Råd till dator som ftp/spelserver

Permalänk
Medlem

Råd till dator som ftp/spelserver

Jag tänkte sätta upp en dator på 100/10mbit som ska fungera som både ftpserver och som counter-strike source-server.

Kraven är att man ska kunna navigera i den via ex. radmin samt att folk ska kunna använda ftpn utan att cs-servern laggar.

Har funderingar kring en Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz som processor och även 2gig ram.

Vad är det man ska tänka på för att få detta laggfritt? Är det en snabb processor eller snabbt minne? Hur stor roll spelar moderkortet?
Prisklassen är väl helst mellan 5-8k men hellre att det kostar och är laggfritt än tvärt om.

Notera att jag inte kommer ha en skärm inkopplad till denna utan styrs via fjärrstyrning.

Väldigt tacksam för svar från personer som har erfarenhet av detta då detta är mitt första projekt i serverbygge. (Exempelvis vilket operativsystem som är bäst (helst windows)

Hälsningar Dennis

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att köra en processor som inte blir för varm och är strömsnål, 2gig ram räcker mer än väl.
Moderkortet är ett som klarar vara igång en längre tid och som klarar att bli uppgraderat, helst med många minnesplatser. Servermoderkort kan vara att rekommendera, men då springer priset iväg.
Du behöver knappast lägga pengar på grafikkort så istället för att göra de så lägg de på en 10k RPM disk med lite extra utrymme.
På Operativsystemsidan kan Server 2003 vara att rekommendera, eftersom jag förutsätter att dina kunskaper inom Linux inte är alltför bra, samt de flesta lättöverskådliga serverprogrammen baseras på Windows.

Radmin är bara ett utav många program för att fjärrstyra en dator, googla runt lite så kommer du säkert hitta något som har fått bra kritik.
Lägg gärna pengar på att köpa det, då alla uppdateringar inte brukar vara så bra efter de har crackats.
Samma sak gäller brandvägg och antivirus, köp en bra router, med många brandväggsinställningar och kör på det. Lägg gärna pengar på originalprogram då crackade program har en tendens att vara antingen buggade eller får några fina trojaner med.

GL HF.