Permalänk
Medlem

Os till nybyggd filserver

Har precis byggt ihop en filserver, inte ens provat att starta den än, men det ska inte vara några problem.

Som alla andra så tänkte jag att det är dags att jag lär mig lite Linux, frågan är då givetvis vilken dist, antar att ni hört den förr. Bläddrat igenom iaf 10 sidor men hittar ingen som har haft ungefär samma krav och förutsättningar som mig.

Den ska först och främst agera filserver till en kommande HTPC men jag vill att den ska klara lite andra saker också.

Jag har en till server stående hos en vän som har 100Mbit fiber, tänk köra en VPN tunnel mellan dessa så att jag kan tanka direkt till den nya server utan att behöva mellanlanda det. Jag kör RaidenFTPD på windows server 2003 på den andra, vill kunna fxpa mellan dem från laptopen, men vill även kunna köra en ftp klient på nya servern så att laptopen slipper stå på bara för att man ska tanka.

Fram tills jag har byggt en HTPC så använder jag en Tvix mediaspelare, den kan funkar att streama fint till från Windows med hjälp av ett program man kör i datorn, nån som vet hur man kirrar det med linux? Vore även bra om nån visste nåt program som funkar med DLNA, liknande Tversity, Twonky media server eller nero home till windows, detta för att streama till PS3.

Använder endast remote desktop till min andra server och eftersom jag använder mycket dc fortfarande känns det som ett krav. Givetvis är det smidigast att köra nån autotorrentkatalog och styra allt från laptopen utan att behöver köra något grafiskt på servern. Än så länge så vill jag kunna köra grafiskt, när allt är klart med htpc och dylikt kanske jag kör UNraid och en ren filserver.

Jag är helt ny på Linux men har inget emot att läsa mig till kunskap och testa tills det funkar, har även en polare som kan Linux ganska bra så lite hjälp kan man få där. Men jag hade verkligen uppskattat om någon kunde ge tips på både dist och nyttoprogram som man kan tänkas behöva.

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu är en väldigt bra dist för nybörjare.
Så börja med den.

Permalänk

Ubuntu eller Fedora

Permalänk
Medlem
Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Säger Ubuntu jag med. Går snabbt att komma igång och är en väldigt enkel distibution.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

FreeBSD är alltid ett mycke bättre val för en filserver enligt mig.

Men har du bara Windows vana så blir det svårt att få in tankesättet i Linux/BSD. Sen ang. Twix'en. Borde inte den kunna hämta från vanliga Windows shares/nätverksenheter, såfall fungerar Samba hur bra som hellst där.

För VPN kör jag OpenVPN, vilket inte fungerar rikigt exakt som Windows RAS VPN. Glftpd är nog det du letar efter i FTP väg.
SSH använder du istället för RDP.

Grafiskt är bara meningslöst, det finns ändå inget att ställa in där (som det finns i Windows)

Permalänk
Medlem

Debian är trevligt (tycker jag). Med Debian kan du enkelt skapa krypterade volymer på hårddiskarna vid installationen om du skulle känna för det. Kan kanske vara en bra grej på en filserver. Debian stable är dessutom himla stabilt, så det är ett bra val på en server som inte behöver de allra senaste "featuresen".

I slutändan spelar det nog inte så stor roll vad du väljer för OP. Även Windows skulle nog funka rätt så bra, men Linux/BSD är att föredra. Dels för att det är billigare och dels för att det är lättare att administrera (dessutom är det fritt vilket vissa ser som en stoor fördel, däribland jag).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog välja FreeBSD i dagsläget, så kan du uppgradera till ZFS när det anses stabilt nog.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag skulle nog välja FreeBSD i dagsläget, så kan du uppgradera till ZFS när det anses stabilt nog.

ZFS finns till Linux också via FUSE. Jag har inte testat det själv, men förmodligen är det väldigt instabilt och alla features är inte implementerade än. Det kommer dock garanterat förbättras så småningom.

http://www.wizy.org/wiki/ZFS_on_FUSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FreeBSD är alltid ett mycke bättre val för en filserver enligt mig.

Men har du bara Windows vana så blir det svårt att få in tankesättet i Linux/BSD. Sen ang. Twix'en. Borde inte den kunna hämta från vanliga Windows shares/nätverksenheter, såfall fungerar Samba hur bra som hellst där.

För VPN kör jag OpenVPN, vilket inte fungerar rikigt exakt som Windows RAS VPN. Glftpd är nog det du letar efter i FTP väg.
SSH använder du istället för RDP.

Grafiskt är bara meningslöst, det finns ändå inget att ställa in där (som det finns i Windows)

Med grafiskt menar jag samma sak som remote desktop i Windows ungefär. Anledning till att jag vill ha det är för att tex kolla status på torrents eller ftp downloads. Det borde egentligen vara enda anledning till att jag vill ha grafiskt interface som jag kommer på nu. Men kan man få en smidigt överblick på något annat sätt så funkar givetvis det, men tänk på att jag vill kunna köra både ftp server och klient på den.

Tack fö alla förslag än så länge, råder lite delade meningar veriar det som. Vad jag har läst mig till tidigare så verkar Ubuntu, server eller vanlig, freeBSD och Debian verkar vara de populäraste.

Startade den inatt btw, efter att ha flyttat pwr_sw ett steg så startade den finfint. Problemet är att jag inte har någon monitor, har bara bärbar, jag hade tänkt att använda TV'n för installationen men den får ingen signal. Jag är nästa 100% på att det är för att det skickas en för lågupplöst signal som inte TV'n kan ta emot. Blir att ragga tag på en skärm idag antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
ZFS finns till Linux också via FUSE. Jag har inte testat det själv, men förmodligen är det väldigt instabilt och alla features är inte implementerade än. Det kommer dock garanterat förbättras så småningom.

http://www.wizy.org/wiki/ZFS_on_FUSE

Jupp, det gör det. Har inte testat det än, men FreeBSDs stöd känns väldigt bra redan nu - har bara ändrat en inställning och har sedan dess inte märkt av några problem alls. Nackdelen är att man måste köra 7.0-CURRENT som är i konstant utveckling och därmed kan själva OS:et ha problem då och då istället. När 7.0-RELEASE släpps så kommer antagligen ZFS vara bra nog till de flesta hemmaservrarna.

Jag ska nog ta och testa ZFS på FUSE också, och se hur det funkar. FreeBSDs stöd är som sagt väldigt bra redan nu i mina (och många andras) ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
ZFS finns till Linux också via FUSE. Jag har inte testat det själv, men förmodligen är det väldigt instabilt och alla features är inte implementerade än. Det kommer dock garanterat förbättras så småningom.

http://www.wizy.org/wiki/ZFS_on_FUSE

Det lär gå segare att köra det via FUSE än att köra det native som FreeBSD har i -CURRENT. Om man vill ha en filserver så vill man att det ska gå fort att flytta sina stora backupfiler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Det lär gå segare att köra det via FUSE än att köra det native som FreeBSD har i -CURRENT. Om man vill ha en filserver så vill man att det ska gå fort att flytta sina stora backupfiler.

Jag är inte så säker på det. T.ex. NTFS-3G verkar inte ha några enorma prestandaproblem [1]. Testet bör dock kanske tas med en nypa salt eftersom det kommer från utvecklarna av NTFS-3G.

Men visst, ska man installera en filserver NU och vill köra med ZFS, ja då är det nog FreeBSD som gäller!

[1] http://www.ntfs-3g.org/performance.html

Permalänk

Jag håller nog med ChristofferC i denna tråd.. Debian är så otroligt användarbart och enkelt. Visst.. vill du veta så BÖRJADE jag faktiskt med Linux från samma ände som du, jag ville ha en hobby-server och leka med. Jag funderade ett tag om jag skulle ha Windows eller Linux på den och började smått och leka med Linux Debian.

Jag installerade aldrig något grafiskt. Och nu tackar jag för det.. för grafiskt drar ner prestanda en hel del. Jag googlade mig fram till alla frågor rörande vad jag ville göra eller så frågade jag enkelt på IRC. Nu när allting är installerat och klart för min del, styr jag min burk genom SSH. I enkla ord öppnar jag ett program på min arbetsdator som kör Windows, ansluter mot servern, så är jag inne och kör kommandon för det jag vill göra.

Lycka till med valet och vill du ha något stabilt och exprimenterande och roligt.. välj Debian. Finns hur många guider och FAQ:s som helst på nätet, sök bara på *det du vill göra* och sedan Debian i samma sträng.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chiz
Med grafiskt menar jag samma sak som remote desktop i Windows ungefär. Anledning till att jag vill ha det är för att tex kolla status på torrents eller ftp downloads. Det borde egentligen vara enda anledning till att jag vill ha grafiskt interface som jag kommer på nu. Men kan man få en smidigt överblick på något annat sätt så funkar givetvis det, men tänk på att jag vill kunna köra både ftp server och klient på den.

Jo VNC finns ju. Okej, ja jag märker att du tänker i Windows banorna rätt hårt.

Vilken FTP klient hade du tänkt använda såfall, och jag antar att du har behov av en med TLS/SSL stöd.

rtorrent är en terminal baserad torrentklient som är jäkligt bra, den stödjer även auto-download och massor av annat. Väldigt smidigt att bara SSH'a in och kolla, var man än är.

Permalänk
Medlem

Jo jag kommer att behöva en klient som har stöd för tls/ssl. Jo givetvis tänker jag helt i windows banor, det är de enda banor jag känner till

Men jag har installerat server versionen av Unbuntu nu, så det är dags att ta tag i alla program och sånt man kan tänkas behöva. Blir nog några hårda dagar av config innan det funkar som man vill.

Har ni nåt tips på bra ftp server och klient? Torrent använder jag nästan inte men om nån har en länk till en sådan med så är jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Okej, jag känner tyvär inte till någon grafisk TLS/SSL klient, knappt någon terminalbaserad heller (som även har FXP-stöd)

Glftpd är troligen den typen av FTP-server du är ute efter skulle jag tro.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara "hårt" i början, men ge inte upp så kommer du lära dig mer och mer för varje dag (eller snarare minut) som går.
Jag började med Linux/Unix på ungefär samma sätt som dig, ville ha en gammal burk som router/webbserver. Jag gick över från Windows NT4 (urk) till Red Hat, som på den tiden (2001 tror jag) var känt som nybörjarvänligt. Long story short, har kört Linux på servern konstant sedan första installationen, körde det även som desktop-OS ett tag. Man lär sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

debian till servrar, ubuntu till workstation så enkelt är det

Permalänk
Medlem

För att hämta hem torrents eller vanliga filer via wget på ett enkelt sätt kan du använda Torrentflux som styrs via din vanliga webbläsare. Kolla in denna tråden bra steg-för-steg anvisningar.

Visa signatur

(ಠ‿ಠ)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjrZiP
För att hämta hem torrents eller vanliga filer via wget på ett enkelt sätt kan du använda Torrentflux som styrs via din vanliga webbläsare. Kolla in denna tråden bra steg-för-steg anvisningar.

Nice, ska ta och kolla på det imorgon. Än så länge har jag lyckats fixa dyndns så att jag kan använda putty till servern från vartsomhelst. Delat ut ett par kataloger i samba och provat att mappa nätverksdisk från laptopen, funkar finfint.

Pillade lite med en ftp men var för trött för att confa den, får kolla mer på det imorgon. På att göra listan står även ett par VPN tunnlar så att jag lättare kan mappa diskar på min remote server som står på 100mbit lina. De håller på att dra fiber till oss nu, vore klockrent om de fick till det till hösten så man slipper mecka med flera servers.

Än så länge så är allt ganska omständigt, men det är ju för att man dels inte är van att skriva allt, och sen är det kommandon som man inte sett förut så är mkt att lära sig.

Jag eftersöker ett program som liknar windows commander, mitt favoritprogram till windows. Behöver det mest för att packa upp stora filer när jag inte sitter hemma och kan göra det på det interna nätverket. Vore skönt att kunna sitta på jobbet och göra det, tar ju ingen tid att starta det hela men själva uppackning tar sin tid med filer på 10-20Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chiz
Än så länge så är allt ganska omständigt, men det är ju för att man dels inte är van att skriva allt, och sen är det kommandon som man inte sett förut så är mkt att lära sig.

Jag eftersöker ett program som liknar windows commander, mitt favoritprogram till windows. Behöver det mest för att packa upp stora filer när jag inte sitter hemma och kan göra det på det interna nätverket. Vore skönt att kunna sitta på jobbet och göra det, tar ju ingen tid att starta det hela men själva uppackning tar sin tid med filer på 10-20Gb.

Om du är lite som mig så kommer du tycka att det omständiga är bra skit, man ska veta vad man gjort och vad som står i config filen och vad allt gör innan man drar igång något annars har man ingen aning om vad man ska kolla på om det blir ett fel när du testar eller whatever.

Det finns Midnight Commander i linux, mc är kommandot, så det du gör är att du använder screen kommandot med mc så har du en fin fin lösning. om du inte vet vad screen är så kan man kort och gott säga att det är jävligt användbart helt enkelt, du skapar flera instanser med ett shell som du sedan kan koppla ifrån och koppla på. om du skriver screen mc så kommer den skapa en ny instans med ditt shell och kommandot mc. så om du börjar packa upp något och sedan kommer Chefen så trycker du bara ctrl+a+d så är du tillbaka i shellet du ssh'ade in till med screenen fortfarande i bakgrunden. skriv screen -r för att komma åt din screen session med mc igen. du får leka lite så fattar du nog hur det fungerar, ingen mening i att förklara mer egentligen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --