Hur får jag rätt mot NetOnNet?
Hej på er alla Swecare!
Har fått ett litet problem med netonnet. Beskriver det nedan:
Korta versionen:
Råkade beställa fel moderkort från netonnnet men avbokade det efter fem minuter med deras avbokningsformulär. Beställde en lördag men de han skicka kortet på måndagen iallafall som om de aldrig läst min avbokning.
Blev lovad rätt moderkort utan extra kostnad om jag bara lät det första moderkortet gå i retur. Bad dem att lägga undan rätt moderkort så det skulle finnas när det väl skulle bära av.
Nu efter 3 veckor har de så fått sitt moderkort men de har då istället sålt slut på det jag skulle ha trots att de påstod till mig att de lagt undan ett.
Vad har jag för rättigheter i detta fall? (Förutom att bojkotta NetOnNet på obestämd tid).
Långa versionen:
För ungefär en månad sedan köpte jag delar för att uppgradera mig till dual-core. Handlade allting förutom moderkortet på Datorbutiken.com.
Moderkortet skulle jag inhandla från NetOnNet då de hade ett supererbjudande på Asus M2R32-MVP för 499:-.
Satte mig ned vid datorn under lördagen när jag bestämt mig för vilka delar jag skulle ha. Lade moderkortet i kundvagnen men under beställningen så fick jag något sorts sidfel så firefox stängde ned fliken (kommer inte ihåg vilket fel men det är irrelevant). Började så om med min beställning men så fort jag fick bekräftelsemejlet så ser jag att det är fel moderkort. (Samma pris och nästan samma modellnamn men inte alls det jag ville ha).
Så nu hade jag en beställning på ett ASUS M2N DH istället. Går direkt till NetOnNets avbokningsformulär och skickar iväg en avbeställning helt enkelt. I den skriver jag vilket moderkort jag egentligen ville ha och varför jag avbokade.
Dagarna går men jag får inte något besked så under måndagen ringer jag in och frågar hur det går (kundservicen var stängd under helgen). Får då till svar att fel moderkort var ivägskickat pga fel i deras rutiner men om jag lät kortet gå i retur skulle de skicka rätt kort till mig utan någon extra kostnad.
Det lät helt ok tyckte jag och visst jag kunde tänka mig vänta en stund på att få rätt moderkort när det var så bra pris. Jag var dock noga med att säga till att de skulle lägga undan rätt moderkort så jag skulle få ett när det väl bär av.
Paketet kom till mitt utlämningsställe och jag bad snällt att de skulle låta det gå i retur men icke skedde så. Gjorde detta flera gånger men det skickades aldrig tillbaka. Okej så långt för det är inget som NetOnNet kan klandras för.
När så fel moderkort nu äntligen returnerats (3 veckor efter min beställning) så kan inte NetOnNet skicka det rätta moderkortet för att de är SLUT!
Så nu har det gått 4 veckor sen min beställning och jag sitter utan moderkort och utan möjlighet att få det moderkort jag ville ha till det superpris som var.
Har jag rätt att kräva ett dyrare kort för samma pris som jag skulle fått det första för? Jag har ju faktiskt lidit ekonomiska förluster av att inte kunna använda mina inhandlade datordelar som förlorar värde för varje dag som går.
Är tacksam förra alla tips jag kan få...