Hur får jag rätt mot NetOnNet?

Permalänk

Hur får jag rätt mot NetOnNet?

Hej på er alla Swecare!

Har fått ett litet problem med netonnet. Beskriver det nedan:

Korta versionen:

Råkade beställa fel moderkort från netonnnet men avbokade det efter fem minuter med deras avbokningsformulär. Beställde en lördag men de han skicka kortet på måndagen iallafall som om de aldrig läst min avbokning.

Blev lovad rätt moderkort utan extra kostnad om jag bara lät det första moderkortet gå i retur. Bad dem att lägga undan rätt moderkort så det skulle finnas när det väl skulle bära av.

Nu efter 3 veckor har de så fått sitt moderkort men de har då istället sålt slut på det jag skulle ha trots att de påstod till mig att de lagt undan ett.

Vad har jag för rättigheter i detta fall? (Förutom att bojkotta NetOnNet på obestämd tid).

Långa versionen:

För ungefär en månad sedan köpte jag delar för att uppgradera mig till dual-core. Handlade allting förutom moderkortet på Datorbutiken.com.

Moderkortet skulle jag inhandla från NetOnNet då de hade ett supererbjudande på Asus M2R32-MVP för 499:-.

Satte mig ned vid datorn under lördagen när jag bestämt mig för vilka delar jag skulle ha. Lade moderkortet i kundvagnen men under beställningen så fick jag något sorts sidfel så firefox stängde ned fliken (kommer inte ihåg vilket fel men det är irrelevant). Började så om med min beställning men så fort jag fick bekräftelsemejlet så ser jag att det är fel moderkort. (Samma pris och nästan samma modellnamn men inte alls det jag ville ha).

Så nu hade jag en beställning på ett ASUS M2N DH istället. Går direkt till NetOnNets avbokningsformulär och skickar iväg en avbeställning helt enkelt. I den skriver jag vilket moderkort jag egentligen ville ha och varför jag avbokade.

Dagarna går men jag får inte något besked så under måndagen ringer jag in och frågar hur det går (kundservicen var stängd under helgen). Får då till svar att fel moderkort var ivägskickat pga fel i deras rutiner men om jag lät kortet gå i retur skulle de skicka rätt kort till mig utan någon extra kostnad.

Det lät helt ok tyckte jag och visst jag kunde tänka mig vänta en stund på att få rätt moderkort när det var så bra pris. Jag var dock noga med att säga till att de skulle lägga undan rätt moderkort så jag skulle få ett när det väl bär av.

Paketet kom till mitt utlämningsställe och jag bad snällt att de skulle låta det gå i retur men icke skedde så. Gjorde detta flera gånger men det skickades aldrig tillbaka. Okej så långt för det är inget som NetOnNet kan klandras för.

När så fel moderkort nu äntligen returnerats (3 veckor efter min beställning) så kan inte NetOnNet skicka det rätta moderkortet för att de är SLUT!

Så nu har det gått 4 veckor sen min beställning och jag sitter utan moderkort och utan möjlighet att få det moderkort jag ville ha till det superpris som var.

Har jag rätt att kräva ett dyrare kort för samma pris som jag skulle fått det första för? Jag har ju faktiskt lidit ekonomiska förluster av att inte kunna använda mina inhandlade datordelar som förlorar värde för varje dag som går.

Är tacksam förra alla tips jag kan få...

Permalänk
Medlem

Du har nog inte rätt att kräva så mycket... du kan ju testa men det är ändå så att du beställde fel kort, inte så att Netonnet har gjort något fel. Sen att det tog posten veckor att skicka tillbaka kortet är igen inget Netonnet kan klandras för.

Som sagt testa och ring dem och föreslå att få ett annat kort lite billigare men jag skulle tro att eftersom du inte betalat något och du beställde fel kort själv så kommer de inte göra något, du får helt enkelt beställa ett nytt kort.

Permalänk

Re: Hur får jag rätt mot NetOnNet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pekingare_86

Har jag rätt att kräva ett dyrare kort för samma pris som jag skulle fått det första för? Jag har ju faktiskt lidit ekonomiska förluster av att inte kunna använda mina inhandlade datordelar som förlorar värde för varje dag som går.

Dina datorkomponenter förlorar inte mer i värde för att du inte har moderkortet än annars. Du har med andra ord på så sätt inte lidit någon skada av NetOnNets agerande. Den ideella skada som du eventuellt lidit av är nästan omöjlig att få ersättning för. Tråkigt, men sant.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
Du har nog inte rätt att kräva så mycket... du kan ju testa men det är ändå så att du beställde fel kort, inte så att Netonnet har gjort något fel. Sen att det tog posten veckor att skicka tillbaka kortet är igen inget Netonnet kan klandras för.

Som sagt testa och ring dem och föreslå att få ett annat kort lite billigare men jag skulle tro att eftersom du inte betalat något och du beställde fel kort själv så kommer de inte göra något, du får helt enkelt beställa ett nytt kort.

Jag betalade kortet i förväg. Så betalat har jag gjort fast för fel kort. Det jag menar att NetOnNet gjort fel är att min avbokning låg hos dem i 2 dagar innan de skickade fel kort så jag anser att det är deras rutiner som brustit.

Ska försöka resonera med dem men de lovade mig rent ut att jag skulle få rätt kort också så jag är ganska besviken på deras agerande.

Permalänk

Håller med, en avbokning ska gälla. Dock brukar det hjälpa att maila med, även om du avbokat i deras egna system. Annars kan du ju fråga dom varför man kan avboka om det inte har effekt.

Som jag förstått låg det kort du skulle haft ute på nån rea eller liknande? Så jag tycker du ska kräva det priset om det gått upp nu, då du faktiskt påpekat att du skulle ha det och råkade beställa fel. Du har bara haft telefonkontakt, inget mailande?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Håller med, en avbokning ska gälla. Dock brukar det hjälpa att maila med, även om du avbokat i deras egna system. Annars kan du ju fråga dom varför man kan avboka om det inte har effekt.

Som jag förstått låg det kort du skulle haft ute på nån rea eller liknande? Så jag tycker du ska kräva det priset om det gått upp nu, då du faktiskt påpekat att du skulle ha det och råkade beställa fel. Du har bara haft telefonkontakt, inget mailande?

Erik

Jag har både mejlat och ringt. Började med mejl dock då jag inte nåde dem på telefon under helgen. Ringde det första jag gjorde nästa vardag men då hade de redan skickat varan.

Själva problemet är inte att det är ett nytt pris utan varan är tvärt slut och de kan inte få tag i den igen trots att de sa till mig att de lagt undan den åt mig.

Permalänk

Jo det är ju klart. Lägger dom undan ska det ju gälla. Dock lär nån sommarjobbare klantat till det då det säkert inte finns nåt spec. system att "lägga undan" med. Tråkigt men det är bara att köpa på annat ställe om dom inte får in det igen då.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

Re: Re: Hur får jag rätt mot NetOnNet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Dina datorkomponenter förlorar inte mer i värde för att du inte har moderkortet än annars. Du har med andra ord på så sätt inte lidit någon skada av NetOnNets agerande. Den ideella skada som du eventuellt lidit av är nästan omöjlig att få ersättning för. Tråkigt, men sant.

Det värde som går förlorat är den tid jag inte kunnat ha en fungerande dator genom att deras rutiner brustit och att jag därigenom fått vänta en månad på att få ett moderkort som de sedan ändå inte kan sälja åt mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
Du har nog inte rätt att kräva så mycket... du kan ju testa men det är ändå så att du beställde fel kort, inte så att Netonnet har gjort något fel. Sen att det tog posten veckor att skicka tillbaka kortet är igen inget Netonnet kan klandras för.

Som sagt testa och ring dem och föreslå att få ett annat kort lite billigare men jag skulle tro att eftersom du inte betalat något och du beställde fel kort själv så kommer de inte göra något, du får helt enkelt beställa ett nytt kort.

Det de gjort fel är att de inte hanterat min avbokning som jag gjorde 5 minuter efter den felaktiga beställningen som skedde genom ett tekniskt fel på deras sida så att fel kundvagn beställdes.

Permalänk

Re: Re: Re: Hur får jag rätt mot NetOnNet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pekingare_86
Det värde som går förlorat är den tid jag inte kunnat ha en fungerande dator genaom att deras rutiner brustit och att jag därigenom fått vänta en månad på att få ett moderkort som de sedan ändå inte kan sälja åt mig.

Ja, vilket alltså är ett ideellt värde. Du har inte förlorat något som konkret går att mäta i kronor och ören. Rent skadeståndsrättsligt så har du inte mycket att komma med, det är allt jag säger. Sen så håller jag ju med om att NetOnNet kunde ha agerat smidigare.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Hur får jag rätt mot NetOnNet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Ja, vilket alltså är ett ideellt värde. Du har inte förlorat något som konkret går att mäta i kronor och ören. Rent skadeståndsrättsligt så har du inte mycket att komma med, det är allt jag säger. Sen så håller jag ju med om att NetOnNet kunde ha agerat smidigare.

Jag förstår att jag inte kan komma att kräva några pengar eller skadestånd för det men jag tycker det är beklagligt att de inte kan hantera ärendet smidigare. Jag skulle ju exempelvis kunnat lida enorma ekonomiska förluster om jag leder ett företag som ska fördela löner via datorn eller inte kunnat betala räkningar eller inte kunnat sälja/köpa optioner/aktier osv osv osv....

De har ju fortfarande inte löst mitt ärende så jag ska ringa dem imorgon och om de inte kommer fram till någon bra lösning då så har de iallafall en kund mindre.

Permalänk
Medlem

Jag känner pekingare_86 IRL och kan garantera att detta var otroligt fult gjort av NetOnNet. Tro inte att han bara säger så för att han gjorde fel, jag anser inte ens att felbeställningen var hans fel (jag var där, inte heller netonnet's fel). Moderkortet som han inte skulle ha låg på postens uthämtningsställe längre än den ska göra enligt avin (och enligt netonnet), och sedan när det väl returnerades säger de att varan är slut när de skulle lägga undan den åt honom.

Om något, så tycker jag att hans beskrivning av "händelsen" var snäll..

MVH MarcusW

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men varför inte handla hos någon annan datorbutik istället om du är så missnöjd? Jag har svårt att tänka mig att netonnet har lägsta pris på datorkomponenter? Jag kan rekommendera t.ex. komplett eller datorbutiken.com.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Men varför inte handla hos någon annan datorbutik istället om du är så missnöjd? Jag har svårt att tänka mig att netonnet har lägsta pris på datorkomponenter? Jag kan rekommendera t.ex. komplett eller datorbutiken.com.

Vanligtvis handlar jag inte där men när de hade halva priset på moderkortet mot alla andra så tyckte jag se mig ett kap. Även jag använder komplett och datorbutiken...resten av delarna till min dator kommer därifrån.

Har blivit lovad pengarna tillbaka nu och köpte igår ett Asus M2N32-SLi Deluxe från komplett.