Permalänk
Medlem

Routern får ej ip..

Hejsan

Har försökt ett par dagar att få igång mitt ComHem-nät till routern nu ett par dagar.
Internet funkar fint om man kopplar direkt från modemet till dator1 eller dator2, men så for jag kopplar det till routern så vägrar routern att ta emot ett IP eller modemet ge IP.
Det kvittar om jag ger routern en MAC adress som tillhör dator 1 eller 2..

Nån som har botemedlet?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Märke på routern? (säg inte D-link)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hehe.. håller med:)

märke, inställningar..?
kör ipconfig/release på båda datorerna så kanske den fattar
att routern ska ha ip istället..

Permalänk
Medlem

En netgear 614! aldrig mer D-Link.

Har kört renew/release på router hur många gånger som helst, inget händer..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kanske ett onödigt tips, men vem vet. Om du inte har gjort det redan, så prova med att starta om modemet när routern är inkopplad.

/Jonas

Permalänk
Medlem

Har gjort det också.. inget hjälper verkar det som

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vilken router det gällde men comhem medger att deras internet och en ganska vanlig router inte talar samma "språk" och därför inte fungerar. Läste det här om dagen då jag är ute efter en bra stabil router som inte måste startas om allt för ofta.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

För mig blev det samma sak, men det hjälpte att starta om modemet.. Byter man från att ha kopplat direkt in i datorn och till routern så verkar det som att man alltid måste starta om modemet..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Har testat att starta om modemet otaliga gånger, verkar inte hjälpa. Vet dock ett sätt att få det hela att funka stundvis..
Man kopplar in sladden i ens egen dator, och får en IP adress, Gateway och DNS av ComHem, kopiera informationen, sen sätter man in alla dessa värden i routern.
Detta funkar tills ComHem bestämmer sig för att ge dig ett nytt ip..

Bennyfax det låter intressant, men de uppgav inte vilka routrar som ska fungera?

Visa signatur

Citera för svar..