Surroundhögtalare via nätverksuttag - Fungerar detta?

Permalänk

Surroundhögtalare via nätverksuttag - Fungerar detta?

Har en sprillans ny lägenhet där varje rum (inte kök och toa) har nätverksuttag i väggen. Vardagssrummet har t.o.m. sex stycken (tre par), varav ett par finns bakom mitt tv-bord och ett annat par finns bakom soffan dvs i väggen mittemot.

Nu har jag en idé om att jag kunde slippa kabeldragningen för mina bakhögtalare genom att styra dem genom nätverksuttaget och sedan koppla ihop dessa i proppskåpet så de kommer ut bakom soffan lämpligt där högtalarna ska sitta på väggen.

Alltså förstärkarens bakhögtalare ut -> koppla om högtalarkabel till RJ-45 och in i väggen -> i proppskåpet in genom nätverk 5 och ut genom nätverk 6 -> ut ur väggen bakom soffan och koppla om RJ-45 till högtalarkabel -> till respektive högtalare.

Skulle detta överhuvudtaget fungera? Riskerar jag att förstöra nån kabel/elektronik p.g.a. fel strömmar osv?

Jag måste naturligtvis fundera ut hur jag delar upp RJ-45:ans åtta kontakter till fyra på högtalarkablarna, men det borde ju vara ganska trivialt! Det finns visserligen dubbla uttag, men jag behöver det ena bakom TV-bordet till min HTPC (tills jag skaffar trådlöst).

Ett försök till att illustrera...

Permalänk
Medlem

Det hade säkert fungerat. Vetefan om det är så optimalt dock. TP-kablen är nog lite tunn för att leda ljud.

Men om det inte är för stora bakhögtalare så skulle jag iaf. provat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det hade säkert fungerat. Vetefan om det är så optimalt dock. TP-kablen är nog lite tunn för att leda ljud.

Men om det inte är för stora bakhögtalare så skulle jag iaf. provat.

Nej, knappast är det väl optimalt. Högtalarna är faktiskt ganska små (kommer inte exakt ihåg effekten eller storleken på elementen) och jag har inte som mål att uppnå någon superhemmabioanläggning heller. Får väl testa och se hur bra det funkar.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är det inga problem..
Men som sagt med tanke på TP-kabelns beskaffenhet krävs det nästan att högtalarna är aktiva och att man bara matar en högtalare per kabel.. (tunn och partvinnad kabel..)

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Ser helst att du använder ett uttag till varje högtalare om det går.

Det sämsta med din lösning är nog längden. Ju längre kabel desto tjockare (eller fler i detta fall) bör den vara, eftersom kablar är resistiva.

Men TP-kabel i sig är nog inte helt fel. Har sett flera audiofiler med TP som budget lösning. TP kabel har liknande egenskaper som EKKX (telefonkabel) som LTS rekommenderar.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Tekniskt sett är det inga problem..
Men som sagt med tanke på TP-kabelns beskaffenhet krävs det nästan att högtalarna är aktiva och att man bara matar en högtalare per kabel.. (tunn och partvinnad kabel..)

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Ser helst att du använder ett uttag till varje högtalare om det går.

Det sämsta med din lösning är nog längden. Ju längre kabel desto tjockare (eller fler i detta fall) bör den vara, eftersom kablar är resistiva.

Men TP-kabel i sig är nog inte helt fel. Har sett flera audiofiler med TP som budget lösning. TP kabel har liknande egenskaper som EKKX (telefonkabel) som LTS rekommenderar.

Som jag tidigare skrev behöver jag ett av uttagen bakom TV:n till min HTPC (såvida jag inte skaffar trådlöst).

Lägenheten är inte jättestor (nedre våningen 75 m2) och avståndet till proppskåpet 8-9 m, men jag vet inte exakt hur kabeldragningarna i väggen går och därför har jag inga uppgifter om längden.

Får nog testa. Det är ju inte frågan om några större utgifter så jag tycker att det är värt ett försök.

Jag återkommer när jag testat.

Edit:

Det slog mig att jag knappast behöver använda bakhögtalarna och nätuppkopplingen samtidigt, varför jag kunde köra en högtalare per uttag om det behövs. Får bygga nån liten omkopplare för detta också om det annars fungerar bra.

Permalänk
Medlem

2 par per högtalare motsvarar ju ungefär de uslaste högtalarsnörena i area så ur den synpunkten är det inget problem, vad jag däremot är skeptisk över är längden på själva installationen. (minst 25 meter bör det ju bli om jag fattat rätt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Nu har jag kopplat båda bakhögtalarna genom en och samma nätverkskabel och det verkar i varje fall fungera. Hade ingen film med surroundljud hemma, men jag testade köra tvåkanaligt ljud i alla högtalare och även en DVD-audio som hade 5.1-stöd. Mina bakhögtalare är i sig inte så mycket att hänga i granen, men med denna lösning verkar det fungera lika bra som tidigare. Jag kommer nog att forsätta köra så här om det inte visar sig att t.ex. surroundljudet i filmer blir värdelöst. Har förresten inte kalibrerat ljudnivån och högtalaravstånden i receivern ännu, vilket borde ge lite bättre resultat.