3.3V ligger på 3.47V, hur dåligt är det?

Permalänk

3.3V ligger på 3.47V, hur dåligt är det?

Jag har en lite äldre dator med en AMD XP som sitter kopplad på ett nätagget som kom med min Chieftec-låda (3-4år gammal minst), tror nätagget är på 360W ungefär. Jag har på senare tid haft lite stabilitetsproblem, och undrar om det kanske kan vara nätaggregatet som är lurigt. Mitt systemövervakningsprogram rapporterar att 3.3V ligger på 3.47V och skriver "ALARM" vid det här värdet. Är det något jag bör oroa mig för, eller är det normala värden? Vad är anledningen till att det skiljer sig så här mycket? Jag har svårt att tro att nätagget är överbelastat, men det har ju som sagt ett par år på nacken så det kanske helt enkelt gått och blivit dåligt (eller var dåligt från början...)
Det jag vill veta är väl egentligen om jag bör köpa ett nytt nätagg, eller om det bara är onödigt?
(Stabilitetsproblemen är inget jättefrekvent, några veckors mellanrum ungefär. Kanske berodde det på dåligt minne dock. Lite osäker.)

Permalänk
Medlem

Mät upp med en multimeter först, spänningarna bör inte diffa mer än +-5%

Permalänk
Medlem

Det är en ganska marginell differans (dessutom mer och inte mindre Volt, vilket jag tror är bättre, rätta mig om jag har fel, tack).

Förmodar att din avläsning baseras på sensorerna på mobot ? Vanligt med sensorer som visar uppåt väggarna fel..Dessutom skriver du att du har en XP, vilket lär innebära att du har ett socket 7 mobo med ett antal år på nacken.

Det KAN vara endera orsak du nämner (volt, minnen) men lika troligt, kanske mer är att ditt mobo håller på att ta slut.

Hur är dina temps ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Hm, det är ju ganska precis +5%. Och ja, avläsning är från sensorer på/via moderkortet.

Temperaturerna på CPU/MB och "CPU Diode" ser alla rimliga ut. Runt 20-40 C på alla.

Jag är av uppfattningen att nätagg oftare "tar slut" än moderkort, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Mätarna på moderkortet suger, det enda du kan lita på är en bra multimeter.