Permalänk
Inaktiv

Bildspel i fikarum

Har fått i uppdrag att hitta en lösning för att kunna ordna ett bildspel på en bildskärm i ett fikarum. Fikarummet är placerat 30 meter (cirka) från kontoret där den som skall styra bildspelet sitter.

Jag har funderat på att placera en dator i fikarummet och genom fjärrstyrning justera en PowerPoint-presentation som snurrar hela tiden. Dock är jag lite osäker på personen som skall styra bildspelets kompetens. Ett driftavbrott skulle vara nådastöten tills jag ramlade in (vilket jag gör 2 ggr i månaden). Dvs, inte den bästa lösningen.

En annan lösning jag har funderat på är att placera en dedikerad dator i vederbörandes arbetsrum (i ett hörn) och ha en lokal skärm samt en skärm i fikarummet med en 30 meters VGA-kabel. PowerPoint behärskar hon så att köra det lokalt och gå in och ändra där skulle inte vara några problem. Detta skulle iofs rendera behovet av en extra skärm, men det får det anses vara värt.

Detta är i teststadiet och skulle det visa sig fungera tillfredställande funderar jag på att skriva en applikation för ändamålet i något passande språk men vill hålla nere arbetstimmarna i ett första stadie.

Har ni bättre förslag än:
Dedikerad dator med lokal installation av PowerPoint --> 30 meter VGA-kabel --> Presentationsskärm

Alla tips och idéer uppskattas såklart.

Permalänk
Medlem

Eller så startar du bara bildspel med "Visaren för bilder och fax" eller vad den heter, om ni har xp.. åså har ni en VGA-kabel till skärmen där det ska visas inte svårare än så?

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk

Varför inte en Apple TV?

Jätteliten burk, med både trådat/trådlöst nätverk för överföring av bilder. (borde ju kunna gå att lära vem som helst att flytta över filer till en mapp på nätverket?)
Enkelt GUI för att välja bildspel och sen står den där tyst och snällt och visar bilder. 2800kr är ju rätt billigt och så slipper du en dator som står och bullrar i nåt hörn.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RS...

Permalänk

Har svårt att tänka mig att det blir någon fin bild (om ens någon alls?) med en 30m VGA-kabel.

Jag skulle sätta upp en dator vid skärmen och styra den remote. Är ju hur enkelst som helst med alla remoteprogram jag testat, lägg bara en genväg till det på skrivbordet så kan man ju inte misslyckas. Sen kan du kanske (?) ha tangentbord och mus inkopplat till bildspelsdatorn också, så om nånting knasar så kan de som sista utväg köra direkt från väntrumet tills någon/du kan fixa vad de nu ställt till med.

ettledigtnamn:
Klarar den där saken av Powerpintpresentationer då? Att lära någon ett nytt program som är så pass avancerat som man endå är känns ganska krångligt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Nej den klarar inte Powerpointpresentationer, men det som efterfrågades var ju bildspel. Som jag uppfattade trådskaparen så var powerpoint bara ett sätt att bygga bildspelet, ett sätt som användaren behärskade.

Skall det visas Powerpointpresentationer med text och bild så behöver man nåt annat.

Permalänk
Medlem

Går ju att köpa trådlösa sändare för SCART. Använd TV-out på datorn och scarten på projektorn (?), om det är en sådan som ska användas.

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk

Köp en sånhär.
Betydligt bättre än 30m vga eller scart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Köp en sånhär.
Betydligt bättre än 30m vga eller scart.

Var det bara jag som tycker att den här raden är ganska rolig:

Förlänger avståndet till VGA-bildskärm från din dator med upp till 75 m.

Sitter och asgarvar åt det nu xD

Permalänk

Fördelen med macminin är att den har grymt enkelt användargränssnitt.

Vi har precis en sådan lösning. En macmini i entrén med två stora 40" LCDs. Har en delad mapp på Mac Minin. Så kan vi lägga ner bilder i den över det trådlösa nätverket. Kör sen med skärmsläckar funktionens coola bildövertoning.

En billig och enkel lösning som drar lite ström och som bara går och går.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Var det bara jag som tycker att den här raden är ganska rolig:

Förlänger avståndet till VGA-bildskärm från din dator med upp till 75 m.

Sitter och asgarvar åt det nu xD

Ser inte riktigt det roliga i den meningen. Du får nog förklara dig lite.

Permalänk
Medlem

Jag hade brännt ner presentationen som en DVD som autostartade sig samt autostartade-om sig när den var slut. en billig DVD spelare och sedan är det klart. Ingen behöver kunnan ått om datorer och ingen kan "hacka" bildspelet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu