Roliga minnen av personer med låg erfarenhet av datorer

Permalänk

Jag läste fel på det han/hon som citerade mig skrev såg jag nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
folk kan ju ingenting och blir rädda för allt, finns en snubbe på jobbet som mer eller mindre bara går in på AB(aftonbladet) med sin dator då han kissar på sig bara man nämner virus!

Då borde han väl inte gå in på Aftonbladet's sida så mycket dynga som dom sprider!

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Då borde han väl inte gå in på Aftonbladet's sida så mycket dynga som dom sprider!

sant, fast han litar väll på dom eller något!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

På en IT-butik som jag praoade på, en kille kom in med en LAPTOP och sa att han ville ha ett Geforce 6800ULTRA till sin Laptop. Men ägaren sa "Men... Det går ju inte att sätta i ett vanligt graffe i en LAPTOP?!"

Kunden såg nästan ut som att han skulle börja lipa..

Har nog aldrig skrattat lika mycket innan..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Det e så roligt när folk undrar hur mycket en c2d eller amd processor är i mhz, å sen när man förklarar för dem att det inte går att jämföra på det sättet längre, så kallar de en dum i huvudet eller okunnig - sigh :S

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
På en IT-butik som jag praoade på, en kille kom in med en LAPTOP och sa att han ville ha ett Geforce 6800ULTRA till sin Laptop. Men ägaren sa "Men... Det går ju inte att sätta i ett vanligt graffe i en LAPTOP?!"

Kunden såg nästan ut som att han skulle börja lipa..

Har nog aldrig skrattat lika mycket innan..

Den har jag hört tidigare här på forumet
:D:D

Ja, själv har man ju flera tusentals.. (känns det som)
Kan inte komma på någon just nu..

Jo, typ när mamma trodde skärmen var datorn

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Den har jag hört tidigare här på forumet
:D:D

Ja, själv har man ju flera tusentals.. (känns det som)
Kan inte komma på någon just nu..

Jo, typ när mamma trodde skärmen var datorn

Har skrivit den i den andra tråden :D..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Det e så roligt när folk undrar hur mycket en c2d eller amd processor är i mhz, å sen när man förklarar för dem att det inte går att jämföra på det sättet längre, så kallar de en dum i huvudet eller okunnig - sigh :S

Dom är så jäkla dryga, speciellt dom som inte låter sig övertalas och fortsätter tro blint på sina egna tossiga teorier. Det är nästan så vissa tycker dom kan kalla sig datorkunniga bara för att dom har ett visst antal kontakter på msn.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

jadu kanske inte så roligt men tjejens farsa har typ köpt 3 hdd's till datorn innan jag kom in i deras(dotter ) *host*familj :).

han trodde då att när hdd'n krashat så var den oandvändbar, en timme senare när jag suttit ett tag så funkade allt igen, felet = dells otroligt dåliga chassi med minimal kylning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jadu kanske inte så roligt men tjejens farsa har typ köpt 3 hdd's till datorn innan jag kom in i deras(dotter ) *host*familj :).

han trodde då att när hdd'n krashat så var den oandvändbar, en timme senare när jag suttit ett tag så funkade allt igen, felet = dells otroligt dåliga chassi med minimal kylning.

haha nice1
jepp.. märkesskit brukar inte ha värst bra kylning
får och få det gjort måste man fasen ta saken i egna händer

Permalänk
Medlem

I en tråd på forumet @ jesper.nu efter en fråga om hur man kan överföra filer mellan dator och mobiltelefon.

Citat:

kan man ladda ner Bluetooth eller IR till datorn? För min sladd fungerar inte

och så har vi ju självklart en klassiker från FB:

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig när jag skulle fixa en polares filkväns dator. Som hadde dött. Börja titta på den lite smått.

Märkte att varnings lampan lyste på mobbet. Börja titta närmare lite på prollen, då märkte jag att där var ett stort hål igenom fläkten och ner i prollen. Hennes svar att hon att det blev varmt i rummet så hon ville göra den svalare så hon borra i alla fläktar och hddn.

Efter allt var bytt märkte jag att alla tangenter fasnade hela tiden. Tog en skruvmejsel och tog bort dom. Hitta allt från könshår till hårklämmer och godis:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
I en tråd på forumet @ jesper.nu efter en fråga om hur man kan överföra filer mellan dator och mobiltelefon.

och så har vi ju självklart en klassiker från FB:
http://pici.se/pictures/QSrDKoxNY.gif

Haha, Fast den har ju varit uppe tidigare.. Stackars heelix..

Dvärgen : Seriöst?

Ingen är väl så jävla dum så att man gör det, även om man inte är datokunnig? Man borrar väl inte sönder TVn bara för att bilden brusar?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Haha, Fast den har ju varit uppe tidigare.. Stackars heelix..

Dvärgen : Seriöst?

Ingen är väl så jävla dum så att man gör det, även om man inte är datokunnig? Man borrar väl inte sönder TVn bara för att bilden brusar?

Jojo, det är helt sant. Var ca 2 månader sen nu. Men hon har blont krylligt hår, det säger väll allt?:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Men IE 6.7 är ju ad-one till vanliga IE6. :D:D:D:D

Haha, fy fan irl garv nu asså

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Min polares farsa trodde stenhårt på att ju mer man lagrade på hårdisken ju mer vägde den. Så man fick aldrig skicka något till hans laptop.

En gång när jag och en polare lanade så ville han ha en mus(han satt på min laptop), så jag gav honom en. Han började undra vad det var för fel när den windows inte hittade den. Jag gick fram och såg att han hade stoppat in den i nätverksporten.

En annan trodde att man var tvungen att spara sina bilder man redigerat i Photoshop i en äkta version innan man publicerade dem på webben, för man skulle tydligen kunna på en jpg att den är redigerad i ett piratkopierat Photoshop(eller hur han nu tänkt sig).

Finns ju massa som man inte kommer på också

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en burk åt en jobbar kompis,han hade valt ett extra stort och flashigt fulltower chassi.
Well, levererade burken på jobbet och en annan arbetskompis blev sjukt imponerad av storleken och vräker ur sig.

"Shit vilken stor HDD, han lär kunna fylla den i evigheter!"

T.o.m efter att förklarat att chassit inte hade något med storleken på hdd att göra så hörde man honom gå runt på golvet och säga saker som:
"fan, Olof har den största hårdisk jag sett, han kan säkert ha hela internett på den!"
Suck

Min flickvän hade dessutom en ganska maxad shuttle för sin tid, och fick ständigt höra saker som, å den kan inte vara bra när HDD e så liten.
Givetvis va HDD i burken stor men eftertsom chassit var så litet så trodde alltid folk att den sög.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Det är väl allmän kännedom att datorn är den lilla tv:n som står p åbordet och hårddisken är lådan på golvet?

*hört på supporten*
K=Kund
S= Support

K- jag har köpt ett nyt grafikkort, hur instalerar jag det?

S- Jo först ska vi ta reda på vad det är för typ af grafikkort,står det PCI eller AGP på kartongen?

K- Agp

S- ok, då börjar du med att öppna datorn, lossa skruvarna på baksidan och ta loss vänstersidan av chassit

K- ok... SKRAMMEL BANK ALMÄNNA OLJUD!... [minuter senare] ok sidan är lös

S ok, då ska du leta upp ditt gammla grafikkort, det sitter i en s.k. AGP-port, den är brun och sitter till vänster i mitthöjd.

K- hmmm.....[letar, prasslar] näe inget sånt här

S- jodå, bara titta på moderkortet, det är det stora kretskortet som allt sitter på. på det sitter en brun plastbit.

K- Näe här är bara plast, sladdar och någon typ av glasvägg...

S- va?... [lång betänketid]...vad är det du har bänt upp egentligen?

Då har den härliga användaren bänt upp skärmen för att trycka i grafikkortet där

så kul

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

EN tjejkompis till mig som jag arbetar med i en förening.

Hon måste alt-tabba eftersom musen(haha hoho) inte fungerar som den skall.

Jag - "Tryck på alt sen tab"

Hon - "ska jag trycka på a sen l sen t på tangentbordet?"

Jag - "nej alltså alt, på tangentbordet"

5 sekunder senare hör han "dunk dunk dunk skrrzzzxxxxxcchhh på tangentbordet och hon säger "Nu trycker jag på ALLT, vart finns tab"

Jag visste inte vad jag skulle göra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
EN tjejkompis till mig som jag arbetar med i en förening.

Hon måste alt-tabba eftersom musen(haha hoho) inte fungerar som den skall.

Jag - "Tryck på alt sen tab"

Hon - "ska jag trycka på a sen l sen t på tangentbordet?"

Jag - "nej alltså alt, på tangentbordet"

5 sekunder senare hör han "dunk dunk dunk skrrzzzxxxxxcchhh på tangentbordet och hon säger "Nu trycker jag på ALLT, vart finns tab"

Jag visste inte vad jag skulle göra..

Haha så brukar jag göra för att störa med folk. När de säger att jag ska trycka "alt" så lägger jag armarna på tangentbordet och frågar - "är det här allt?"

Det blir oftast en himla massa fönster som öppnas men det är klart värt det.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
hehe, man har ju hört en del grejer som får en att tapppa all tro på männskligheten:

1. Polaren och jag är i full färd att installera en spillans ny 120 gb ide disk i hands dator, då kommer hans mamma gem och ställer sig brevid oss, tittar lite intresserat ner i burken. Sen tar hon upp en lös ide-sladd, studerar den och utbrister "har vi bredband?"

2. jag hängde väligt mycket på JMEdata i gymnasiet (så mycket att kunderna trodde jag jobbade där) så kommer det in en tant i 40 årsåldern och köper en beg. skrivare. expditen frågar om hon vill ha hlp med att installera den, varpå hon svarar att nädå, det kan hon själv [citat] det är itne första gången jag håller på med datorer[/citat]
nån timme senare ringer hon in och är fly förbannnad, skäller å svär.
supportkillen frågar vad det är som är fel?
"-Jag ska anmäla er för att ni säljer trasiga grejer!! det är bara skit. jag stoppade in 2 disketter i den och dom fastnade, jag får inte ut dem igen! jag ska ha en ny diskettstation idag!!"

Tanten har köpt en skrivare i tron om att det var en diskettstation. när support kilen berättade det dagen efter kunde varken han eller jag andas i skrattkramper. good times

HAHAHA HUMOR:D:D xD
bredband.. klockren

Dvärgen: Helt seriöst? *stort brett jävla flin*:D

Permalänk
Medlem

Morsan om mp3, kan du inte bränna sånna där cp3or åt mig...

Sen saxat från swec tråd, om Red alert, (mamma) Har ni inte räddat Lört ännu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En klasskompis i högstadiet frågade mig om jag inte kunde bränna ett Voodoo 2 åt honom.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Hade ju liteförberedelse inför högstadiet - alla skulle veta hur man henterade word och lite till. Sen så sk läraren att alla ska spara sina dokument Y:/Wordarbete.doc ^^. Blev ju jätefint när det började komma rutor om ifall man ville skriva över det som redan fanns ^^
Så var det ju någon som fick upp en såndär spam ruta där det står att man vunnit en miljon dollar. Han skulle fan skrivit ui address, kortnummer och hela köret om det inte tagit sån tid att försöka fixa mailaddress. Slutade med att dom bad någon som kunde något om hjälp att skaffa mailaddress som sedan berättade att det inte var på riktigt

Permalänk

"Har du någon brandvägg?"
-"Brandvägg!? Nejfan, det här är en träkåk!"

Då log jag

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

En tjej i min klass skulle starta ett arbete som hon sparat på usb minne när det inte kom fram något så kollade jag bakom datorn och hon hade satt den i en com port.

Det absolut roligaste med det var att några minuter senare kom en annan tjej i min klass som också hade ett arbete på usb minne när hon inte lyckades sätta i den skulle den första tjejen hjälpa henne och självklart funkade det inte heller denna gång med com porten

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
En tjej i min klass skulle starta ett arbete som hon sparat på usb minne när det inte kom fram något så kollade jag bakom datorn och hon hade satt den i en com port.

Det absolut roligaste med det var att några minuter senare kom en annan tjej i min klass som också hade ett arbete på usb minne när hon inte lyckades sätta i den skulle den första tjejen hjälpa henne och självklart funkade det inte heller denna gång med com porten

hur i hela *blip* får du in ett usd-minne i en com-port?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
hur i hela *blip* får du in ett usd-minne i en com-port?

det var en sånn här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Serial_por...

usb ser ju som bekant ut så här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Type_A_USB...

Hon hade satt den så att det öppna på usb kontakten satt över några av pinnarna.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
En tjej i min klass skulle starta ett arbete som hon sparat på usb minne när det inte kom fram något så kollade jag bakom datorn och hon hade satt den i en com port.

Det absolut roligaste med det var att några minuter senare kom en annan tjej i min klass som också hade ett arbete på usb minne när hon inte lyckades sätta i den skulle den första tjejen hjälpa henne och självklart funkade det inte heller denna gång med com porten

Ja, den som har mest problem är väl inte tjejerna, utan snarare dig?
Jag tycker inte det låter som så hemskt otroligt att sätta in den i com-porten... (Om man är helt oduglig alltså).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, den som har mest problem är väl inte tjejerna, utan snarare dig?
Jag tycker inte det låter som så hemskt otroligt att sätta in den i com-porten... (Om man är helt oduglig alltså).

Poängen med det hela var ju att hon satte den i fel även efter jag förklarade att den inte skulle sitta där, jag sa heller inte att det är särskilt otroligt.

Meningen med denna tråd är ju att posta
"Roliga minnen av personer med låg erfarenhet av datorer"
och det är precis vad detta var.

Varför jag skulle ha problem ser jag inte.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |