Permalänk
Medlem

Problem med bredbandsbolaget.

Hej!

Vet inte om det här är ett unikt problem eller om fler har haft liknande upplevelser. Har haft bredbandsbolaget 100/10 i snart tre månader och varit nöjd fram tills idag. I måndagskväll så upptäckte jag att många websidor blev aningen segladdade samt att surfningen var aningen trög. Skumt tänkte jag och gjorde en tptest bara för att dubbelkolla om det var något fel med nätet för stunden. Mycket riktigt så fick jag ett katastrofalt TCP-värde. Mina UDP-värden är korrekta, bifogar bild.

Jag har provat att koppla ur all min utrustning härhemma och bara testat med Windows burken direkt inkopplad i tp-uttaget. För att felsöka problemet har jag bytt nätverkskort och kabel, bara för att utesluta om det är där problemet sitter. Jag var också förbi hos min granne igår som också lider av samma problem, även han sitter på en vanlig windows burk och fick katastrofala värden då vi körde tptest på hans dator.

Jag har varit i kontakt med BBB och de säger att jag inte har något fel hos varken mig eller i husets utrustning, vilket är konstigt enligt mig. Så en fråga som snabbt dyker upp i min skalle är, varför lider windows burken av sämre hastigheter när inte linuxburken gör det?

Vore tacksam om någon kunde dela med sig av sina egna erfarenheter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Avstängd

tcpoptimizer ...

Permalänk
Medlem

Re: Problem med bredbandsbolaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuzz
(eftersom tptest inte finns till linux)

Jodå, det finns: http://sourceforge.net/projects/tptest/

Men som sagt, testa TCP Optimizer på Windowsmaskinen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Jodå, det finns: http://sourceforge.net/projects/tptest/

Men som sagt, testa TCP Optimizer på Windowsmaskinen.

Tackar! Ska prova TCP optimizer bara för att.

Edit: TCP optimizer gör tyvärr ingen nytta.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan TCP och UDP är att det sker en felkontroll på TCP, följdaktligen är min tanke att något i din windowsdator gör så att du får en massa felaktiga paket. Det enda jag kommer på så här på rak hand skulle vara om du misshandlat din nätverkskabel på ett eller annat sätt, kontrollera så att den ser oskadad ut.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Skillnaden mellan TCP och UDP är att det sker en felkontroll på TCP, följdaktligen är min tanke att något i din windowsdator gör så att du får en massa felaktiga paket. Det enda jag kommer på så här på rak hand skulle vara om du misshandlat din nätverkskabel på ett eller annat sätt, kontrollera så att den ser oskadad ut.

Varför har då min granne exakt samma problem om det nu skulle vara fel på min windowsdator. Han får i stort sett samma värden när han kör tptest? Ja, jag har testat andra kablar. Så felet bör/måste ligga hos bbb eftersom jag och min granne har samma problem?

Upptäckte nyligen att Linuxburken har samma problem också, så vi kan utesluta att Micro$oft har orsakat mitt dilemma.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Ring Bredbandbolaget finns inget vi kan göra då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
Ring Bredbandbolaget finns inget vi kan göra då.

Redan gjort men den tekniska supporten är ju kass som vanligt. Nåja, ville höra om någon haft ett liknande problem - inte menat som teknisk support.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Ha lite tålamod bara... bara för att linan är lite kass en några dagar så behöver man inte skära halsen av sig , ge dom ett tag det kan vara i stort vad som helst,
solar eruption etc etc om linan i sin helhet har varit bra så ... ?

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk

När jag läser den här tråden så kommer jag genast att tänka på denna bild.