Nikon D40x Svart + Optik 18-55 Mm + Sigma Objektiv 70-300/4-5.6 Dg Macro Nikon

Permalänk
Medlem

Nikon D40x Svart + Optik 18-55 Mm + Sigma Objektiv 70-300/4-5.6 Dg Macro Nikon

Hej!

Jag har köpt en digitalkamera NIKON D40X SVART + OPTIK 18-55 MM samt SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG MACRO NIKON. Kameran är väldigt trevlig och kombinationen med detta objektiv passar min ekonomi. Nu är jag inte nöjd med paketet, inte för kvalitens skull utan för att Sigmaobjektivet inte fungerar med autofokus. Därför skickar jag tillbaka paketet till veckan.

Har läst en del här i forumet och det verkar finnas många duktiga på kameror och objektiv. Kan man få hjälp vad man skall välja i stället för ovanstående kombination för att vara säker på att autofokus skall fungera. Jag kan även tänka mej ett Tamron 70-300. Tycker det verkar som dessa två objektivtillverkare är ungefär lika i pris och kvalite?! Originalobjektiven är alldeles för dyra.

Hoppas på lite tips och råd!

MVH!
Mats

Permalänk
Medlem

Som du kanske redan bittert fått erfara är att din D40 saknar inbyggd fokusmotor, därför kan du inte nyttja ditt Sigma 70-300. Kanske lika bra det, då jag tycker det ett långsamt och högljutt skräpobjektiv. Har själv ett som ligger o samlar damm.

Ta gärna en titt på Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR som verkar vara en prisvärd glugg med bl.a inbyggd bildstabilisering.
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED är ett annat alternativ inom konsumentgluggarna som har fått lysande betyg. Även den har bildstabilisering.
Båda gluggarna har Nikon SWM-motor för snabb och tyst fokusering.

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

Hej Sempe och tack för svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sempe
[B]Som du kanske redan bittert fått erfara är att din D40 saknar inbyggd fokusmotor, därför kan du inte nyttja ditt Sigma 70-300. Kanske lika bra det, då jag tycker det ett långsamt och högljutt skräpobjektiv. Har själv ett som ligger o samlar damm.

Ja det kanske är så, men när man inte haft något liknande tidigare så verkar det vara skapliga objektiv för det priset. Du kanske är mera kräsen eller mera proffsfotograf och därför väljer det bästa. Jag ser antagligen ingen större skillnad misstänker jag på kvaliten på bilderna. Kanske om man tar väldigt mycket bilder så kanske ljudet från autofokus blir störande i längden?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sempe
Ta gärna en titt på Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR som verkar vara en prisvärd glugg med bl.a inbyggd bildstabilisering.
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED är ett annat alternativ inom konsumentgluggarna som har fått lysande betyg. Även den har bildstabilisering.
Båda gluggarna har Nikon SWM-motor för snabb och tyst fokusering.

Jag tycker nog att dessa objektiv är väl så dyra. Jag vill alltså hellre ha en kamera med inbyggt fokusmotor så jag kan välja det billigare alternativen av objektiv. Den enda jag förstått som har det i den prisklass jag söker är i så fall CANON EOS 400D. Kan det vara ett alternativ eller kompromiss?

/Mats

Permalänk
Medlem

En kamera till bra pris med inbyggd Autofokus och skakreducering är Pentax K100D. Nackdelen är att utbudet på objektiv är som jag förstått lite sämre till pentaxen.
Kamera + kitobjektiv kostar c:a 5500:-

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Re: Nikon D40x Svart + Optik 18-55 Mm + Sigma Objektiv 70-300/4-5.6 Dg Macro Nikon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matsing
Hej!

Jag kan även tänka mej ett Tamron 70-300. Tycker det verkar som dessa två objektivtillverkare är ungefär lika i pris och kvalite?! Originalobjektiven är alldeles för dyra.

Hoppas på lite tips och råd!

MVH!
Mats

Hej Matsing

Jag är rädd att även Tamrongluggen du nämner kräver inbyggd fokusmotor i kamerahuset.
D40'n ska vara en bra kamera, men eftersom den saknar fokusmotor begränsar det utbudet av optik till din kamera. Du är låst till att använda Nikons AF-S eller Sigmas HSM objektiv.

Eftersom jag är en Nikonfantast vill jag gärna inte rekomendera Canons 400D.
Skämtåsido, 400D är en jättebra kamera även om deras ergonomi/handhavande inte ligger uppe i Nikons nivå. Nikon D50 kan annars vara ett alternativ för dig.

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

Tack för alla ideer!

Jag kanske inte förstår allt, men vad fotografering med digitalkamera innebär så borde väl en hög upplösning - många pixlar - ge den skarpaste bilden? Jag är intresserad av att fotografera fåglar och andra svåråtkomliga djur och söker därför åtminstone kameror med 10 Mpixlar. NIKON D40X har 10,1 Mpixlar, men inte D40 som bara har 6 Mpixlar. Jag tänker mig att med ett teleobjektiv så kan jag skära bort detaljer runt om det objekt jag är intresserad att fokusera på men - jag kanske har fel -nog borde väl märkas skillnad på en bild mellan 10 Mpixlar och 6 Mpixlar vid beskärning och eventuell förstoring.

Jag blir alltså tvungen att returnera min D40X som är utsökt bra, men har de antal pixlar jag önskar, men klarar inte av Sigma objektivet pga att denna kamera saknar möjlighet att internt styra detta fabrikat. NIKON D80 har också 10,1 Mpixlar och har om jag förstått rätt inbyggd styrning av objektiv och skall väl därför klara av både Sigm och Tamron objektiv. D80 tycker jag är lite väl dyr.

Jag är alltså ute efter en kamera med 10 Mpixlar och som klarar av Sigma eller Tamrons teleobjektiv - alltså med inbyggd styrning av objektiv. Verkar inte finns billiga orginalobjektiv. Kostnad max 9000:-

/Mats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matsing
Tack för alla ideer!

Jag kanske inte förstår allt, men vad fotografering med digitalkamera innebär så borde väl en hög upplösning - många pixlar - ge den skarpaste bilden? Jag är intresserad av att fotografera fåglar och andra svåråtkomliga djur och söker därför åtminstone kameror med 10 Mpixlar. NIKON D40X har 10,1 Mpixlar, men inte D40 som bara har 6 Mpixlar. Jag tänker mig att med ett teleobjektiv så kan jag skära bort detaljer runt om det objekt jag är intresserad att fokusera på men - jag kanske har fel -nog borde väl märkas skillnad på en bild mellan 10 Mpixlar och 6 Mpixlar vid beskärning och eventuell förstoring.

Jag blir alltså tvungen att returnera min D40X som är utsökt bra, men har de antal pixlar jag önskar, men klarar inte av Sigma objektivet pga att denna kamera saknar möjlighet att internt styra detta fabrikat. NIKON D80 har också 10,1 Mpixlar och har om jag förstått rätt inbyggd styrning av objektiv och skall väl därför klara av både Sigm och Tamron objektiv. D80 tycker jag är lite väl dyr.

Jag är alltså ute efter en kamera med 10 Mpixlar och som klarar av Sigma eller Tamrons teleobjektiv - alltså med inbyggd styrning av objektiv. Verkar inte finns billiga orginalobjektiv. Kostnad max 9000:-

/Mats

Hej Mats

Du har helt rätt i att en 10MP-bild kan beskäras hårdare än en 6MP-bild, med bibehållen kvalite. Men antalet megapixlar har inget med hur skarp bilden blir. Det är i första hand optiken (objektivet och dess egenskaper) som bestämmer hur skarp bilden blir. Här finns det oftast inga genvägar, smakar det så kostar det också därefter.
Men visst... köp en billlig telezoom som Sigman t.ex... fota med den ett tag och får du sedan blodad tand för fotograferingen, så byt upp dig då.

Summa sumarum... du blir tyvärr tvungen att byta in din D40X. Byt den mot en D80 då du redan har Sigman med Nikonfattning.

Kolla gärna in http://www.d70sverige.se/forum/ för mer teknisk hjälp.

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

Du har ingen nytta av 10Mpix med objektiv som tex Sigma 70-300 osv. De är inte tillräckligt skarpa för att du ska kunna tillgodogöra dig den extra upplösningen hos kameran. Enda resultatet är att bildfilerna blir större. Ska du ha nytta av 10Mpix så får du skaffa bättre/dyrare objektiv än så. Det är bättre att skaffa en billigare kamera och lägga pengar på objektiven istället.

Hur som helst:
K100D och 400D är väl de kameror som ligger i ungefär samma prisklass som är värda att titta på, men ingen av dem har 10Mpix, vilket är mindre viktigt IMO, särskilt om du inte vill lägga mer pengar än så på objektiven.
Att beskära bilden är dock inget man kan göra i så himla stor utsträkcning ändå... Visst kan man beskära mer på en 10Mpix-bild. Man kan skära bort 23% av bilden i varje riktning jämfört med 6Mpix, förutsatt att man har ett objektiv som kan ytnyttja alla 10Mpix, men att använda det för att "zooma" som du verkar vara intresserad av är inget alternativ i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Du har ingen nytta av 10Mpix med objektiv som tex Sigma 70-300 osv. De är inte tillräckligt skarpa för att du ska kunna tillgodogöra dig den extra upplösningen hos kameran. Enda resultatet är att bildfilerna blir större. Ska du ha nytta av 10Mpix så får du skaffa bättre/dyrare objektiv än så. Det är bättre att skaffa en billigare kamera och lägga pengar på objektiven istället.

Hur som helst:
K100D och 400D är väl de kameror som ligger i ungefär samma prisklass som är värda att titta på, men ingen av dem har 10Mpix, vilket är mindre viktigt IMO, särskilt om du inte vill lägga mer pengar än så på objektiven.
Att beskära bilden är dock inget man kan göra i så himla stor utsträkcning ändå... Visst kan man beskära mer på en 10Mpix-bild. Man kan skära bort 23% av bilden i varje riktning jämfört med 6Mpix, förutsatt att man har ett objektiv som kan ytnyttja alla 10Mpix, men att använda det för att "zooma" som du verkar vara intresserad av är inget alternativ i praktiken.

Jo, 23% horisontell och 23% vertikalt iallafall, som du skrev kan man tolka det som att man utgår från mitten och kapar 23% åt alla fyra väderstreck.
Ingen superskillnad alltså mellan 6MP och 10MP.
Är väl mest när man printar stort som man brukar anse sig ha nytta av många megapixel, men ska man verkligen ha nytta av mer än 6MP får man se till att printa rejält stort och ha redigt bra optik, samt ha fina brusfria bilder då brus lätt syns vid större prints.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

6MP = 3008x2000 pixlar (typ D70/D50 och K100)

10MP = 3872x2592 pixlar (typ D80)

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

Tack för alla åsikter!

Det vill till att förkovra sig i ämnet. Har hittils haft en Canon S20 så kanske fortsätter med samma fabrikat. Längre tillbaka har jag sedan gammalt en gamma Pentaxkamera med gängor på objektiven. Det lär ju tydligen inte gå att använda nuförtiden utan nu verkar alla objektiv ha bajonettfattning?! Saknar lite macroobjektivet som man kunde fotografera väldigt små insekter på väldigt nära håll. Den Pentaxkameran blir nog aldrig använd mera. Har försökt hitta batteri till ljusmätaren för många år sedan men inte hittat. Det är en liten knappcell, men en helt udda modell.

Nu får jag koncentrera mej att åtminstone få något bättre i digitalkameraväg. Jag har ju fått en del länkar att titta på och har även hittat några själv. Lite väl mycket att välja och vraka i!!

Mats-Ingvar

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel så finns det adaptrar som gör att man kan använda gamla M42 till moderna pentaxkameror. Man får ju inte AF men ljusmätningen ska tydligen funka. Det finns adaptrar för M42 till andra märken åxå, men jag vet inte hur funktionaliteten blir, om man kan fokusera på oändligt osv, tex. Men Nikons billigare modeller får man ingen ljusmätning iaf...

Permalänk

Pentax K-adapter för M42-skruvgänga kostar 165 kr på CyberPhoto (verkar dock inte finnas i lager för tillfället). http://www.cyberphoto.se/info.php?article=30120

Du får, som tidigare konstaterats, ingen AF och heller ingen bländarautomatik. Ljusmätningen fungerar lite tvivelaktigt ibland, men med digitalkameror kan man ju offra en bild eller två och kolla på histogrammen för att få en korrekt exponering. Pentax K100D har t.o.m. en "Polaroid-funktion" som gör att du kan ta en bild utan att den sparas på minneskortet (vet inte hur det är med K10D).

En annan trevlig grej som fungerar med gamla objektiv är bildstabiliseringen. Kameran känner inte igen brännvidden automatiskt utan du får själv mata in den.

Om du tror dig ha användning för dina M42-gluggar så tycker jag du ska satsa på en Pentax. Pentax har dessutom två mycket prisvärda kitgluggar (18-55 och 50-200). K100D med dessa två gluggar fås för ca 7000 spänn.

Permalänk

Om du har en budget på max 9000 så kan du köpa:

Pentax K10D kamerhus
Pentax SMC-FA J 75-300 4,5-5,8 AL objektiv

Detta går att hitta på prisjakt.nu för under 9000:- Objektivet är betydligt bättre än vad prislappen antyder. Bra skärpa. Lite ljudlig autofokus. Låter altså mer än många andra objektiv.

Själv så kör jag med Nikon D40X och Nikon 70-300mm med VR (och ett 18-135mm). Det ligger dock långt över prisgränsen på 9000:-

Visa signatur

The Programmer

Permalänk

Det där med Pentax 75-300 skulle jag inte skriva under. Om brännvidderna över 200 mm är viktiga kan det vara motiverat, men annars ser jag bara fördelar med Pentax (eller Samsung!) 50-200, som är bättre både optiskt och mekaniskt.

Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6 är faktiskt samma objektiv som Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED trots att det bara kostar hälften (dryga tusenlappen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Det där med Pentax 75-300 skulle jag inte skriva under. Om brännvidderna över 200 mm är viktiga kan det vara motiverat, men annars ser jag bara fördelar med Pentax (eller Samsung!) 50-200, som är bättre både optiskt och mekaniskt.

Om man ska fotografera "fåglar och andra svåråtkomliga djur" så kan det vara nog så motiverat med 300mm som motsvarar 450mm. Inte ens det känns alltid tillräckligt.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

Roligt att denna tråd fortsätter så man får sig olika tankeställningar!! Fortsätt!

MVH!
Mats