Permalänk
Medlem

Betala anställda i guld

Jag har funderat på en sak. Vad skulle hända om man började betala sina anställda i guldcheckar de kunde lösa ut på företaget. Alltså en bit papper som det står "Du har rätt till X gram guld". Staten skulle då försöka beskatta det genom att värdera guldet förmodligen. Men om man ritar en glad gubbe med ett par färgkritor och kallar det för konst då? "Du får som present ett konstverk".

Lite luddigt kanske men skulle det gå att komma undan på något vis under dagens lagstiftning?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Hur menar du egentligen? Att man ska undkomma skatten? Jag hade då inte jobbat för en streckgubbe ritat med kritor.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Hur menar du egentligen? Att man ska undkomma skatten? Jag hade då inte jobbat för en streckgubbe ritat med kritor.

OffT: You think?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag menar alltså att man ritar en streckgubbe på guldbiten.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Tankar/gissning från mig.
Och hur går det när du tar ut pengar/guld för att lösa ut guldcheckarna? Då försvinner pengar från företaget till de anställda och vops så har de fått lön. Om du däremot direkt i bokföringen sänker företagets tillgångar, så har du gett dem lön alternativt något med en förmånsvärde för en viss summa och då skall det förmånskattas.

Iaf så kan jag lugnt säga att din ide inte fungerar, eftersom då skulle alla göra så. Dessutom finns det en hel del arbetare som får olika varor som en del av betalning, detta sköts dock ofta svart på mindre företag.

Nå det finns nog gott om folk här på forumet, som är riktigt insatta i sånt här.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Nja det blir snarare så att den anställde köper guldklimpen med sin check. Ett byte.

Och ett nytt förslag:
De anställda tvingas rita en teckning som företaget köper för 200 gram guld i månaden eller så.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Nja det blir snarare så att den anställde köper guldklimpen med sin check. Ett byte.

Och ett nytt förslag:
De anställda tvingas rita en teckning som företaget köper för 200 gram guld i månaden eller så.

då ska man ju betala moms på det

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

Tja, rent spontant känns det som om staten skulle införa en guldskatt så att du måste lämna in en tiondel av din guldtacka varje år, dock med guldtak max 100 gram och ökande andel beroende på hur många fönster du har på ditt hus. Dessutom tillkommer moms och guldgivaravgifter 50%.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Varför inte då låta företaget starta alla sorters butiker och liknande (en hel koncern med alla sorters tjänster man skulle behöva).
Sen ha en egen valuta som anställda får ut som huvuddelen i sin lön, detta blir då giltig valuta i alla koncernens butiker och tjänsteleverantörer.

(Vi kan låtsas att företaget äger en hel by, som t.ex. en by uppbyggd kring en fabrik och fabriken äger allt).

Då pengarna inte är giltiga medel i Sverige så borde ju företaget komma riktigt billigt undan

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

De kommer fortfarande ha ett värde, som samhället kommer vilja beskatta. Så vi kan få en skola, där vi kan lära oss om skatter och guld, så vi kan komma på olika idéer om hur vi kan lura samhället på pengarna.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
De kommer fortfarande ha ett värde, som samhället kommer vilja beskatta. Så vi kan få en skola, där vi kan lära oss om skatter och guld, så vi kan komma på olika idéer om hur vi kan lura samhället på pengarna.

Visst, men jag tror inte det blir direkt enkelt för skattmasarna att lämpa in skatt på "virtuella" pengar... Om man betalar ut det i Linden till Second Life då, och sen får dom anställda själv välja att växla dom till riktiga pengar. Då måste ju staten börja beskatta alla betalningar på Second Life (eller vill staten kanske ha in sin skatt via Lindens, har Staten konto på SL?)

Såklart är jag inte speciellt seriös.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Då måste ju staten börja beskatta alla betalningar på Second Life

Det har ju redan varit snack om att börja beskatta in-game-pengar. Än så länge är det ju lungt, men så fort det börjar bli mer av en riktig ekonomi i spelvärlden så kommer samhället vilja ha sin del.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Visst, men jag tror inte det blir direkt enkelt för skattmasarna att lämpa in skatt på "virtuella" pengar... Om man betalar ut det i Linden till Second Life då, och sen får dom anställda själv välja att växla dom till riktiga pengar. Då måste ju staten börja beskatta alla betalningar på Second Life (eller vill staten kanske ha in sin skatt via Lindens, har Staten konto på SL?)

Såklart är jag inte speciellt seriös.

Det finns en svensk ambassad i Second Life så någon form av konto borde dom ha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Varför inte då låta företaget starta alla sorters butiker och liknande (en hel koncern med alla sorters tjänster man skulle behöva).
Sen ha en egen valuta som anställda får ut som huvuddelen i sin lön, detta blir då giltig valuta i alla koncernens butiker och tjänsteleverantörer.

(Vi kan låtsas att företaget äger en hel by, som t.ex. en by uppbyggd kring en fabrik och fabriken äger allt).

Då pengarna inte är giltiga medel i Sverige så borde ju företaget komma riktigt billigt undan

Jag har haft samma tanke fast i mycket mindre skala. Varför kan inte företaget ge de anställda en riktig middag var dag så arbetar de dessutom bättre?
Likaså kan de få arbetskläder som de får ta med sig hem och arbetskläderna kan ju vara vanliga vardagskläder.
Problemet måste väl ligga i förmånskatten så det inte bli lönsamt? För på många företag där de har mat, så är den ju svindyr om man skall äta varje dag.
På Science Park där jag en gång arbetade i stan ville de ha runt 70kr för lite mat till middag, frukosten d.v.s. en brödbite + den billigaste drickan gick på över 30kr om jag minns rätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har haft samma tanke fast i mycket mindre skala. Varför kan inte företaget ge de anställda en riktig middag var dag så arbetar de dessutom bättre?
Likaså kan de få arbetskläder som de får ta med sig hem och arbetskläderna kan ju vara vanliga vardagskläder.
Problemet måste väl ligga i förmånskatten så det inte bli lönsamt? För på många företag där de har mat, så är den ju svindyr om man skall äta varje dag.
På Science Park där jag en gång arbetade i stan ville de ha runt 70kr för lite mat till middag, frukosten d.v.s. en brödbite + den billigaste drickan gick på över 30kr om jag minns rätt.

Angående mat så är företaget skyldigt att ta ut en viss kostnad för luncher. Tror det beror på att ett företag inte ska konkurrera med kringliggande restauranger. Dessutom är ju den typen av mat/förmån avdragsgill. Och du kan välja att dra de kostnaderna innan skatten dras. Vilket du tjänar mer pengar på. Iaf har det varit så när jag jobbat på liknande ställen.

Permalänk

Jadå, det funkar utmärkt att betala i Linden Dollars, men dina anställda får ju skatta om de vill göra om sina LD till riktiga pengar... Fast om dina anställda även köper upp grejerna direkt i spelet så är det lugnt i några år till. Jag gissar att EU kommer att lagstadga på något horribelt sätt som tvingar alla att beskatta virtuella valutor.

Kan undra hur lagförslaget lär bli, lär ju bli vansinnigt konstigt om de vill få fast alla "påhittade" valutor i en lag... "Har din fru sex med dig mer än 35 gånger per år måste hon betala sexskatt till staten".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jadå, det funkar utmärkt att betala i Linden Dollars, men dina anställda får ju skatta om de vill göra om sina LD till riktiga pengar... Fast om dina anställda även köper upp grejerna direkt i spelet så är det lugnt i några år till. Jag gissar att EU kommer att lagstadga på något horribelt sätt som tvingar alla att beskatta virtuella valutor.

Kan undra hur lagförslaget lär bli, lär ju bli vansinnigt konstigt om de vill få fast alla "påhittade" valutor i en lag... "Har din fru sex med dig mer än 35 gånger per år måste hon betala sexskatt till staten".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Enligt praxis skall allt som kommer ifrån din arbetsgivare betraktas som lön, oavsett om det handlar om kontanter, guld, halsdukar eller korvskinn. Bara att egendomen har ett ekonomiskt värde gör att du skall ha jävligt bra argument för att komma undan förtäckt lön/förmånsbeskattning. Vad gäller mat och arbetskläder så finns det specifika paragrafer i inkomstskattelagen. För att arbetskläder inte skall betraktas som förmån så skall dom i princip vara oanvändbara inom annat område än yrket, exempelvis genom att företagets logga är tydlig på bröstet. Mat förmånsbeskattas olika, beroende på vilken måltid det handlar om. En lunch beskattas som regel för 70 kr.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Enligt praxis skall allt som kommer ifrån din arbetsgivare betraktas som lön, oavsett om det handlar om kontanter, guld, halsdukar eller korvskinn. Bara att egendomen har ett ekonomiskt värde gör att du skall ha jävligt bra argument för att komma undan förtäckt lön/förmånsbeskattning. Vad gäller mat och arbetskläder så finns det specifika paragrafer i inkomstskattelagen. För att arbetskläder inte skall betraktas som förmån så skall dom i princip vara oanvändbara inom annat område än yrket, exempelvis genom att företagets logga är tydlig på bröstet. Mat förmånsbeskattas olika, beroende på vilken måltid det handlar om. En lunch beskattas som regel för 70 kr.

Precis, blir nog omöjligt att komma undan skatten.

Men det var en rolig ide, speciellt för mig som jobbar i en guldgruva (dagbrott), tänk om vi varje månad fick våran lön utanför anrikningsverket.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Det du vill är att i princip betala anställda med en egenproducerad valuta säkrad mot guld precis som dollarn var förr i tiden?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Re: Betala anställda i guld

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Alltså en bit papper som det står "Du har rätt till X gram guld".

Skulle säkerligen räknas som en fordran (som arbetstagaren har på arbetsgivaren) och ska därmed beskattas.

Teckningen skulle förmodligen anses värdelös och undgå skatt, men accepteras knappast som betalning av arbetstagaren.