Permalänk
Medlem

Hjälp mig alla schassibyggare!!!

Jag skulle vilja bygga min egen dator men har lite ont om pengar... eller rättare sagt VÄLDIGT dåligt med pengar... så här kommer lite frågor...

1. Vad är lämpligt att använda som stomme i schassit??

2. Vet ni något företag som kan sponsra med pengar/delar? eller någon privatperson?

3. vilken tjocklek på plåt är lämplig?

4. Vart ska man köpa komponenter?

5. luft eller vatten kylning?

6. Jag vet inte om jag ska byta moderkort eller ej. vad tycker ni? Har ett sånt här:
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=495&...

Tackar så jä**a mycket för alla svar... tänkte kanske ta den till dreamhack winter i år om den blir klar!!!

Permalänk
Medlem

1, som stomme har jag sett att en del använder aluminiumprofiler m.m.
tror att det är nått sånt här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384881

3, vet inte säkert men borde det inte vara lagom med ca 1-2mm? (rätta mig gärna ni som använt, är helt oerfaren )

4, komplett.se, datorbutiken.com, gtek.se(mest modding saker), kjell.com(för lite mer ovanliga saker?)

5, luft räcker ifall du inte vill överlocka mycket(skulle jag tro ), dessutom är det nog mindre pill.

6, du bör byta moderkort ifall du tänkt att uppgradera datorn och köpa ny processor m.m.

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Medlem

men jag skulle vilja ha ett kort med ungefär lika många kortplatser (pci) som det är på mitt nuvarande... några tips??

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera att använda en gammal stomme.... om du inte kan skaffa en gammal dator så kan du dra till tippen... där finns det jämt gamla chassin
Komplett.se är min favorit affär när det gäller delar. Vatten kylning är dyrt... så om du inte hade så mycket pengar så är det nog bäst med luft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har byggt mig ett chassi (Dell killer heter bygget här på SweClockers), inte riktigt färdig än men för mig räckte det med en budget på dryga 1000kr.. Jag använde mig av dem där aluminium profilerna och sedan ett par plåtar på 0.5 och 1 mm sedan 13 mm MDF skivor har jag för mig att det var.

Kan man så skulle jag rekommendera att använda ett gammalt chassi som stomme och sedan modifiera detta, blir inte i närheten lika bra att bygga sitt eget från scratch..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Avstängd

Re: Hjälp mig alla schassibyggare!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddass
Jag skulle vilja bygga min egen dator men har lite ont om pengar... eller rättare sagt VÄLDIGT dåligt med pengar... så här kommer lite frågor...

1. Vad är lämpligt att använda som stomme i schassit??

2. Vet ni något företag som kan sponsra med pengar/delar? eller någon privatperson?

3. vilken tjocklek på plåt är lämplig?

4. Vart ska man köpa komponenter?

5. luft eller vatten kylning?

6. Jag vet inte om jag ska byta moderkort eller ej. vad tycker ni? Har ett sånt här:
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=495&...

Tackar så jä**a mycket för alla svar... tänkte kanske ta den till dreamhack winter i år om den blir klar!!!

2: far- och/eller morföräldrar.

4: komplett brukar funka finfint. Om du mennade material så kolla vad du ska ha, gå till någon lokalverkstad och kolla om de kan sälja.

5: vattenkylningen är mig vetligen betydligt mycket dyrare. Skulle nog inte ha det i ett första bygge.

Angående moderkortet så tror jag inte det finns så mycket. Gillar också att ha mycket PCI platser. Så letat på rätt bra. Är nog svårt att hitta nya med fler än 3 pci-platser.

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

Spar, bygg sen!

Permalänk
Medlem

Är det första bygget så sattsa inte för stort, är du helt oinsatt i ämnet blir det svårare än vad man tror. Jaja nog med negativt.

Det bästa tippset jag kan ge dej är...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2154&session=09e4b4...
...sparar mycket tid och bekymmer.

Angående material kan jag rekomendera trä eller aluminium. Väljer du alu så fungerar 2mm plåt alldeles utmärkt. Bygg en ordentlig stomme bara så att du har något att fästa delarna i. Jag gjorde misstaget att använda själva plåten som stomme och det blr väldigt krångligt att få fast allt utan att det sticker ut nitar eller skruvar genom chassisidorna.
Hoppas du fått svar på något nu.

Permalänk
Avstängd

Re: Hjälp mig alla schassibyggare!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddass
Jag skulle vilja bygga min egen dator men har lite ont om pengar... eller rättare sagt VÄLDIGT dåligt med pengar... så här kommer lite frågor...

1. Vad är lämpligt att använda som stomme i schassit??

2. Vet ni något företag som kan sponsra med pengar/delar? eller någon privatperson?

3. vilken tjocklek på plåt är lämplig?

4. Vart ska man köpa komponenter?

5. luft eller vatten kylning?

6. Jag vet inte om jag ska byta moderkort eller ej. vad tycker ni? Har ett sånt här:
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=495&...

Tackar så jä**a mycket för alla svar... tänkte kanske ta den till dreamhack winter i år om den blir klar!!!

1. Burkskinka

2. Stopp, stopp, stopp...nu stannar vi upp här och tar det väldigt lugnt:

Sponsra? VA!? Varför skulle ett företag vilja sponsra en privatperson till en hemdator helt ut ur tomma intet? Jag lackar! De vinner inget på att göra det så det finns ingen anledning för dem att göra det. Så om du inte är med i NiP kan jag säga på rak arm: leta efter ett sådant slösaktigt företag du, men du kommer att få leta länge.

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk

köp ett beg chassi om du har så ont om pengar de lär du kunna hitta ett för 200kr med nätagg. billigare kan du säkert hitta också, lär bli billigare än att bygga själv "tid är pengar"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
skulle rekommendera att använda en gammal stomme.... om du inte kan skaffa en gammal dator så kan du dra till tippen... där finns det jämt gamla chassin
Komplett.se är min favorit affär när det gäller delar. Vatten kylning är dyrt... så om du inte hade så mycket pengar så är det nog bäst med luft.

Man får iinte ta saker från tippen? Där jag bor är det vakter 24/7 och veta jävla stängsel.. så går inte sneaka sig in på natten heller; frågade snällt på dan men man fick ju inte.