till den gränsen innan datorn vägrar boota upp. Ganska dåligt om jag får säga de själv.. Har provat uppgardera bios så nu ska jag prova om jag kan klocka den sista biten upp till 340. Går de inte då så får jag väll skita i de då å köra han i 2.15Ghz det är ju ändå ganska skapligt..

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --