Dämpa dessa HDDarna [ bild ]

Permalänk
Musikälskare

Dämpa dessa HDDarna [ bild ]

Har ett lian li med 2 diskar längst ner och en raptor som är ljuddämpad under cd-läsaren.

Hur ska jag enklast dämpa dom resterande 2 diskarna längst ner?

Har bytat fläkt i nätagget till en tyst ADDA samt alla andra fläktar är extremt tysta.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Enklast är väl att köpa någon sorts fastsättning där uppe vid dvd platserna som är ljuddämpad.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Vilken typ av oljud är det som du har problem med?
Är det vibrationer hade jag slängt ut hårddiskracket på golvet och satsat på en upphängning under det övre racket.
Om diskarna låter irriterande även om de hänger fritt i luften bör du satsa på en klassisk "dämpningsbox" att sätta i en 5.25" plats. De kostar ett par hundra men gör jobbet. Ett exempel är Drive-A-Way från Nexus.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Musikälskare

Hmm 4bstract det är ett bra alternativ men hittade lite dämpmatta från Biltema som jag hade kvar

Satta dämpning på båda sidor av "racket" där nere, blev bättre iaf men inte 100a

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hmm 4bstract det är ett bra alternativ men hittade lite dämpmatta från Biltema som jag hade kvar

Satta dämpning på båda sidor av "racket" där nere, blev bättre iaf men inte 100a

Sätt dämpmatta på golvet och ställ lådan där. Då får man bort vibrationer som fortplantar sig ut i chassit.

Permalänk
Medlem

lägg biltemamattan mellan hd-racket och chassit, detta för att vibrationerna annars förstärks via chassit. Jag har samma chassi och gjorde så, funkade fint.

Nästa steg är att köpa Scythe Quiet Drives och sätta siliconfötter under dem (tex Acustifeet). Dämpa även chassit mot golvet om du inte har en PC7 med mjuka fötter.

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Musikälskare

Kan inte vara hälsosamt att kapsla in disken så där utan nån fläkt som blåser...

Har satt dämpmaterial på båda sidor om diskarna men har ändå en 120mm @ 5v som blåser på dom

Dom ligger runt 35-40 grader vilket jag tycker är helt okej

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Scythes Quiet drive leder ut värmen och dämpar ljudet effektivt. Sen så kan man ju låta en fläkt blåsa lite på lådan också...

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk

gör något liknande som mitt? diskarna låter inte det är fläktarna som väsnas. fast jag ska göra en fankontroller till de ..

så har jag gjort. fast sen så har jag iofs racklådor men diskarna låter inte. och jag sover med dessa lådor på. även då jag har stora hålrakt in ilådorna så är de tysta av sig.

Visa signatur

I am Extrazz.